Min mand skriver kærlige beskeder til andre kvinder
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg er gift på 24. år. Jeg føler, vi har et godt forhold. Men tilbage i 2017 fandt jeg ved et tilfælde ud af, at min mand havde en datingprofil, en ekstra instagram profil og et digitalt liv, som jeg finder totalt uacceptabelt i vores forhold. I 2017 var der mange likes og kærlige kommentarer til fremmede kvinder, særligt en kvinde på instagram. Dette både fra hans egen konto og fra den ekstra konto, han havde.
Vi fandt dengang frem til, at han slettede den ekstra konto og hans datingprofil, og at han skulle holde op med at like og skrive kommentarer – både på instagram og facebook. Vi blev også ening om, at han kunne kikke alt det, han lystede. Det har virket fint – troede jeg.
Ved et tilfælde fik jeg set en messenger-besked fra en udenlandsk letpåklædt model fra facebook i weekenden. Han er så også begyndt med kommentarerne igen, denne gang på facebook. Beskeder som “I love you”, digitale blomster, hjerter mm. Alt det ,vi var enige om, var slut.
Hans løsning var en psykolog (her er jeg enig) og at slette facebook og instagram fra telefonen og kun tjekke på PC. Her er jeg ikke enig. Han er voksen, og kan kikke på alt det, han vil. Det kan jeg ikke forhindre. Han kan også kommentere, men så bliver det som enlig. Det er han ikke interesseret i at blive. Enlig altså.
Han har ingen forklaring på, hvorfor han ikke kan lade være. Han har vist ikke været på de sider siden, men har ingen abstinenser, siger han.
Hvad er vejen frem?
VH K

Svar
Hej K
Første skridt er at vide, om I begge to fortsat vil være i jeres forhold? Vil I lægge det arbejde i det, som det kræver at have et godt og langvarigt forhold? Det lyder det umiddelbart, som om I begge vil. Det synes jeg er godt og stort, og det kalder på min respekt.
Spørgsmål til overvejelse
Der er mange ting i dit brev, der vækker min nysgerrighed. Jeg kender ikke jer, jeres historie og jeres forhold. Jeg ved ikke, hvordan du fandt ud af alt det hemmelige første gang. Jeg ved heller ikke, hvordan du fandt ud af det nu og hvordan I taler/talte om det. Så der er mange ting som er svære for mig at svare på her i et brevkasse-format. Derfor vil jeg gerne give jer mine nysgerrige spørgsmål som refleksion til jer, som I sammen kan kigge på:
• Hvad er et godt forhold for jer?
• Hvad giver det ham at være på de sider?
• Hvordan er jeres intime liv?
• Hvordan er jeres hverdag bygget op?
Kærlighedssprog
Kender I til de fem kærlighedssprog? Det er en anden måde at tale om det at føle sig elsket, og hvordan man føler sig elsket. I kan læse mere om det her.  Ud fra det, du skriver, lyder det for mig, som om at du ser meget objektivt på det, men hvilke følelser vækker det i dig? Og hvordan forholder du dig til dem?
Et savn, en fantasi
Du skriver, at han ikke har nogle abstinenser. Det, tænker jeg, er meget naturligt, da det for mig ikke lyder som en form for afhængighed, men nærmere et savn, en fantasi eller en nysgerrighed. Når vi føler tiltrækning uden for vores forhold eller til andre end vores partner, er det ofte fordi det minder os om en side af os selv, som ikke er så meget på spil i vores forhold. Det kan derfor være givende at undersøge, hvad det er man savner, og hvad det er det vækker i en.
Få hjælp sammen
Her til sidst vil jeg sige, at det lyder som en god overvejelse at starte i en form for terapi. Men jeg vil opfordre jer til at få noget hjælp, hvor I begge kan være med fx parterapi eller hos en sexolog. Hvor I både kan arbejde med jer selv individuelt, og hvor I også kan arbejde på jeres relation til hinanden og jeres forhold.
Håber mit svar kunne give dig lidt inspiration til at arbejde videre med jeres relation.
Mvh Camilla
Camilla Hessellund
Camilla Hessellund, Diakon, sexolog og parterapeut