Hvor længe skal jeg kæmpe for forholdet?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Min kæreste og jeg har været kærester i snart 2 år og boet sammen 1 år. Han var flyttet hertil, inden vi mødte hinanden.
Indtil i sommers har vores forhold været perfekt og sundt. Men i sommers fandt jeg ud af, at han havde løjet omkring sin økonomiske situation, og at han skyldte penge. Han blev reddet af mine forældre, som lånte ham pengene. Vi fik snakket ud omkring det. Der gik ikke ret lang tid,  så fik jeg en underlig fornemmelse over, at han altid kom tidligt hjem fra arbejde. I afmagt tjekkede jeg hans Facebook, hvor jeg kunne læse mig frem til, at han var blevet fyret. Jeg blev sur og vred, men vi fik igen snakket om det.
Samtidig med at alt det her står på, spiller min kæreste rigtig meget computer. Jeg føler mig totalt fravalgt hver gang. Han vil ikke gå ture eller lave noget sammen, f eks. se en film eller lignede. Hvis vi sidder og slapper af, går der ikke mange minutter, før han sniger sig ind til computeren. Det samme gør han om aftenen, når jeg er faldet i søvn i sengen. Han smutter og kan sidde og spille en hel nat, hvis han har fri dagen efter eller møder senere.
Vi skændes rigtig meget. Både om at jeg føler mig fravalgt frem for computeren, og at jeg har behov for, at han hjælper til i lejligheden eller vil lave noget sammen med mig. Jeg står for alt det huslige, og hvis jeg nævner, at han godt kunne hjælpe lidt til, bliver han sur.
Jeg kan mærke på mig selv, at jeg er blevet mere vred og irriteret på det seneste. Jeg er rigtig ked af det. Der skal ikke meget til, før jeg græder eller bliver sur på ham. Jeg har forsøgt at italesætte dette, men han forstår ikke, hvad jeg mener. Han synes, at jeg burde interessere mig mere for hans hobby.
Vi har ikke haft sex i hvert fald 2,5 måned. Jeg begynder at tænde mindre på hans krop. Han er blevet større, da han bare sidder ved computeren og ikke går på arbejde. Han har ikke et kæmpe netværk her. Jeg har forsøgt at få ham ind i min vennekreds, men han tager ikke initiativ til at ses med dem.
Jeg elsker min kæreste og nyder, hver gang vi har en dag, hvor vi er i hinanden selskab fuldt ud. Jeg har hele tiden troet, han var den, jeg skulle være sammen med resten af livet og have børn med. Nu ved jeg ikke længere, om jeg kan holde ud, at det går så meget op og ned. Jeg føler ikke, det er rigtigt, at jeg skal gå og føle mig ked af det hele tiden. Vi er mere uvenner end venner. For nyligt havde vi en ret seriøs snak om situationen lige nu, men det er, som om det aldrig bliver bedre.
Så mit spørgsmål er: Er der noget, jeg mangler at afprøve for at kunne redde vores forhold, eller er det på tide, at vi stopper?

Svar
Hej kære du
Tak, fordi du har skrevet til brevkassen og deler det, der fylder hos dig. Det er tydeligt at mærke, at du har mange følelser i spil i relationen til din kæreste lige nu. Du spørger, om der er noget, du mangler at afprøve for at kunne redde jeres forhold, eller om det er på tide, at I stopper.
Det første, der falder mig ind, er, at forhold og relationer er gensidige. I er altså to om at skabe et forhold, der fungerer for jer begge. Så når du spørger, om der er noget, du mangler at afprøve, så tænker jeg, at det nok afspejler, at du har en følelse af, at det er dig, der skal gøre noget for at redde forholdet. Jeg kan læse, at du føler dig mere grådlabil, irriteret og vred, end du plejer. Jeg kan også læse, at din kæreste trækker sig mere og mere ind i sig selv og ind i computeren. Det lyder ,som om, at I begge har det svært for tiden.
Den negative spiral
Samtidig lyder I til at være kommet ind i en negativ spiral, hvor du rækker ud, din kæreste trækker sig, hvilket får dig til at længtes endnu mere efter ham, hvilket igen får ham til at trække sig endnu mere. Sådan bliver spiralen ved. Her er det vigtigt at pointere, at der ikke kan placeres skyld hos nogle af jer. Det er simpelthen bare et svært mønster, som I er kommet ind i. Et mønster man kan se fra begge jeres perspektiver, og som nok også har at gøre med, hvad I har lært i jeres barndom. Men sådan en negativ spiral kan være udmattende, fordi det ikke er hensigten for nogen af at gøre den anden ked af det.
Afklaring – vil I fortsætte eller ej?
I har formentlig ikke særlig meget at give af for tiden. I den forbindelse tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at I er ærlige overfor hinanden. I skal have afklaret, om I begge ønsker at være i relationen med de udfordringer, der følger med, og det arbejde, det kræver, eller om I er for slidte og afkræftede til sammen at gå ind i det arbejde, som det kræver. Enten for en tid eller for altid.
Hvis I finder frem til, at I har lyst til at arbejde videre på jeres relation og gøre en indsats for, at I begge kan være i relationen og have det godt i den, så har jeg nogle idéer til, hvad I kan gøre og arbejde videre med.
Få hjælp til at ændre vaner og mønstre
Du skriver, at I for nyligt havde en seriøs snak, men at der ikke er sket en forandring siden. Relationer er fulde af vaner og mønstre, som det kræver en indsats at forandre. Det kræver viden om, hvordan man kan gøre det. Særligt hvis I netop oplever jer meget fastlåste i negative spiraler, hvor I gentagende gange støder ind i de samme problematikker. I den forbindelse kan det være en idé at ringe til Partelefonen eller at tage kontakt til en parterapeut.
Hvad er jeres kærlighedssprog?
Jeg kommer til at tænke på kærlighedssprog, når jeg læser dit brev. Der findes fem forskellige kærlighedssprog. Vi har ofte et primært kærlighedssprog, som betyder, at det er den måde, vi viser kærlighed på, og at vi føler os elsket, når andre taler netop det sprog til os. Det indebærer ikke reelle sprog, men i stedet nogle ”metoder”.
Der er følgende kærlighedssprog:
• Tid til hinanden
• Fysisk berøring
• Anerkendende ord
• Tjenester
• At modtage gaver.
Du skriver, at du nyder, hver gang I har en dag, hvor I er fuldt ud i hinandens selskab. Du beskriver også, at du bare ønsker, at din kæreste vil lave noget sammen med dig. Måske dit kærlighedssprog er tid til hinanden. Hvis det er det, vil du formentlig føle dig elsket, når du oplever, at I begge har lyst til at bruge tid sammen, og når I er nærværende overfor hinanden. Det er bare ikke sikkert, at din kærestes kærlighedssprog er det samme. Hvis det ikke er det, er det nok ikke gennem tid til hinanden, at din kæreste viser sin kærlighed.
At lære at tale hinandens sprog
Det er vigtigt at kende hinandens kærlighedssprog, for så kan man være opmærksom på, hvad man kan gøre, for at den anden føler sig elsket. Det kræver en indsats at begynde at tale den andens kærlighedssprog. Det, at kende din kærestes kærlighedssprog, kan gøre dig i stand til at se, når din kæreste faktisk gør noget for at vise, at han elsker dig – bare på sit eget sprog. Med den viden kan man kigge på hinanden med mere kærlige øjne, hvor man gør en indsats for at tale den andens kærlighedssprog. Det er nødvendig at være overbærende i den proces, det er at lære at tale hinandens kærlighedssprog. I kan læse mere om de forskellige kærlighedssprog her. I kan også tage en test, der kan hjælpe jer med at finde jeres kærlighedssprog.
I forhold til de seksuelle udfordringer du også nævner, så hænger det nok sammen med, at I ikke har det godt sammen for tiden. Hvis I får brug for rådgivning til den del, så kan I ringe til vores gratis sexologisk rådgivning.
Måske vil det være en ide at vise din kæreste dit spørgsmål og mit svar, og så kan I tage jeres afklarende samtale derefter. Jeg håber det allerbedste for dig og jer fremadrettet.
Kærlig hilsen
Amalie Vigsø Hovaldt, Psykolog