Han gik tilbage til sin eks
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Min kæreste, igennem nogle måneder, har netop forladt mig, for at flytte hjem til sin eks.
Jeg har kendt ham i 5-6 år. Mødt ham og også hende til private fester, og de seneste 4 år, har han hver gang lagt an på mig, kigget på mig osv. Jeg har slået det hen, han var jo gift. Det seneste år 1,5 år tog det til i styrke. Han ville snakke, fortalte han skulle skilles og blev ellers ved med altid at sende mig de mest kærlige blikke. Før jul fik jeg nok og sagde: Vil du ikke enten lade være eller gøre noget ved det. I januar kom han på det samme værtshus som mig og det endte med, at jeg kørte ham hjem med en aftale om at ses næste dag. Indenfor en uge blev han skilt/separeret, flyttede ind og fik ordnet pengesager mv. med sin nu ekskone.
Vi har haft det fuldstændig fantastisk! Han sagde, at hans følelser var så stærke, og fortalte mig hver dag, hvor lækker, sød og dejlig jeg var. Hans datter fik også et værelse her, og har været her meget.
Forleden dag kommer han fuld hjem og vil skændes. Vi har aldrig skændtes – tværtimod. Han spørger mig 1000 gange, om han skal skride. Jeg siger nej, men til sidst går han ind og pakker en taske. Dagen efter er han tilbage efter det sidste, han har helt røde øjne og bævrende læbe, da han siger at han lige skal tænke… Så står han her i 25 min på den måde. Jeg siger ikke rigtig noget. Jeg er i chok. Jeg spørger, om han flytter hjem til sin eks, nej han skal have en lejlighed. Men de er sammen igen.
Jeg er chokeret, vred og jeg ved mildest talt ikke, hvad jeg skal stille op. Vi knaldede som kaniner 15 timer før det her, han nåede endda at flytte sin adresse herned samme dag, som han skred.
Jeg er så forelsket i ham… men han kommer ikke tilbage vel?

Svar
Kære
Jeg forstår godt, at du er chokeret og oplever din situation og det, der er gået forud, helt uforståelig. Du har så at sige brugt 4-5 års opmærksomhed på en mand, som nu viser sig at have misbrugt dig på det groveste. Han har godt nok givet dig nogle måneder med stormende forelskelse og masser af sex, men det kan på ingen måde opveje det, som du nu står tilbage med.
Du spørger, om der kan være en chance for, at han kommer tilbage? Det kan jeg selvfølgelig ikke vide, men jeg vil stærkt opfordre dig til at opgive håbet her og nu, og i stedet arbejde på at komme videre. Du vil sikkert opleve en svær periode i de kommende måneder. De vil være fyldt med sorg og frustration og sikkert også vrede. Det er helt naturligt. Men det vil være bedre for dig og dit selvværd i stedet for at gøre dig selv og dit velbefindende afhængig af en, som du aldrig mere vil kunne føle dig helt tryg med.
Jeg tror ikke, at han er et uhyre af en mand, på trods af at han har behandlet både dig, sin kone og datter så dårligt. Vi har alle brug for opmærksomhed og værdsættelse, og kvaliteten af et ægteskab/parforhold er afhængigt af, at vi arbejder på at nære og opretholde kærligheden og nærheden. Når det bliver hverdag, og den stormende forelskelse har lagt sig, og der er arbejde, børn og et hjem, der skal passes, så bliver det desværre ofte sådan, at det er der, vi lægger størstedelen af vores tid og kræfter. Og i stedet for at gøre noget for at give parforholdet et tiltrængt gennemsyn, så kan det være en stor fristelse, at søge opmærksomhed et andet sted.
Det har din tidligere kæreste fået hos dig. Gennem længere tid har hans selvværd fået et ekstra kick, når han har oplevet, at du har gengældt hans opmærksomhed. Og da du satte ham stolen for døren, valgte han at opleve det fuldt ud sammen med dig. I et par måneder.
Selvom det nok ikke er nået at blive hverdag sammen med dig, så har der i den periode stadig været meget, som har forbundet ham med hans kone. Mest af alt deres fælles barn og øvrige familie, men også bolig, venner og minder, de har haft sammen, Og nogle, der bliver skilt, oplever, at de pludselig er nødt til at tale rigtig meget sammen med deres eks; noget, som de har forsømt tidligere, og som måske kunne have reddet deres forhold mens tid var. Det er forhåbentlig det, som din tidligere kæreste nu vil forsøge på. Og jeg håber, at det må lykkes for dem at genopbygge deres ægteskab. Til glæde for deres datter, dem selv og deres øvrige familie og fælles venner.
Du står i en svær situation nu, da I åbenbart har fælles venner, så du kan risikere at møde dem fremover. Det kan rive op i dine sår og måske skabe konflikter mellem din tidligere kæreste og hans kone. Så du skal måske overveje, om ikke det vil være en god ide, at undgå fremtidig kontakt – i det mindste i en kortere eller længere periode?
Jeg håber for dig, at du vil finde en god mand, som vil give dig både kærlighed og fuld opmærksomhed, så du ikke bare skal være en erstatning i en kortere periode. Vær god ved dig selv og undlad selvbebrejdelser. Måske skal du overveje nogle samtaler med en god psykolog, så du kan få bearbejdet dine oplevelser og sat ord på dine følelser.
Mange hilsner
Inge
P.S. Jeg har lige skrevet en bog, som omhandler nogle af disse problemstillinger. Du kan måske have glæde af at læse den. Den hedder ”Brud”.