Usikker fremtid med kæresten
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg skriver, fordi jeg er lidt i tvivl, om mit forhold til kæresten kan udvikle sig i fremtiden.
For at sige noget om situationen, den er således:
Jeg har været sammen med kæresten i 7 år og elsker ham virkelig højt.
Vi har det generelt godt sammen og har det også sjovt sammen ude sammen med venner.
Han er mit et og alt og jeg ved helt ærligt ikke, hvad jeg skulle gøre uden ham, da vi har været igennem nogle hårde tider sammen.
Min bekymring går på, at når jeg taler med ham om mine drømme i fremtiden med ham, kan han da godt lytte, men han skubber det væk med “at det når vi nok” og at det er bedre “at leve i nuet” og at vi jo har hele livet til at kunne få børn og flytte sammen.
Han kan godt sige sine tanker til mig om, hvad han ønsker sig i fremtiden, men når jeg spørger om, hvor jeg er henne i de tanker, får jeg ofte et svar der lyder “at det har han ikke tænkt så meget over”. Det sårer mig ret meget, da jeg ikke ser en fremtid uden ham.
Jeg vil selv gerne have børn og flytte sammen, ville også gerne giftes før i tiden, men det ser han ikke som en nødvendighed, da man jo sagtens kan have det godt sammen uden.
Har virkelig brug for et råd eller mening fra jer, da jeg går og holder det inde og det ødelægger mig meget.

Svar
Kære du
Tak for din henvendelse! Det er rigtig godt, at du gør noget for ikke at gå og holde det inde!
Du skriver, at du og din kæreste har det godt sammen, og at I har været meget igennem sammen. Du elsker ham, og I har været sammen i syv år. Det er dejligt, at du oplever jeres forhold som godt og derfor ønsker at arbejde på de bekymringer, du har i forhold til jeres fremtid.
Med sådan en lang historie sammen, kan jeg godt forstå, du tænker på jeres fremtid sammen, og hvordan jeres parforhold skal udvikle sig. Når du spørger ham ind til fremtiden, fejer han det væk med, at I skal leve i nuet. Jeg forstår godt, at det bekymrer dig, og det skal du ikke bare holde inde.
Jeg tror, at kommunikation og ærlighed er afgørende i et parforhold, og du har netop henvendt dig til din kæreste for at få svar på dine spørgsmål. Jeg synes, at du skal forsøge at snakke med ham igen, om hvad han forestiller sig af jeres fremtid. Hvis han ikke svarer på dit spørgsmål, kan du være mere vedholdende og forklare ham, at det gør dig bekymret, og at det sårer dig, at han ikke har tænkt over jeres fremtid. Din kæreste forstår ikke nødvendigvis, hvad det gør ved dig. Han giver udtryk for, at I har hele livet til at få børn og flytte sammen, og dette ser jeg som et udtryk for, at han ønsker disse ting med dig, men han undgår at snakke om en tidsramme. Jeg foreslår, at du prøver at få ham til at være konkret. Hvis han ikke ”har tænkt så meget over det”, som han før har sagt, så må du prøve at få ham til netop det: at tænke over det. Hvis han ikke er villig til dette, kan samtalen blive svær, og så skal du måske spørge ham, om det skyldes, at han ikke ser en fremtid for jer. Svaret kan være rigtig svært, hvis han ikke ser en fremtid for jer. Men som du beskriver jeres forhold, så har I det godt sammen, og han er ikke afvisende over for hverken børn eller at flytte sammen. Og omvendt kan det også være dét, der skal til, for at han forstår dit behov for, at han forholder sig til fremtiden.
Du skriver, at du før i tiden gerne ville giftes, men at din kæreste ikke ser dette som en nødvendighed. Jeg synes, det er vigtigt, at du overvejer, hvad der er vigtigt for dig, og især hvad du ikke vil gå på kompromis med. Dine drømme er vigtige, og du skal overveje, hvad du er villig til at give slip på, fordi din kæreste ikke deler de samme drømme. Din kærestes drømme er ikke vigtigere end dine, men I må finde ud af, hvordan I kan tilpasse jer hinanden. Det kan være, du skal åbne snakken om bryllup igen. Det er ikke en ”nødvendighed”, og I kan godt have det godt sammen alligevel, som han siger. Men derfor kan det stadig være en drøm for dig, som kan tilføje noget nyt til jeres parforhold, og ikke mindst en drøm for dig, som han kan gøre til virkelighed.
Jeg håber, du har mod på at snakke med ham om fremtiden igen, for jeg tror det er den bedste måde at behandle dine bekymringer på. Jeg håber, du kan bruge mine forslag, og at I sammen kan finde ud af, hvordan jeres forhold bedst kan udvikle sig i fremtiden.
Endnu en gang tak for din henvendelse og de bedste hilsener