Min mand har en lavere IQ
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Min kæreste har en lidt lavere IQ. Det er noget, jeg har fundet ud af senere i vores forhold. Vi har barn sammen. Jeg elsker ham, men synes også, det er vanskeligt. Jeg kan se, at han har svært ved initiativ og gør mest det, jeg siger han skal. Derudover har han lidt social angst ved nye bekendtskaber.
Jeg arbejder med mennesker og kender til den type problematik, han har. Det er så svært for mig at acceptere, at jeg har valgt en mand som dem, jeg arbejder med.
Jeg overvejer tit, om vi skal gå fra hinanden, men det er svært . Han har haft meget modstand i livet, og vi har det jo også godt sammen og er enig om en del ting. Vi har dog ikke samme tilgang til livet i forhold til arbejde, og hvor meget man skal engagerer sig i det.

Svar
Hej skønne dig!
Tak for dit brev, som jeg læser med med stor forståelse. Det er ikke let at opdage den slags, og jeg kan godt forstå, du bliver i tvivl.
Et forhold præget af kærlighed
Det lyder, som om der er meget kærlighed i jeres forhold. I har barn sammen, og I har det godt sammen og er enig om en del ting. Hverdagen fungerer, bla. fordi du er god til at sætte ord på det, han skal gøre. Han lyder også villig, når bare han ved, hvad opgaven går ud på. Du kan se, han har svært ved initiativ, men hvis han gør det, du beder ham om, så kan det måske være en fordel, fordi han ikke har så stort behov for at bestemme.
Alle forhold har deres udfordringer
Når du skriver, at det er vanskeligt, så tænker jeg også, du er klar over, at alle forhold har deres udfordringer. Ham her er måske ikke så godt begavet på nogle områder, men måske sød og rar og tryg? Nyere forskning viser, at begavelse kan være rigtig mange ting. Dette er måske også noget, du kan genkende fra dit arbejde. Vi er dygtige til forskellige ting, og din mand er måske god til at skabe nærvær og trivsel?
Den amerikanske psykolog Howard Gardner opererer med hele 9 intelligenser, og senere er der kommet flere til. Hvis du læser artiklen her, kan du se, at intelligens er noget, der kan udvikles.
Angst kan skjule den virkelige intelligens
Hans sociale angst i nye bekendtskaber kan faktisk være noget af nøglen til, hvorfor du opfatter ham som dårlig begavet. Det lyder også til, at det er her, det manglende initiativ kommer ind. Han har haft meget modstand i livet, og måske er han bleveet bange for at begå fejl, fordi han måske så mister dig. Hvis han hele tiden er tynget af sådan et indre regnskab, kan meget energi til at lære og tage initiativ være bundet der. Faktisk er der forskning, der tyder på, at angst og høj begavelse hænger sammen, men at man overser begavelsen pga. angsten.
Dette kan også gælde nogle af de mennesker, du arbejder med, og som har den type problematik. Måske vil det være lettere for dig at acceptere, at du har valgt en mand, der minder lidt om dem, du arbejder med, hvis du ser udviklingspotentialet og skønheden i deres personlighed, ligesom du som udgangspunkt så det i din mands personlighed.
Tag en beslutning, du ikke vil fortryde
Når du overvejer, om I skal gå fra hinanden, kan det mærkes i relationen, selvom du ikke siger noget om det. Det er noget, der måske vil gøre din mand endnu mere usikker. Det er dit valg, om du vil blive hos ham eller gå. Hvis du vælger at blive, synes jeg, at du skal tage en beslutning om at elske ham ubetinget som den, han er.
Hvis du har brug for at blive stimuleret intellektuelt, er der masser af muligheder: Folkeuniversitetet, bogcafé eller efteruddannelse for bare at nævne nogle stykker. Dette kan blive udfordret af, at I ikke har samme tilgang til livet i forhold til arbejde og hvor meget man engagerer sig i det. Her må du stå fast på, hvad du har brug for.
Opsøg hjælp
Måske vil det være godt at få noget hjælp til, hvordan jeres forhold kan udvikle sig bedst muligt med jeres forskellige behov. I kan f.eks. ringe til Partelefonen, der har gratis rådgivning eller opsøge en parterapeut eller psykolog.
Du ønskes alt mulig held og alt godt fremover.
Tove Larsen, Cand. Pæd. Psych.