Hvordan håndterer
jeg hans tvivl?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse,
Jeg står i den situation, at min kæreste har sagt, at han er i tvivl om, om jeg er den rigtige for ham. Han har aldrig tidligere haft en kæreste, og siger, at han synes, det virker forkert, at forelskelsen allerede er gået væk, her efter vi har boet sammen i nogle måneder. Samtidig siger han imidlertid, at jeg er den, han har mest lyst til at være sammen med, og at der ikke er noget, som han ønsker, bliver bedre. Han siger, at han føler, at han er 90% lykkelig med mig, men at han mangler 10%.
Det hele kommer meget pludseligt. Han skrev en sms til mig, mens han var på arbejde, og jeg havde ikke opfanget nogle tegn tidligere. Han siger selv, at det kom, efter han havde læst en online artikel og snakket med en kollega, som sagde, at han ikke må nøjes med at være 90% tilfreds.
Om aftenen snakkede vi om det, og det endte med, at han sagde, at han gerne ville blive sammen med mig. Jeg fortalte, at han ikke måtte blive “for min skyld”, men at han skulle blive, hvis han havde lyst. Næste morgen ændrede han mening, og sagde, at han ikke havde lyst til at være sammen med mig alligevel. Han sagde dog, at han var forvirret, så nu har vi aftalt at snakke igen om halvanden uge. Indtil da har vi aftalt ikke at have noget kontakt.
Jeg ved bare slet ikke, hvad jeg skal tænke, eller hvordan jeg skal håndtere det hele – om der er noget, jeg kan sige til ham?
De bedste hilsner fra en trist, hjerteknust pige.

Svar
Kære du!
Tak for din henvendelse! Jeg forstår godt, at du ikke ved, hvad du skal gøre, når det kommer så uventet! Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Jeg er glad for, at du nævnte, at han ikke tidligere har haft en kæreste, for jeg tror hans tvivl skyldes manglende erfaring og derfor forståelse for udviklingen i et forhold.
Som jeg forstår din situation, så har din kæreste pludselig meldt ud, at han er i tvivl om, hvorvidt du er ”den rigtige” for ham. Du skriver ikke, hvor længe I har været kærester, men du skriver, at I har boet sammen i et halvt år. Mine kilder er ikke nødvendigvis bedre end online artikler, men jeg har flere gange hørt, at en forelskelse varer mellem 6 måneder og to år, så det virker ikke usandsynligt, at følelsen af nyforelskelse er væk, når I har været sammen i den tid, I har. Du skriver, at han ikke har haft en kæreste før, så jeg forestiller mig, at han er overrasket over, hvordan følelserne udvikler sig i et forhold. Jeg vil foreslå at tage en snak med ham om det, eller få ham til at snakke med en anden mand, der er i et længere forhold.
Jeg undrer mig over din kærestes kollegas ”råd”. 90% tilfreds lyder lidt som en produktbedømmelse, og der kan jeg godt forstå, man gerne vil op på 100% tilfredshed, men i et parforhold tænker jeg, at det lyder godt, hvis man er 90% lykkelig i forholdet. Jeg tror ikke, at du finder et 100% lykkeligt kærestepar, der har været sammen i over et halvt år. Det kan godt være, at det er svært for dig at overbevise ham om, at parforhold ikke behøver være 100% ren lykke, så igen kunne det være en idé at få ham til at snakke med en mand, som ville turde at åbne op om, at et godt parforhold også har problemer. En ærlig og åben snak bør vægte højere og være mere relevant for din kæreste end en online artikel eller en kollegas bemærkning. Det er mit primære råd til dig, at du kraftigt opfordrer ham til at høre nogle erfaringer fra en mand, som kender til at være i et længere forhold.
Men hvad kan du så gøre fra din banehalvdel? Nu er det noget tid siden, du kontaktede os, så måske der allerede er sket noget nyt, men jeg vil opfordre dig til også selv at se på jeres forhold. Er der gået for meget hverdag i den, nu hvor I er flyttet sammen? Det er vigtigt at blive ved at ”score hinanden”. Sæt tid at til bare at være jer to, gå på dates, giv hinanden komplimenter – på den måde kan der stadig være masser af romantik i forholdet, selvom forelskelsen blegner.
Jeg ønsker dig alt godt, og jeg håber, at I får en god snak om de her høje forventninger, din kæreste har til et parforhold!
Venlig hilsen