Kan vi få gnisten tilbage?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg er en pige i starten af 20’erne, som har været sammen med min kæreste i fem år. Vi har boet sammen i et års tid, men opholdt os rigtig meget hos hans familie tidligere. Jeg er blevet i tvivl, om han vil mig længere.
Personligt er jeg meget til de lange dybe snakke om, hvordan forholdet kan styrkes, og hvordan vi løser diverse uenigheder. MEN det er han langt fra. Han svare ofte “det ved jeg ikke”, “ja/nej/måske” til det meste, når jeg forsøger at få ud af ham, hvordan han har det i forholdet. Vi har det sidste lange stykke tid haft små diskussioner hver dag. Jeg føler mig meget magtesløs i vores forhold, da jeg ikke ved, hvordan jeg kan gøre situationen bedre.
Det intime foregår kun, når jeg lægger op til det.
Hvad skal jeg gøre for at undgå de mange diskussioner samt bringe gnisten frem igen uden at finde svar hos min partner.
Mvh (Anonym)

Svar
Hej kære brevskriver
Mange tak for dit spørgsmål. Det første jeg lægger mærke til er, at du skriver “at du er i tvivl om, at han vil dig længere”. Men ud fra hvad du skriver, er jeg faktisk lidt i tvivl om, hvorfor du tror, at han ikke vil det. Er det, fordi der er noget som har ændret sig i jeres forhold? Du skriver, at “du er til lange og dybe snakke om jeres forhold”, og at din kæreste ikke er det. Har det altid været sådan, eller er det noget, som har ændret sig i jeres relation? Hvis han tidligere har været mere interesseret i at have dybe snakke om forholdet og nu ikke viser interesse i sådanne snakke, så kan jeg godt forstå, at du kan tænke, som du gør. Men hvis han aldrig har haft den samme interesse i de snakke, som du har, så er det måske bare et udtryk for, at I er forskellige. Det kan jo også rent faktisk være, at han bare er tilfreds med jeres forhold, som det er lige nu.
Når det er sagt, så giver du jo udtryk for, at du ikke er tilfreds med, hvordan jeres forhold er lige nu. Du fortæller, at du føler dig magtesløs, at du savner en gnist og noget mere intimitet. Alt dette synes jeg, du skal tage alvorligt og undersøge, hvorfor du har det sådan. Dit spørgsmål om “hvad du skal gøre for at undgå de mange diskussioner samt bringe gnisten frem igen UDEN at finde svar hos din partner” er jeg ikke sikker på, at jeg forstår. Et forhold er mellem to personer, og jeg tænker helt klart, at det spørgsmål netop er et, du skal dele med din kæreste.
Sandheden sætter fri
En klog mand sagde engang, at sandheden ikke er svær at sige, fordi den er kompleks, men fordi man kan være bange for, hvilke konsekvenser sandheden kan føre med sig. Selvom det kan være skræmmende, vil jeg faktisk råde dig til at fortælle din kæreste, at du er nervøs for, om han stadig vil dig. Hvis hans svar er, at det vil han faktisk ikke, så er det enormt hårdt her og nu! Men når sandheden er ude i det åbne, er den til at forholde sig til, i stedet for en ukonkret bekymring. Så kan I tale om, hvad I så kan gøre, om I skal afslutte forholdet, eller om I skal gøre en indsats for at få gnisten tilbage. Hvis han derimod svarer, at han gerne vil dig, så er det jo fantastisk, og så er din bekymring blevet afkræftet.
Forskelligheder
Det er også muligt, at det, som du oplever lige nu, er, at dine og din kærestes forskelligheder og præferencer begynder at komme mere til udtryk. Jeg får indtrykket af, at du lige nu går en del på kompromis med dine behov mht. et forhold. Forskelligheder er naturligt og givende i et forhold, hvor man skal udvikle sig, og det er sundt at lære at gå på kompromis til et vist punkt. Men det kan også blive for meget, og så skal man lytte til sig selv og sige fra. Jeg fornemmer også, at det er det, som du gør nu. Du er ved at finde ud af, hvad du har behov for i en kærlighedsrelation. Måske er du og din kæreste for forskellige i jeres behov. Måske er I ikke. Mit klare råd er, at du tager en god snak med ham om det hele. Og fremlæg det, du tænker, med udgangspunkt i dine behov og bekymringer og ikke som en anklage omkring, hvad han gør forkert eller for lidt af. Fortæl ham, at du er bekymret for, om han vil dig. Fortæl, at du savner intimitet med ham og initiativ til intimitet fra ham. Så må du se, hvad han svarer til det. Hvis han slet ikke er interesseret i at have sådan en snak, eller ikke  oprigtigt lytter til dig når du fremlægger dine behov, så vil jeg tage det som et faresignal. Dine behov er bestemt værd at blive lyttet til og taget alvorligt.
Håber, at du kan bruge mit svar til noget. Hvis du har brug for mere hjælp, kan du ringe til vores gratis telefonrådgivning, der har åbent hver mandag aften.
Vh Samuel
Samuel Christophersen Psykologistuderende