Min kæreste gik fra mig, nu forsøger vi igen
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej i stuen
Jeg står i et lidt mærkeligt dilemma. Moderen til mine to børn gik fra mig i august, og nu bor vi sammen igen, men vi er ikke kærester. Hun sås med en anden, inden vi gik fra hinanden (intet seksuselt er sket). Et par uger efter, at hun gik fra mig, var hun så sammen med ham ca. 4-5 gange. Vi vil gerne begge to, men hun er ikke klar, siger hun. Jeg har nu ventet siden starten af oktober, og det er meget hårdt. Det skal lige siges,  at vi har været sammen i 11 år. Hun er 28 år, og jeg er 27 år. Vores børn er 2 og 6 år.
Mvh.

Svar
Tak for dit brev, hvor du beskriver det mærkelige dilemma, du står i.
Du fortæller, at din kæreste, som er mor til dine to børn, gik fra dig i august måned. Hun så en anden mand, inden I gik fra hinanden. Du fortæller, at I igen bor sammen og gerne vil hinanden. Vi forstår det sådan, at I bor sammen uden at være kærester, dvs at I intet seksuelt samliv har, men har et bofællesskab, hvor I er fælles om hverdag og børn. I vil gerne hinanden begge to, men din kæreste er ikke klar til at tage det fulde skridt og genoptage jeres seksuelle samliv. Du har ventet længe på hende og synes, det er rigtig hårdt. I har været sammen i 11 år.
Det er så forståeligt, at det I er igennem er hårdt og tærer på tålmodigheden for alle parter. Vi nærer den største respekt for, at I forsøger at redde jeres samliv både for jeres kærligheds skyld og for jeres 2 børn. Vi tror på, at det er jeres indsats værd og vi kan kun opmuntre jer til at blive ved. Hvis det lykkes jer at finde hinanden igen, vil I begge være blevet klogere på, hvem I hver især er, og hvem I er som par. Hvordan skal I så gøre det? Det er der nok ikke noget enkelt svar på, men vi vil komme med nogle råd, som I måske kan få glæde af.
Kærligheden lever af viljen til at ville elske
Vi lægger mærke til, at du skriver, at I VIL hinanden. Den vilje giver håb og er den første forudsætning for, at det lykkes. Kærligheden lever i høj grad af viljen til at ville elske. Når vi sætter vores vilje ind på at elske, er motivationen til stede. Den vilje skal bruges til at sætte tid af til at være sammen som par – uden børn og TV. Tid, hvor I får talt sammen om, hvad I vil med jeres parforhold og hjem. Tid, hvor I kikker på hinanden og finder tilbage til det, der for 11 år siden gjorde, at I fandt hinanden. Find hinandens gode sider frem og anerkend dem. Kommunikation er nøgleord.
På opdagelse i det svære
Du rådes til at være tålmodig med din kæreste og give hende tid, til hun er parat til at gå hele vejen. Vi tænker også, I kan få hjælp ved at gå på opdagelse i, hvad der har gjort det svært for jer:
• Hvad førte til, at din kæreste i første omgang gik fra dig?
• Hvad har gjort, at hun er flyttet tilbage?
• Hvad har det hele gjort ved jer og den tillid, I har til hinanden?
Det er svære samtaler, som kan gøre virkelig ondt, og som rører ved det mest følsomme hos os; Angsten for at miste den, man elsker.
Vi tænker, det kan være godt for jer at have parsamtaler med en terapeut, der kan vejlede og støtte jer begge i denne proces. I har også mulighed for at ringe til vores gratis telefonrådgivning eller få gratis sexologisk rådgiving. Vi håber, I har mulighed for at få jeres børn passet, så I kan bruge den nødvendige tid på det vigtige arbejde, I står overfor. Vi ønsker jer al mulig godt i jeres fremtid.
Kærlig hilsen
Jane og Carsten Hvidberg, Parrådgivere