Jeg stoler ikke på
min kæreste (a)
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min kæreste og jeg har kendt hinanden i en del år. Vi har dog kun været ‘kærester’ i et par år. Vi har sammen et lille barn.
For ca et halvt år siden opdagede jeg, at han havde skrevet med andre piger på diverse sociale medier, modtaget nøgenbilleder og sendt billeder af sig selv også. Vi havde en stor diskussion omkring det.. jeg fik mere skæld ud over, at jeg havde logget ind på hans bruger uden samtykke. Vi besluttede os for at gå fra hinanden. Jeg kørte min vej, men han ringede efter et par timer og spurgte om vi ikke kunne snakke om det.
Han undskyldte meget og kunne ikke helt forklarer hvorfor. Jeg kunne forresten se, at det var igennem hele vores forhold, han havde skrevet med andre.. i perioder…
Vi besluttede os for at blive sammen, og at det var slut med at skrive med andre. Han slettede hans Snapchat og Instagram, men efter noget tid har han oprettet det igen. Det var fint, jeg sagde, at han bare skulle være mindre hemmelighedsfuld med hans telefon. Da han tit før gemte den og vippede skærmen, tog den med på toilet og lign.
Han har haft de sociale medier i 2 måneder nu, og jeg er langt fra kommet mig over det. Jeg stoler overhovedet ikk på ham, og han bliver vred når jeg konfronterer ham med det, og gerne vil ytre mig. Vi havde en diskussion for 3 dage siden, fordi jeg kunne se han var begyndt at følge en ny pige på Instagram, en engelsk talende, som ligger nøgenbilleder op på hendes profil. Jeg så at hun skrev til ham ‘how are you doing’ og ‘where do you live’ men så ikke mere.. han har slettet samtalen og slukkede for notifikationer fra hende. Jeg bad ham om at slette hende, men han har stadig ikke gjort det.
Jeg er i tvivl om jeg nogensinde kan tilgive ham, om jeg altid vil have mistanke omkring det. Og er sikker på, at hvis vi ikke havde et barn sammen, så var jeg skredet.

Svar
Kære tvivlende kvinde
Du stiller ikke et direkte spørgsmål, men jeg vil prøve at give min reaktion, på det du skriver.
Du skriver “Jeg er i tvivl om jeg nogensinde kan tilgive ham”. Det tænker jeg er en meget naturlig tanke at få, når nu din tillid er blevet brudt. Hvis du elsker din kæreste, og tror på at jeres tillid kan genopbygges, så giver det mulighed for at nå frem til tilgivelse i takt med, at du oplever, at du kan stole på ham igen, tror jeg. Du skriver dog også “Jeg stoler overhovedet ikk på ham”. Og så må jeg sige, at det ser svært ud, da det står i direkte modsætning til at kunne stole på ham.
Parforhold
Det er trygt og kærligt, når der i et parforhold er tillid til hinanden. Et velfungerende parforhold bygger ligeledes på frihed, man ejer ikke hinanden, og man er sammen fordi det er noget man frivilligt har valgt. Det er dog også naturligt, at man ønsker at behage partneren og gøre noget af det, der gør den anden glad. Det får mig til at kommentere på det med at slette profiler og lukke sociale medier ned og ikke at følge bestemte personer mv. Det lyder som om, at du har taget nogle beslutninger for ham om at slette nogle profiler. Det er dog vigtigt at få lavet nogle fælles aftaler omkring brugen af de sociale medier, så det giver bedre mulighed for at få genopbygget tilliden for dig og i fællesskab.
Mangler I noget i jeres forhold?
Det kan være ret givende at gå til nogle parsamtaler, med en professionel samtalepartner f.eks. i parterapi, det kan blive en guidning til at finde ud af, om der mangler noget i jeres forhold, som I kunne tage ind: tid sammen, gode snakke, drømme og fantasier der skal udleves?
Barnets perspektiv?
Hvilke rammer skal jeres barn vokse op i, er tryghed og ærlighed værdier, der skal være dominerende? det kan være en god snak at få sammen, og hvordan skaber I det hjem, I gerne vil give jeres barn.
Konflikter
I konflikter kan det være svært at tænke klart og fornuftigt, man lader let de vrede og frustrerede følelser styre, hvad man siger. Det er rart at få vreden sagt, og det skal der være plads til, det man lærer af, er dog ved at lytte og blive nysgerrig på den anden. Nogle par aftaler simpelthen “nu lytter jeg mens du snakker, og så bytter vi senere”. Måske er det noget, der kunne være brugbart for jer?
Jeg vil ønske jer alt det bedste, om I bliver sammen, eller flytter hver for sig. Kig på hinanden igennem jeres barns øjne, for børn elsker far og mor, uanset hvad. Dette perspektiv kan medvirke til at mildne dialogen og give energi til det forældreskab i altid vil have sammen.
Kærlig hilsen