Kommer han tilbage til mig?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg er i den situation, at min kæreste gennem 3 år har sagt til mig, at han har brug for en pause i vores forhold, til at mærke efter, om han virkelig elsker mig. Jeg har det så frygteligt, for jeg elsker ham virkeligt, og det ved han, han er også rigtig glad for mig.
Han siger, han har brug for en pause, og så må vi se. Jeg hører ikke noget fra ham på tlf, hvor vi ellers har meget kontakt, de dage vi ikke ses.
Mit spørgsmål er om der er en chance for at han kommer tilbage, eller er det en skånsom måde for ham at gøre det forbi på?
Er det sket før, at en mand er kommet tilbage efter en pause?

Svar
Kære brevkasseskriver
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at din situation er rigtig svær, for det at elske en anden og pludselig blive i tvivl om, om det er gengældt, det er rigtig hårdt! Det gør det på ingen måde nemmere, at I har været sammen i 3 år, og at du sikkert har forestillet dig en lang fremtid sammen med ham.
Jeg kan ud fra dit spørgsmål desværre ikke svare på, om der er en chance for, at han kommer tilbage igen. Der er par før jer, som har fundet sammen igen efter en pause, så det er i hvert fald ikke umuligt. Men jeg har nogle spørgsmål til dig, som du kan overveje, og så kan de måske give lidt af en pejling om, hvilken retning jeres forhold går.
• Kommer dette meget pludseligt, uden at du havde nogen forestilling om det?
• Hvordan har jeres forhold været i den sidste tid?
• Har I brugt tid sammen, talt om det, der har fyldt jer, været intime sammen? Eller er I det sidste stykke tid           kommet længere fra hinanden?
• Er der andre personer blandet ind i forholdet, så der er risiko for, at han er vild med en anden?
Hvis I før denne pause har haft et rigtig tæt og godt forhold, og der ikke er andre personer involveret imellem jer, forestiller jeg mig, at chancen er større for, at han kommer tilbage igen. Men det kommer helt an på hans reaktion, som jeg desværre ikke kan forudsige.
Dog vil det nok være godt for jer at tale om, hvad der gør, at han pludselig er i tvivl om, om han elsker dig. Har det stået på i længere tid, eller er det noget, som pludselig er opstået? Er der noget særligt, som har forårsaget denne tvivl, og er der noget, som du kan gøre for, at han igen tror på, at han elsker dig?
For det er almindeligt at forelskelsesfølelser går væk efter en tid, og så er det kærligheden, valget om at blive sammen både i glæder og udfordringer, som er det, der holder forholdet sammen. Så det handler også om, om han og du ønsker og vælger at forblive sammen, også selvom der kun nogle gange vil være den der tydelige kærlighedsfølelse.
Du kan evt også se på dette svar, som jeg har skrevet til en anden kvinde i lidt samme situation:
Jeg håber, at mit svar kan være til lidt hjælp for dig.
Mvh
Dina Lundberg, Psykolog