Er min kæreste kommet sig over mig eller hvorfor ignorerer han mig?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej brevkasse
Jeg skriver, fordi min kæreste og jeg er gået fra hinanden efter fem år. Jeg valgte at afslutte forholdet, fordi der havde været noget ting, vi bøvlede med. Jeg er super glad for ham stadigvæk. Jeg gik derfor ikke fra ham på grund af, at følelserne ikke var der mere, for de er der i høj grad. Jeg er stadig super glad for ham.
Efter at vi gik fra hinanden, sås vi stadig lidt. Vi lå og hyggede, var på tur sammen og lavede altså alt det, vi plejede at lave. Men så kommer der en byfest, og han vender fuldstændig på en tallerken fra den ene dag til den anden. Om torsdagen var alt, som det plejede mellem os. Vi fjollede, krammede og havde det mega sjovt sammen, og det samme fredag. Men den sidste dag til byfesten var han som vendt på en tallerken. Han virkede fuldstændig ligeglad med mig, han kiggede på mig, som om jeg ingenting var.  Jeg finder så senere ud af, at han er begyndt at ses med en anden pige. Det gør bare så ondt, og jeg forstår ham ikke. I ugen op til byfesten hyggede vi os, og det virkede, som om han var helt vildt glad for mig, som jeg også er for ham! Og jeg føler mig bare totalt til grin og mega ked af det.
Jeg forstår ikke hans handling. Hvordan kan man bare lige pludseligt finde interesse i en anden fra den ene dag til den anden…. og virke mega ligeglad med mig. Jeg håbede lidt på, at vores forhold kunne komme op og køre igen, for sådan følte jeg, det virkede på os begge to.
Så mit spørgsmål er: hvordan skal jeg håndtere det? Jeg føler mig så knust, ligegyldig og frustreret. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre? Er han virkelig kommet videre, sådan som jeg føler, han er?

Svar
Kære pige
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan høre på det, du skriver, at du har det rigtig svært, og at det hele er fuldstændig uforståeligt for dig. Som jeg læser det, havde du tænkt, at det skulle være en lille tænkepause i jeres forhold, som så skulle udvikle sig igen. Men så gik det anderledes, og du står tilbage fuldstændig uforstående.
Kommunikation gået galt
Det første, jeg kommer til at tænke på, når jeg læser din mail, er, at I er gået fuldstændig galt af hinanden. I har ikke forstået hinandens intentioner. Sagt på en anden måde: Jeres kommunikation er gået helt galt. Du har sagt noget, som han har forstået på en anden måde, end du havde tænkt dig. F.eks. skriver du, at du valgte at slutte forholdet, og det har han så forstået bogstaveligt. Samtidig har du  alligevel givet ham lidt nærhed og hygge sammen med dig. Dette, tænker jeg, kan give forvirrende signaler. Er i venner? Er I stadig kærester? Holder I bare en tænkepause? På den måde er det måske blevet svært for ham at forstå, hvad du tænker og ønsker, og hvordan han skal forholde sig. Måske har han mærket, at han ikke kan fortsætte med at være venner og tæt med dig, hvis I ikke er kærester. Måske kommer han sig over bruddet med dig ved hurtigt at finde sammen med en anden? Måske en måde at slikke sårene på?
Tag ansvar for din smerte
Nu, hvor han har fundet sammen med en anden, står du så tilbage med smerten, for der skete ikke det, du havde tænkt og regnet med. Det gør ondt. Du føler dig knust, ligegyldig og frustreret. Denne smerte er din, og den må du prøve at forholde dig til. Jeg tænker derfor, at det vigtigste lige nu er, at du tager ansvar for smerten og får sat ord på dine følelser:
• Du kan tale med/græde ud hos en veninde, du har tillid til, og som kan rumme din smerte.
• Du kan skrive dine følelser ned, hårdt og usødet og med mange stærke ord. Det er ikke tænkt som noget, der skal sendes nogen steder hen, men blot et dokument, der er dit private, og som ikke skal læses af nogen.
• Du kan også søge hjælp hos en psykoterapeut eller vores gratis rådgivningstelefon, hvor du kan få hjælp til at få sat ord på dine følelser.
De tre måder kan udmærket kombineres efter behov. Det drejer sig om, at du skal have fundet dig selv igen. Det kan være en voldsom smerte, at føle sig svigtet af en, man holder af.
Kærlig hilsen
Mads Madsen, Terapeut og PREP-instruktør