Tvivl om utroskab
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg mødte sidste sommer en ny kæreste, som lige var kommet ud af et kortvarigt forhold med en anden pige. Han var såret, og var stadig glad for denne pige. Men det kunne aldrig blive.
Han tjekker dog indimellem hendes profil på facebook, og det bliver jeg ret ked af. Han siger, at han bare er nysgerrig, men jeg forstår ikke hans behov for at gøre det.
Jeg har så gjort noget dumt, da tvivlen nagede meget. Jeg har læst hans beskeder på hans telefon. Heldigvis var der ikke noget at komme efter, men da jeg skulle finde deres beskeder, kom jeg forbi en anden kvinde, hvor der var hjerter i teksten, og vupti så var jeg inde at læse.
Det viser sig, at hun lige efter vi havde mødt hinanden har sendt ham nøgenfotos, og han skriver, hun er virkelig smuk. Ud af teksten kan jeg se, at han i forbindelse med arbejdsophold i Kbh. har haft besøg af hende på sit hotelværelse, og at de her har været sammen sexuelt. Alt dette er i den første uge efter vi har mødt hinanden…og en del af mig siger pyt, der var vi jo ikke et fast par. Men en anden del af mig er virkelig bekymret for, at han nu gør det, når han er ude at arbejde ca. 50 nætter om året.
Han er sød, omsorgsfuld og meget kærlig overfor mig. Siger at jeg er alt, hvad han har søgt. Men jeg kan ikke stole på ham 100%. Og det tager en masse energi.
Hvad stiller jeg op med denne tvivl?

Svar
Kære tvivlende kvinde
Tak for din henvendelse til brevkassen. Jeg vil forstyrre dig med nogle af mine overvejelser og perspektiver på dit problem, og forhåbentlig kan det bringe dig videre med dine overvejelser.
Når du skriver: ”Jeg kan ikke stole på ham 100%”, fortæller det mig både, at du ønsker at kunne stole på din kæreste 100% og at du ikke kan det nu. Det er to ønsker, du ikke får opfyldt.
Hvad kan du gøre for at få dine ønsker opfyldt?
I må tale sammen på en måde, så tilliden kan genskabes, og du bliver tryg og overbevist om, hvad du kan forvente af din kæreste i jeres forhold, hvilke fælles normer i styrer efter. Det er også væsentligt, at I får talt om de gamle episoder, som nager dig, ellers vil de løbende dukke op i dine tanker og så tvivl.
Inden du læser videre, vil jeg lige stille dig spørgsmålet: Hvis du skal være helt ærlig over for dig selv, tror du så på, at du kan komme til at stole på din kæreste igen på et tilfredsstillende niveau? Hvis dit svar er ja, så læs videre. Det er afgørende, at du tror på jer som par.
Parforhold
Et velfungerende parforhold er kendetegnet ved gensidig tillid og tryghed. Det vil sige, at man ikke skal overvåge hinanden, tjekke hinandens beskeder og aktiviteter på messenger mv. for at finde fejl og overtrædelser. Det er alt sammen mistillidshandlinger. Din intuition har fortalt dig, at der var noget at ”komme efter” i din kærestes skriverier, og du har afsløret både flirt og en form for utroskab, du skriver ”de har været sammen sexuelt” selvom I havde et tæt forhold, og det nager dig. Din kæreste har tilsyneladende andre grænser for, hvor forpligtende jeres forhold var/er. Det er helt oplagt, at snakke episoden igennem og give udtryk for, hvad I hver især mener om det. Hvis du oplever det som utroskab, så er det sådan, det er for dig, det kan ikke diskuteres. Du bestemmer, hvad der har betydning for dig.
Fremtiden
Jeg tror, det vil være afgørende for jer, om din kæreste forstår dig og deler dine smertelige følelser. Hvis han ikke forstår, at hans seksuelle flirt er et problem for dig, så ved du, hvad du kan forvente; formentlig mere af den slags. Hvis han til gengæld regner det for et svigt og utroskab, har I et grundlag at bygge på. I kan sørge sammen over det, der er sket, og langsomt kan I bygge tilliden op og snakke om, hvordan I ønsker rammerne om jeres parforhold skal være.
Jeg vil ønske det bedste for dig og din kæreste.
Kærlig hilsen