Kontrol over mine tanker
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære Brevkasse.
Jeg skriver, fordi jeg ikke kan få kontrol over mine tanker omkring en bestemt person.
Flirt med kollega
Jeg mødte denne person for 4 år siden i forbindelse med et midlertidigt job i udlandet. Ham – lad os kalde ham ‘Ludvig’, blev jeg smask hamrende forelsket i.
Han flirtede meget med mig, og vi lavede skæg med hinanden hver dag på arbejdet.
Efter en rum tid begyndte Ludvig at skrue ned for sin flirten. Han gjorde det også tydeligt, at han var begyndt at date andre piger.
Interesse fra ny kollega
Dette skete et stykke tid efter at en ny kollega startede, ham kalder vi ‘Tobias’ – som også er en af hans bedste venner. Langsomt begyndte Ludvig samt andre af vores kollegaer at ‘hinte’ til mig om, at Tobias var vild med mig. Selvom han var en fyr, jeg snakkede godt med, var jeg slet ikke spor romantisk interesseret i ham –  i hvert fald ikke til at starte med.
Mere tid går og kvalt i mit bristede håb om nogensinde at finde sammen med Ludvig, går jeg hjem til Tobias efter en fest. Point of no return kan jeg huske, jeg tænkte.
Fast forward: I dag har Tobias og jeg været sammen i snart over 3 år, og selvom jeg aldrig rigtig var forelsket i ham til at starte med, er jeg så lykkelig for at være sammen med ham. Jeg er vokset utroligt meget med ham, og han overrasker mig næsten hver dag. Jeg synes, han er så lækker, og vi har fantastisk sex.
Tilbagevendende tanker om Ludvig
Men.. som skrevet i starten, har jeg on of/off, lige siden dengang kæmpet med mine tanker omkring Ludvig. Jeg har ikke rigtig kunnet slippe for ham, fordi Ludwig og Tobias er bedste venner. (Tobias flyttede med mig til Danmark, så lidt er jeg dog sluppet for Ludvig).
Det er alle de klassiske spørgsmål, jeg kæmper med: ‘hvad nu hvis?’, ‘kunne han godt lide mig, kan han stadig li’ mig?’, ‘havde jeg en chance, jeg bare ikke turde tage?’ . Jeg forstiller mig, hvordan han med tiden vil komme til at fortryde, han ikke gik efter mig dengang. Jeg forestiller mig, hvordan han i virkeligheden altid har været vild med mig. Jeg forestiller mig også, hvordan vi på trods af alting stadig vil ende sammen engang. Jeg forestiller mig endda også, at Ludwig og Tobias begge var mine kærester på een gang.
Hvordan slipper jeg fantasien?
Alfa og Omega er; at nu er det snart over 3 år siden, og jeg kan bare ikke fatte, jeg stadig tænker så meget på ham. Fantasien om ham er fuldstændig gak og sat op på verdens højeste piedestal. Jeg vil bare gerne komme videre, for jeg kommer aldrig nogensinde til at skulle være sammen med ham – det er så tydeligt for mig, når jeg er ved ‘mine fulde fem’.
Jeg lytter desperat hver dag til Jytte Vikkelsøe i programmet “Hjerteflimmer” for at få nogle hints om, hvad jeg skal gøre. Jeg prøver konstant at regne mig selv lidt mere ud. Men jeg bliver stadig ved med at tænke på Ludvig.
Det er, som om min hjerne gør det modsatte af, hvad jeg vil have den til. Håber du/I kan hjælpe mig

Svar
Kære du,
Tak for dit spørgsmål til brevkassen, og tak for din beskrivelse af situationen. Her er mine tanker, som jeg håber, kan være en hjælp for dig.
Taget til fange i tanker og fantasier
For det første: Hvor er det irriterende og ubehageligt for dig at være blevet taget til fange af dine egne tanker og fantasier. Jeg fornemmer tydeligt din frustration over ”din hjerne”. Den gør det modsatte af, hvad du gerne vil, den gør, og det kan måske ligefrem få dig til at føle, at du har mistet kontrollen over dig selv.
Jeg tror, der er mange, der vil kunne genkende din problematik, men det betyder ikke, at man så ikke behøver at gøre noget ved det. Det er opmuntrende, at du aktivt forsøger at stoppe tankerne!
Registrer dine tanker og følelser
Tanker er helt grundlæggende for os mennesker, og de er med til at bestemme, hvad vi føler og gør. Så når du har tanker og fantasier om ”Ludvig”, så opstår der nogle følelser indeni dig, som får dig til at handle på en bestemt måde. Jeg vil foreslå, at du prøver at registrere de følelser, der opstår i dig, når dine tanker flyver hen på Ludvig, for jeg forestiller mig, at de er ambivalente. Prøv at skrive dem ned. Der er måske både følelser af irritation og flovhed, som du beskriver i brevet, men måske der også er pirrende, sjove og rare følelser forbundet med tankerne?
Irritationen får dig til at handle ved at søge hjælp til at stoppe dem. Og hvor er du sej, at du ikke bare lader det stå til. Måske er der også nogle varme og rare følelser, der (ubevidst) igen og igen kommer til at give dig selv tilladelse til at tænke tankerne. Jeg tror, det vil være en hjælp for dig at gøre disse følelser helt bevidste for dig selv, så du kan standse dem i tide.
Fantasien kan være modstander
Fantasien er fantastisk. Den kan give os sjove, dejlige og skøre tanker og drømme, men den kan også være en modstander. Den kan komme til at ødelægge de dejlige ting og drømme, der allerede er blevet opfyldt for os, når den bare vil have mere. I dit tilfælde ved du, at den er usund. Den hjælper dig ikke i dit forhold med Tobias. Faktisk tvært imod.
Den forsøger at holde en dør på klem, som har bedst af at blive helt lukket. For din, for Tobias’ og for Ludvigs skyld. Det trækker fra døren ind på dit ellers gode forhold med Tobias, og ind på Ludvig og Tobias’ venskab, og jeg tror, du er den, der ved allerbedst, at der er brug for at døren bliver lukket.
Tal med kæreste om fantasierne
Jeg vil foreslå dig noget, som jeg godt forstår, kan lyde meget grænseoverskridende. Hvis ikke du allerede har gjort det, så vil jeg foreslå dig, at du deler disse tanker med Tobias. Fortæl ham, hvordan du bliver forfulgt af tanker, du ikke har lyst til at have indeni dig. På den måde tror jeg, nogle af de pirrende følelser forbundet med tankerne bliver slået ud af spil og mister deres magt over dig.
Du kan godt blive herre over Ludvig-tankerne igen. Mine tre råd (i den rækkefølge, der måske vil være nemmest at udføre dem i) til det er:
3 gode råd til at styre tankerne
1) Identificér de følelser, der er forbundet med tankerne og skriv dem ned, så du bliver mere bevidst om dine mønstre.
2) Lad være med at handle på tankerne og derved dyrke dem og give dem ”lov” – fx ved at være i privat kontakt med ham, se på billeder af ham, spørge ind til Tobias om ham… du ved bedst selv, hvordan det ser ud for dig. Sæt nogle klare rammer for dig selv – helst helt uden Ludvig er en del af dem, også selvom Tobias og Ludvig er bedste venner. Kommer han på besøg en dag, kan du besøge en veninde imens, og kontakter han til dig, kan du tage Tobias med ind i samtalen.
3) Fortæl Tobias om det. Hemmeligheder har det ikke godt i offentligheden. Det lyder som om, at du og Tobias har et stærkt nok forhold til at tage den snak op. Det er muligt, at det kan blive en svær snak, og måske får I brug for hjælp til den. Da er I meget velkomne til at skrive her igen, eller I kan søge hjælp et sted, hvor der er en anden tredjepart, der kan styre snakken. Jeg er ret sikker på, at det vil dræbe en stor del af fantasien, og at det vil styrke troværdigheden imellem dig og Tobias.
Jeg håber, at du finder den ro, du har brug for – særligt for din egen og for dit parforholds skyld. Der er mange gode grunde til at værne om det, du allerede har, for det lyder til at være meget værdifuldt. Du kan godt blive herre over dine ufornuftige fantasier. Beslut dig for det og sæt alt ind på det. Det tror jeg på, at du kan!
Alt det bedste
Nomi Høeg Kristoffersen Psykolog