Hvordan kommer jeg videre?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hvordan kommer man videre fra en ekskæreste, når det er 2 år siden, vi slog op, men har set hinanden siden? Han vil gerne ses med andre, og jeg ville gerne finde sammen med ham igen, hvis det er muligt, men det vil han ikke lige nu.
Vi slog op for to år siden, og jeg ved ikke, hvordan jeg kommer videre? Vi har begge været sammen med andre, og jeg ville ønske, at jeg kunne give slip på ham, men jeg holder for meget af ham til at kunne give slip på ham. Vi har stoppet vores forhold flere gange, men vi finder sammen igen på den ene eller anden måde hver gang. Og jeg føler aldrig, jeg kommer videre, hvis jeg ikke gør noget snart. Jeg har prøvet i så lang tid, men intet hjælper… hvad gør jeg?

Svar
Hej du!
Tak for dit brev, hvor du stiller et rigtig vigtigt spørgsmål: Hvordan kommer man videre fra en ekskæreste, når der stadig er følelser?
Nu nævner du ikke så mange detaljer om jeres forhold. Der er stor forskel på, om der er tale om en flirt for to år siden, eller om I har haft et langt og nært parforhold, som måske var begyndt at blive til overvejelser om børn og ”redebyggeri”. Derfor kan jeg også kun svare i ret generelle termer.
Du må holde op med at se ham
I slog op for 2 år siden, men ser stadig hinanden. Det er tydeligt at læse af dit ellers ret korte brev, at det ikke har været så godt for dig. Jeg tror, at for at slippe ham bliver du nødt til at holde op med at se ham. Lige nu sætter det gang i alt for mange følelser hos dig, og det er tydeligt, at du er ved at blive slidt af det. Han vil gerne ses med andre, og det er rigtig hårdt for dig at være vidne til.
Det er vigtigt, at respektere hans ønsker
Det er tydeligt, at din ekskæreste ikke er klar til at vælge dig til lige nu. Det bedste, du kan gøre for ham, er at respektere hans udmelding. Og det, tror jeg, også er det bedste for dig, for hvis han oplever, at du forstår ham og respekterer hans valg, så vil han forstå, at du virkelig holder af ham. Fortæl ham det gerne helt tydeligt. Fortæl ham samtidig, at så må I hellere helt holde op med at ses i en periode, for lige nu har du alt for stærke følelser for ham til at se ham, når han ikke vil dig på samme måde.
Vejen frem
Jeg tror, at hvis du skal videre, så er der kun den hårde vej. Jeg tænker, at du skal til at fylde dit liv med andre gode ting. Dejlige veninder og venner, sport, litteratur, andre interesser… Motion i naturen er også rigtig godt for sjælen – og lige nu er alting så smukt, at det er lige til at blive glad i låget af. På denne måde vil du kunne finde dig selv igen, og han vil komme til at fylde mindre og mindre i bevidstheden. Måske vil han en dag kunne blive en rigtig god ven, og der vil du måske ligefrem ende med at blive glad for, at det ikke blev ham?
Hvis gode råd og hårdt arbejde ikke hjælper
Hvis du alligevel føler dig fastlåst, så tænker jeg, du bør overveje nogle samtaler hos en psykolog eller terapeut. I det tilfælde kan der nemlig ligge nogle ubehandlede traumer, der gør, at du er ”følelsesmæssig afhængig” Det betyder, at der er et problem bag ved det problem, du her skriver om. Som regel vil man kunne blive hjulpet videre efter et par samtaler, og somme tider vil man opleve at livskvaliteten og evnen til at indgå i et ligeværdigt parforhold bliver meget bedre. Du kan også starte med at ringe til Parvis’ gratis rådgivningstelefon og få hjælp. Der er åbent hver mandag aften.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover!
Tove Larsen, Cand. Pæd. Psych.