Forhold til gift mand – hvorfor gør det så ondt?
Hej brevkasse
Jeg har et forhold til en gift mand. Han siger, at han og konen ikke har noget sammen længere, de sover hver for sig, og han skal bare finde ud af, hvordan de gør med børnene.
Han er den perfekte mand for mig: omsorgsfuld, smilende, sjov og empatisk. Vi er sammen hver dag, og sover sammen, når det kan lade sig gøre. Han bruger tiden med mig og ikke hjemme, og han har introduceret mig for sine nærmeste – ligesom jeg har mødt hans. Vi er sammen offentligt, og det føles ikke hemmeligt. Han taler næsten dagligt om at flytte ind hos mig.
Alligevel gør det ondt i mit hjerte, hver gang han kører “hjem”. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det er normalt i hans “gruppe” at have en elsker.
Jeg har tidligere været i et voldeligt forhold, hvor utroskab også var en del af billedet, og det har ødelagt mig. Nu mærker jeg stærke følelser og ekstrem kemi mellem os, men jeg er forvirret, ked af det og bryder sammen. Selvom jeg ikke er “nummer to”, fordi han bruger al sin tid med mig, føler jeg mig stadig forkert.
Han elsker mig, og jeg elsker ham, men han er meget mistroisk og jaloux, hvilket gør mig vred, for jeg har kun ham. Jeg ved ikke mine levende råd.
Mvh
Den fortabte

Svar
Kære “Fortabte”
Jeg kan godt forstå, du er forvirret, ked af det og ikke aner dine levende råd.
En følelsesmæssigt kompleks situation
Du beskriver en situation, der er meget følelsesmæssigt kompleks. Du er forelsket, I har kemi, du føler dig særlig og oplever dig ønsket. Samtidig er relationen utydelig – han har ikke valgt dig til i alle henseender, der er løgn (overfor konen), du har en tidligere historik med utroskab, og denne mand er utro over for sin kone. Og så er der mistillid og jalousi fra hans side. Det er mange og store følelser på én gang, og det giver god mening, at det er opslidende og svært at navigere i.
Hvad kendetegner en sund relation?
I sunde relationer er der nogle grundlæggende parametre, der skal være opfyldt – bl.a. villighed, gensidighed, tydelighed og tillid. Det lyder som om, flere af disse er udfordret i denne relation. Der er manglende tillid og tydelighed. Og relationen er ulige, forstået på den måde, at han styrer hvordan, hvornår og hvor meget I er sammen, da han også har et andet hjem. Det er naturligt, at relationen er svær at navigere i, når der er så meget utryghed og utydelighed.
Hvad er vigtigst for dig?
Vi trives først rigtigt i vores relationer, når vi oplever, at der er plads til vores værdier – til det, der er vigtigt for os – sammen med vores partner. Så mit spørgsmål til dig er:
• Hvad er vigtigst for dig?
• Hvem vil du gerne være?
• Hvilket parforhold vil du gerne være i?
• Og er der plads til dig og dit vigtigste i denne relation?
Hvis ikke, så skal der enten ændres på, hvordan I er sammen, eller du må flytte dig væk fra relationen. I dette tilfælde lyder det som om, at han enten må afslutte relationen til sin kone og vælge tydeligt og helt – uden løgn og utydelighed – at være sammen med dig. Det kan du dog ikke styre – du kan bede pænt om det – men den beslutning ligger hos ham. Det, du kan styre, er hvordan du er i relationen. Hvordan du passer på dig selv, og at det, der er vigtigt for dig, er til stede. Nogle gange betyder et tilvalg af os selv et fravalg af en anden.
Refleksion og næste skridt
Jeg vil foreslå dig at svare på de nævnte spørgsmål:
• Hvad er vigtigst for dig?
• Hvem vil du gerne være?
• Hvilket parforhold vil du gerne være i?
• Hvad betyder det i praksis – i en hverdag?
• Og er der dermed plads til dig og dit vigtigste i denne relation?
Ud fra dette kan du tage stilling til, om relationen skal fortsætte, ændres, så der er plads til dig – eller afsluttes.
Søg støtte hvis det bliver svært
Denne proces kan være svær. Derfor kan det være en god idé at søge en terapeut eller psykolog, der kan støtte dig i denne proces.
Jeg ønsker dig tættere på dig selv – så bliver der kortere til alle andre.
Dbh
Amanda Lagoni
Amanda Lagoni,
Sexolog og parterapeut
Amanda Lagoni, Sexolog og parterapeut
Har du brug for hjælp?
Vi kan hjælpe dig videre
- Online
- Fysisk fremmøde
Book en gratis 📞visitationssamtale
Parterapeut og sexolog Bente Fischer-Nielsen
Psykolog Charlotte Falch Marquardt
Psykolog Michelle Lind Kappel
Flere brevkassesvar
Læs mere fra brevkassen: