Kan vores forhold fungere
på trods af tillidsbrud?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg står i den situation, at jeg har set en fyr gennem 10 måneder. Vi har det rigtig sjovt sammen, når vi ses, og vi er rigtig gode til at hygge os sammen. Han har ikke haft en kæreste før, og han kan derfor godt have lidt svært ved at åbne op omkring sine følelser. Dette går heldigvis efterhånden bedre. Han rejser rigtigt meget grundet sit arbejde, hvor han nogle gange er væk i 2,5 måned og andre gange 1 måned. Dette har han også været, mens vi har set hinanden, hvilket egentlig har fungeret fint nok. Han har igennem de ti måneder droppet mig tre gange, hvorefter han har fortrudt.
Nu står jeg så i den situation, at sidst han droppede mig, (det er omkring en måned siden) fortrød han det igen, inden han rejste. Han sagde, at han var blevet forelsket i mig, og at han måske gerne ville være kærester med mig. I de ti måneder, vi har set hinanden, er der ingen af os, der har været sammen med andre – heller ikke de gange, hvor han har droppet mig, og vi ikke har set hinanden i et par uger. Jeg er meget forelsket i ham, hvilket nok også er derfor, at jeg er kommet tilbage til ham tre gange. Inden han rejste, da han fortalte mig, at han måske gerne ville være min kæreste, og at han var blevet forelsket i mig, nåede vi slet ikke at få snakket færdigt, før han skulle afsted i lufthavnen. Det efterlod lidt af et tomrum, hvor jeg ikke anede om jeg måtte se andre, eller hvad jeg helt skulle stille op med situationen. Jeg sagde til ham, at hvis han ville have det, så ville jeg gerne lade være med at se andre, hvorefter han svarede, at det måtte jeg selv bestemme.
Et par dage efter at han var rejst, var jeg i byen med en veninde, hvor jeg mødte en fyr. Det ene tog det andet, og vi endte med at være sammen den aften på toilettet. Det var ikke noget, som jeg havde særlig meget lyst til, jeg havde sagt nej flere gange, men han endte alligevel med at få mig overtalt, og derfor var det en lidt ubehagelig oplevelse. (Jeg føler det ikke som overgreb). Jeg fortalte så  min fyr det, da jeg syntes han skulle vide det, hvorefter han blev virkelig sur på mig. Han følte, at jeg havde været ham utro, hvilket bare var så ubehageligt! Jeg ville aldrig være nogen utro, især ikke ham, for jeg er så forelsket i ham. At jeg var sammen med ham her den anden fyr var en KÆMPE fejl! Nu siger han,  at han føler han har mistet noget af den tillid, som han havde til mig. Her ved jeg bare slet ikke, hvad jeg skal gøre, for fra mit synspunkt har jeg ikke gjort noget, som jeg på den måde ikke måtte. Jeg er jo ikke kærester med ham, og en del af det at være kærester er jo, at man er tro overfor hinanden og ikke er sammen med andre.
Nu hvor han er væk, er det rigtigt svært at fornemme, hvordan han har det, selvom vi egentlig fik snakket ud. Han skriver ikke lige så ofte, at han savner mig, eller skriver hjerter efter hans beskeder, som han ellers nogle gange gør. Jeg er bare så forvirret, for jeg føler også lidt, at jeg snart har fundet mig i rigtigt meget ved, at han har droppet mig tre gange, og at jeg så træder forkert en enkelt gang, hvor jeg bare skal straffes rigtig meget. Det gør rigtig ondt, og jeg ved egentlig ikke hvad jeg skal gøre.
Håber I kan hjælpe.
Kh mig

Svar
Kære dig
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Her fortæller du om dit forhold til en sød fyr, som du er meget forelsket i. Jeres forhold har indtil nu været ret løst. Han har slået op med dig tre gange, og tre gange har I genoptaget forholdet. Hver gang han har ønsket dig tilbage, er du kommet ham i møde. Nu står du i den situation, at du har brug for hans imødekommenhed, for han blev meget vred (og sikkert ked af det), da du åbent fortalte ham, at du havde været sammen med en anden, selvom du egentlig ikke havde lyst.  Du fortæller det ærligt til ham, og han bliver sur og siger, at du har været ham utro. Du er nu usikker på, hvor du har ham, og i det hele taget usikker på, om I kan få jeres forhold til at fungere. Du elsker ham og spørger om, hvad du skal gøre.
Jeg kan ikke fortælle dig, hvad du skal gøre, men jeg kan fortælle, hvad der skal til for at få et solidt og godt parforhold. Hvis I begge kæmper for jer to, tror jeg, I kan få et velfungerende forhold, men det kræver, at I begge vil det og forpligter jer på hinanden. I kan måske begge lære noget om forpligtelse, ansvar og tilgivelse, hvis I fortsætter sammen. Jeg får det indtryk af dit brev, at jeres forhold indtil nu har været et ret løst forhold, hvor I stille og roligt er blevet mere og mere forelsket i hinanden og med ønske om at blive kærester. Et forpligtende forhold kan ikke fungere, hvis en af parterne går, hver gang der er en uoverensstemmelse. Man bliver nødt til at tale om tingene og blive klogere på hinanden, også selv om det kan gøre ondt. Det læser jeg, at du forsøger ved at være ærlig overfor din fyr. Et parforhold fungerer ved, at man kommer hinanden i møde og tilgiver. To mennesker, der lever tæt sammen, kommer til at såre hinanden, og derfor er det uhyre vigtigt at have viljen til at reparere forholdet og tilgive hinanden.
Om det at såre hinanden i parforholdet
Du skriver, at du egentlig ikke var helt afklaret på, om I havde et kæresteforhold, da du var utro. Det handler vel mest om, hvordan du ser dig selv, om du er skyldig i utroskab eller ej, fordi I ikke har været så tydelige omkring, hvad der var ok og hvad der ikke var. Men vigtigt er det, at I får snakket om, hvad der er tilladt, og hvad der ikke er tilladt, og hvilke fælles værdier I  fremadrettet vil bygge på. Den måde, han reagerede på det, du har gjort, fortæller mig, at han følelsesmæssig opfatter dig som en partner. Reaktioner ved utroskab er blandt andet, at man bliver vred og ked af det og mister tilliden til den utro part. Måske kan du blive klogere på hans reaktioner ved at læse om utroskab her. Du skriver ikke så meget om, hvad det gør ved dig, at han har droppet dig tre gange. Men jeg tænker, I begge har brug for heling i jeres forhold.
Tilgivelse og heling
Uanset om du er skyldig eller ej, så er tilgivelse og heling nødvendigt for jeres forhold. Når det handler om at blive svigtet ved utroskab, kan tilgivelse godt tage tid for den forurettede part, men viljen til heling og at komme hinanden i møde er vigtigt for begge parter. Læs mere om tilgivelse og heling her.  Jeg kunne håbe på, at denne episode kan åbne op for, at I får talt med hinanden om jeres frustrationer, og det at I kommer til at såre hinanden. Det tager tid at tro på, at du ikke gør det igen. Det tager tid at tro på, at han ikke dropper dig igen.
Et godt parforhold
• Et godt parforhold består af tillid. Man kan stole på hinanden og vide, at den anden er der for mig og ikke bare går.
• I et godt parforhold forpligtiger man sig på hinanden og arbejder på at reparere forholdet, når der opstår brud, eller man sårer hinanden.
• I et godt parforhold sætter man ord på og er ærlig og sårbar. Her kan man tale om mine og dine behov og lytte respektfuldt til hinanden.
• I et godt parforhold er der et ligeværdigt forhold. Her er der plads til både dig og mig.
Jeg håber, at det lykkes for dig at få snakket med din gode ven om det skete. Jeg håber, I sammen kan arbejde for at få genoprettet tilliden. At I kan få snakket om, hvordan I fremadrettet skal møde uoverensstemmelser. Hvordan I får løst de konflikter, der vil komme. Måske kan du starte med at vise ham dit brev og mit svar, så kan I tage snakken ud fra det.
Erna Nielsen, Psyko- og parterapeut