Kan man være kærester uden følelser?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg og min bedste ven har fjollet lidt rundt de sidste par måneder både med kys og sex. Vi har også kysset med andre, men ikke haft sex med andre. Vi er også enige om, at vi ikke skal være kærester, da vi kun har venskabelige følelser for hinanden.
Men så siger han til mig, at vi da kan være kærester uden følelser. Jeg siger, at så hedder det da en bolleven.
Er der noget, der hedder kærester uden følelser?
mvh Susanne

Svar
Kære Susanne
Tak for dit spørgsmål til brevkassen.
Du spørger, om der er noget, der hedder kærester uden følelser. Som udgangspunkt tænker jeg, at når man er kærester, så indebærer det følelser. At nu har man valgt, at den anden er en, som man hører sammen med både følelsesmæssigt og seksuelt.
Hvad betyder ordet kærester for jer?
Så jeg vil nok spørge ind til, hvad han tænker, når han siger, at I kan være kærester uden følelser? Hvad lægger han og du i ordet kærester? Er det for at sige, at nu hører I to sammen og prioriterer hinanden fremfor andre? Er det mest for at kalde jeres relation noget?
Du skriver, at I er bedste venner. Det lyder til, at I har noget særligt sammen og formentlig også er tiltrukket af hinanden, siden I er sammen seksuelt. Hvilke følelser vil der skulle til, for at det ville føles rigtigt for dig at kalde jer kærester? Er det noget, som du og han ønsker?
Tag snakken
Overordnet er det vigtige måske ikke, hvilket ord I præcist bruger om jeres relation, men mere snakken om, hvordan I ser hinanden og relationen, hvad I hver især lægger i det, og hvad I ønsker.
Jeg håber, at disse tanker og spørgsmål kan være til hjælp og forhåbentlig give en god snak om jeres relation.
Mvh
Dina Lundberg, Psykolog