Trusler fra eksmand
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Min eksmand og jeg gik fra hinanden sidste år efter over 10 års forhold og ca. halvdelen som mand og kone. Jeg har så forelsket mig i vores gamle nabo, som så er min eksmands nabo endnu. Min eksmand siger til mig, at hvis jeg nogensinde ville finde sammen med ham, ville han gå fuldstændig amok og gøre sådan, at ham, jeg er forelsket i, ikke kommer til at arbejde i hans firma. Min eksmand siger, han er ligeglad med, om han skal sidde inde i flere år på grund af vold osv.
Vi har nogle børn sammen, som er under 10 år. Jeg er så ked af det, han siger, for jeg synes ikke, han kan bestemme, hvem der kommer ind i mit liv. Jeg elsker den fyr så meget, og han er den kæreste, jeg aldrig har haft i min eksmand. Han var altid så ligeglad med mig og drengene, men det er den nye ikke. Jeg vil ikke give slip på ham på grund af min eks, men er så sindsygt bange. Jeg græder nat og dag over det, for ved ikke, hvad jeg skal gøre. Han har truet mig rigtig mange gange, og jeg var været helt nede i kulkælderen.
Håber I kan hjælpe. Jeg har snakket med andre, og de siger, han ikke skal bestemme, og at han kan være ligeglad. Jeg bestemmer heller ikke over, hvem han er sammen med.
Med venlig hilsen en meget ked og frustreret kvinde

Svar
Kære kede og frustrerede kvinde.
Tak for dit spørgsmål.
Jeg forstår godt din frustration, og set lidt i helikopterperspektiv så er I juridisk ikke bundet af hinanden længere, og han burde lade dig være i fred og leve dit eget liv. Desværre er verden ikke altid som den burde være.
I har levet sammen i over 10 år, og I har børn sammen. Det gør, at I er blevet knyttet til hinanden på godt og ondt, og selv om han ikke har udtrykt det, har han sikkert oplevet sig knyttet til dig. Jeg tænker, at det er det, der kommer ud i hans voldsomme trusler over for dig.
Når I er lovformeligt skilt, bør han acceptere det, som nogle af dine venner også har udtrykt det, men følelser er meget svære at styre, så det er det, der kommer frem hos ham. At han ikke kan styre sine følelser, må ikke være dit problem. Det må han lære at håndtere selv, og det kan han tilsyneladende ikke.
Jeg tænker, at du er nødt til at henvende dig til politiet, der så kan hjælpe dig ved f. eks. at give ham et tilhold, så det bliver ham forbudt på nogen måde at kontakte dig, og bryder han det, skrider politiet ind.
Jeg ved godt, at det ikke er nogen god løsning, men som jeg læser det ud af dit spørgsmål, oplever jeg, at det vil være den bedste løsning, så du kan få lidt ro i livet.
Venlig hilsen