Ensom når min kæreste sejler
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min kæreste og jeg har været sammen et et lille halvt år. Det ved jeg godt ikke er længe. Men tankerne om hvad vores forhold skal udvikle sig til er stadig mange og store.
Han sejler, hvilket vil sige, at han er hjemme i 2 måneder og ude i 3 måneder. Så det er ikke meget fysisk tid, vi får sammen. Jeg savner virkelig den fysiske kontakt og det nærvær det giver at kunne sidde sammen og se en film, gå en tur eller bare vågne op sammen. Det gør også, at jeg finder mig selv søge efter det, når han er til søs, hvilket virkelig frustrere mig. Jeg ved, at jeg vil vores forhold, men jeg kan også mærke på mig selv, at jeg vil mere. Jeg vil have mere. Jeg er begyndt at lege med tanken om at tage snakken omkring et åben forhold med ham, men jeg kan ikke blive enig med mig selv om, hvad det vil indebære, eller hvordan jeg overhovedet skal starte den samtale. Vi er begge to i slut 20’erne og sagde begge, at vi ledte efter et mere langvarigt, stabilt, forhold end vi hver især havde haft tidligere. Jeg er selv i tvivl om, hvordan det hænger sammen med mit nuværende ønske om et åben forhold.
Det er kaotisk og rodet, men jeg håber I kan komme med nogle vise ord, jeg kan tage til mig.
Bedste hilsner C

Svar
Kære C
Jeg kan godt forstå, du frustreres over situationen. Det er svært at give afkald på den fysiske nærhed og intimiteten i parforholdet i så lange perioder ad gangen. Du skriver, at du ønsker mere. Jeg bliver nysgerrig på, hvad dette ”mere” er. Er det mere fysisk nærhed eller mere mental nærhed i de perioder, han er væk? Og er det vigtigere for dig at få dette ”mere”, end det er at blive sammen med din kæreste?
Du skriver, at I begge vil dette forhold. Og at I gerne vil, at det skal være noget langvarigt og stabilt. Jeg kan godt forstå, at tanken om et åbent forhold kan synes tillokkende. Og som noget der kunne give netop den nærhed, du kan mangle, mens han er væk. Men jeg har også lyst til at udfordre dig på, om det er en god løsning for jer på længere sigt? Hvis man ”leger med tanken” om et åbent forhold, ville det så ikke være muligt for dig 3 ud af 5 måneder? Jeg tænker, det meget hurtigt vil åbne op for, at du kan befinde dig i to separate ”forhold”, det ene med ham, og i et andet, når han er væk. Det tænker jeg ikke er optimalt for hverken dig eller ham. Selvfølgelig er det heller ikke sikkert, det vil foregå sådan overhovedet. Men jeg tror, et åbent forhold på disse betingelser vil give mulighed for stor usikkerhed overfor hinanden.
Lang tids afstand i parforhold kræver tillid til den andens trofasthed, at man stoler på, at den anden stadig venter på en, når man genforenes. Jeg tror det vil gøre det rigtig svært for jer begge to, at invitere en tredje part ind i jeres forhold. Og er det sådan, du kan se jer fungere i fremtiden ift. familieliv eller andre drømme for fremtiden?
Jeg har lyst til at opfordre dig til at tale med din kæreste om dine frustrationer, mens han er afsted, og hvor meget det påvirker dig. Hvis I ikke skal åbne op for et åbent forhold, hvilke muligheder har I så? Har han mon nogen form for mulighed for at få andre arbejdstider/forhold, så I ikke har så lange pauser fra hinanden? Er der andre ting, I kan gøre, for at opleve mere nærhed, mens I er væk fra hinanden, fx flere opkald og beskeder? Eller er det et for svært vilkår for jer at leve under, så I er nødt til at gå hver til sit?
Jeg håber, disse overvejelser og tanker kan være en hjælp for dig.
Med venlig hilsen