Min kæreste er utryg ved mig
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej brevkasse
Min kæreste og jeg har været sammen siden februar og har det virkelig dejligt sammen. Han er en meget lukket person, som ikke fortæller meget om, hvordan han har det. Han er dog begyndt at åbne en del op og fortæller, at han har det rigtig skidt psykisk. Han har haft en kaotisk fortid med stoffer osv. Efter at han har åbnet sig op, er han begyndt at blive utrolig usikker på mig, og han er bange for, at jeg vil være ham utro eller lave noget bag hans ryg.
Det er en ting, jeg aldrig har gjort og aldrig nogensinde kommer til! Jeg elsker ham virkelig meget, og der er ikke noget jeg heller vil end at være sammen med ham. Vi har haft snakket om at flytte i noget større og begynde at tænke på at stifte familie. Det har vi snakket rigtig mange gange om og nærmest gjort det til en realitet.
Han skal i militæret om to måneder, og han har sagt, at hvis han til den tid stadig er usikker, går han fra mig – hvilket ikke skal, må eller kan ske!
Hvad kan jeg gøre for at gøre ham tryg og sikker?
Knus pigen, der er lykkeligt forelsket

Svar
Kære lykkeligt forelsket
Tak for dit brev. Tak, at du lukker op ind til det, der er svært for dig i dit forhold til ham, du elsker.
At åbne en del
Du fortæller, at din kæreste er et menneske, der i udgangspunktet er lukket og ikke fortæller, hvordan han har det indeni. Samtidig skriver du, at han har åbnet sig en del og har fortalt, at han har det skidt og har haft en kaotisk fortid med stoffer. Jeg vil gerne udtrykke min respekt for din kæreste, at han er kommet ud til dig med ting, som er svære for ham.
At vokse op i en træningslejr
Din kæreste lyder til at være kendt med at gå alene med sine tanker. Måske er han vokset op med at skulle kunne klare sig selv og er derfor trænet i at gøre det. Indtil nu har det været det mest sikre og trygge for ham. Jeg tænker, at det er som at være i en træningslejr, hvor han er toptrænet i på den måde at passe på sig selv. Denne måde at agere på kan være en overlevelsesstrategi, som tidligere gav mening, men som på et tidspunkt bliver for udfordrende. Måske det er der, din kæreste er nu. Måske er bægeret flydt over.
At være sikker
• Med det du skriver, lyder det til, at du er sikker på, at du vil ham:
• Du elsker ham
• I har det dejligt sammen
• Du vil gerne flytte i noget større sammen med ham
• Du vil gerne stifte familie med ham
• Du ønsker ikke at miste ham
At være usikker
Din kæreste er til gengæld usikker. Jeg har lyst til at spørge: Hvad er det, der gør din kæreste usikker? Hvad ligger bag? Kun han kan svare på det.
Alligevel en overvejelse: Giver det mening, at det kan være din kærestes eget kaos, der gør ham usikker. Og at usikkerheden i ham gør ham usikker på dig. Usikker på, om du kunne finde på at være ham utro. Og at usikkerheden kan få ham til at gå væk fra dig.
Jeg har nu skrevet nogle tanker til dig. Hvad tænker du om at vise ham både dit og mit brev? Måske det kunne sætte en samtale i gang med mulighed for at arbejde videre med det, der er svært i jeres forhold.
Jeg kan endvidere anbefale jer muligheden af at få nogle parsamtaler, så at I på den måde kan få professionel hjælp. I kan også starte med at ringe til vores gratis parrådgivning, der har åben hver mandag aften.
Jeg ønsker jer det bedste.
Mange hilsner
Hanne Esmarch, Psykoterapeut