Min kæreste vil ikke være i et forhold mere
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej brevkasse
Min kæreste har efter syv år valgt, at han gerne vil bryde med mig. I samme ombæring skriver han, at han håber, at han får mod på at være i forhold igen, men at han lige nu ikke har lyst til at være i et forhold. Jeg har svært ved at forstå, hvad det betyder! Han kan ikke selv sætte ord på, hvad det er, han ikke har lyst til i et forhold.
Vi skriver hver dag samt har også været sammen seksuelt i mellemtiden. Han siger, han har ikke mistet den seksuelle lyst til mig, men at han bare har mistet lysten til at være i et forhold. Jeg har svært ved at finde ud af, hvad jeg skal gøre? Er det bare tid? Er der noget, jeg kan gøre, for at han finder ud af, om han kan få lyst igen? Lige nu er han jo ikke i det? Og hvis man ikke har lyst til noget, men ønsker at få det igen, så må man i mit hoved prøve at komme nær det igen for at mærke efter.
Har du nogle råd? Jeg vil så gerne finde sammen med ham igen.
Vh K.

Svar
Kære K
Jeg vil starte med at udtrykke min sympati for dig og den situation, som du står i lige nu. Syv år sammen med den samme person er rigtig lang tid. Det er bestemt ikke noget, man bare sådan lige slipper og kommer videre fra. Derfor kan jeg rigtigt godt forstå dit ønske om at finde sammen med din kæreste igen!
Din kæreste fortæller dig, at han ikke har lyst til at være i et forhold med dig, ja, faktisk i noget forhold i det hele taget lige nu. Jeg kan sagtens forstå, at du undrer dig over, hvad det betyder, særligt fordi det virker til, at han selv har svært ved at sætte ord på, hvad det helt konkret drejer sig om. Det må være rigtigt smertefuldt for dig at opleve, at han pludseligt vælger dig fra, og det gør mig ondt, at du skal opleve dette.
Hold en pause fra kontakten
Mit råd til dig er lidt barskt, men jeg tror desværre, at det er det rigtige for dig at gøre i denne her situation. Jeg synes, at I skal holde en pause fra at være i kontakt med hinanden. Du fortæller, at I skriver sammen hver dag og er sammen med hinanden seksuelt en gang imellem. Det forstår jeg udmærket, at I gør, men lige nu er I sådan set uenige om, hvordan jeres relation skal være. Eller I har i hvert fald forskellige ønsker om, hvor jeres relation skal bære hen. Du ønsker at finde sammen igen, han ønsker noget andet.
Jeg tror desværre, at du kan komme til at gøre dig selv en bjørnetjeneste ved at blive ved med at være i tæt kontakt med ham. På den måde er du nok med til at holde håbet i live hos dig, om at I kan finde sammen igen. Det håb tror jeg, at du er nødt til at give slip på. Nu kender jeg jo ikke jeres situation særligt godt. Jeg ved heller ikke, hvad der foregår inde i hverken dig eller din kæreste. Derfor kan jeg jo heller ikke med sikkerhed sige, at I ikke finder sammen igen. Men jeg tror, at du har brug for at tegne en tydelig streg i sandet overfor din kæreste. Fortælle ham, at hvis I skal noget med hinanden, så skal det ikke være noget halvt, for det er ikke det, som du leder efter. (Sådan fornemmer jeg det ud fra det, du skriver, men det kan jo være, at jeg tager fejl?)
Hvis I tager f.eks. en måneds pause, hvor I hverken ses eller skriver sammen (hvis det er muligt at undgå), så får din kæreste også muligheden for at mærke, hvordan det er ikke at være i et forhold. Det kan være, at han finder ud af, at han savner dig rigtigt meget, og at han får lyst til at trække i land. Dejligt! Så kan I forsøge at genopbygge jeres forhold. Det kan omvendt også være, at han bliver bekræftet i, at han gerne vil være alene for en tid, og smertefuldt som det er, så må du lade ham gå.
Kridt banen op
Min pointe er, at du skal have kridtet banen op. Fortæl ham tydeligt, hvad du søger fra ham, men fortæl ham også, at bolden er på hans banehalvdel. Han er nødt til at finde ud af, om han kan være det, som du leder efter. Hvis ikke han kan være det, så vil jeg råde dig til at stoppe relationen til ham. Også selvom det bliver mega hårdt! Det er nødvendigt, fordi det nok i længden bliver endnu hårdere at blive i relationen, hvis han ikke kan give dig det, som du længes efter.
Håber at mit svar kan bruges til noget. Du ønskes alt muligt godt.
Samuel Christophersen Psykologistuderende