Min kæreste vil flytte og
lytter ikke til mine behov
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min kæreste sprang en bombe for nyligt. Pludselig vil han tilbage og bo i sin hjemby og er fast besluttet på, at det er det, han vil – uden forudgående snak med mig. Han giver mig derfor et ultimatum. Enten tager jeg med, eller også kan vi ikke være sammen. Vi bor en halv times kørsel fra hans hjemby, men langt væk fra min – hvilket jeg i forvejen har det svært med. Jeg forklarer ham, at jeg synes, det er urimeligt, når han har sin familie tæt på, og at jeg ikke ønsker at komme længere væk fra min, men han vil ikke gå på kompromis. Ikke engang at blive, hvor vi bor nu. Hvordan tackler jeg situationen med ham, så han også forstår mit synspunkt? Har svært ved at være saglig i diskussionen, fordi mine følelser er så ramt.
Vh den ulykkelige

Svar
Kære ulykkelige
Det er helt forståeligt, at det er udfordrende at være dig. En bombe er blevet udløst. Din kæreste vil flytte. Du havde ikke set det komme.
At have brug for
Det lyder til, at du har brug for, at der sker noget. Hvordan vil det være at sige til din kæreste, at du har brug for at få snakket om det, at han ønsker at flytte. Det er ikke sikkert, at han har brug for det. Men ved at sige, at du har brug for det, kan du forsøge at skabe plads til, at der kan sættes ord på. Ord fra jer begge.
En model til samtale
Hvordan vil det være at invitere din kæreste til en samtale. En samtale, hvor der er ligeværdighed. Plads til ham. Plads til dig. Introduktionen til samtalen følger her:
I finder begge papir og blyant frem.
Efterfølgende sætter I jer ned og laver hver især jeres liste med, hvad der betyder noget for jer med hensyn til bosted. Alt er muligt at skrive på jeres personlige liste. Der kan ikke noteres noget forkert på den. Derefter læser I hver især jeres liste op. Uden kommentarer. Efter oplæsningen laver i en fællesliste, hvor I noterer, hvad I er enige om. Efter dette kigger I på det, I ser forskelligt på. Et punkt ad gangen. Er der mulighed for at indgå et kompromis?
Modellen giver mulighed for bedre at forstå, hvad der ligger bag begges tanker og ønsker. Modellen kan hjælpe til saglighed.
Modellen kan i øvrigt også bruges til andre temaer.
Meget på spil
Når jeg læser dit brev, har jeg endnu en overvejelse. Jeg sidder med tanken om: Hvordan har I det sammen? Det lyder til, at der er et ultimatum fra din kærestes side. Dette kan få som følge, at forholdet går i stykker. Derfor vil jeg gerne udfordre dig og jer:
• Vil I hinanden?
• Holder I af hinanden?
• Er der potentiale til at fortsætte?
• Hvad ligger der bag din kærestes udtalelse?
• Jeg vil opmuntre jer til at stoppe op og få talt om, hvad der lige sker, og hvad I hver især tænker.
Jeg håber, at mit brev har skubbet dig i gang til at gøre noget med hensyn til at få skabt en dialog. Det kan være en mulighed, at du viser din kæreste dit spørgsmål og mit svar som udgangspunkt for en samtale.
Mange hilsner
Hanne Esmarch, Psykoterapeut