Hvorfor er han kun
80% i parforholdet?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej. Min mand og jeg har været sammen i 14 år. For et år siden fandt jeg ud af, at han havde haft en affære med en, han trænede med. Vi har nu i et 1/2 år prøvet frem og tilbage, hvor han ikke har villet imødekomme det, jeg gerne vil. Han har ikke helt villet give slip på den træning, han har med hende. Han har prøvet at fjerne sig helt, og det har gjort, at han har været fjern. Jeg har hakket og grædt og bedt om, at han vil se det fra min side, og det har han ikke altid kunnet. Vi har været gået fra hinanden, og når det er sket, vil han det hele. Når jeg så har sagt ok, så er han vendt tilbage til denne 80% tilstand.
Nu havde jeg besluttet mig for, at det var slut, at jeg ikke følte, at han støttete op om min angst mm. Jeg har grædt meget, nu er han tilbage efter et par uger og har givet mig blomster og vil date. Han siger, at han vil starte langsomt op med at vinde mig tilbage med date mm. Han synes, vi skal bo lidt hver for sig, men jeg er bange for, at han stadig har hende. Hele min krop higer efter ham, og jeg elsker ham. Mit hoved og mine venner siger, at han er egoistisk, og at han ikke har fortjent min og vores børn kærlighed.
Hvad skal jeg gøre, og hvorfor bliver han ved med at køre dette? Hvorfor skal jeg straffe ham for at få hans opmærksomhed?

Svar
Kære kvinde
Tak for dit spørgsmål til Parvis. Her fortæller du, at din mand har en affære, og at han ikke vil afbryde kontakten. Han vil gerne have dig og samtidig have sin affære. Du mærker på dig selv, at det ikke er i orden, og du går fra ham. Han bliver nu pludselig opmærksom på dig og vil vinde dig tilbage. Du elsker ham og vil have ham 100%, men det får du ikke. Du kan ikke holde til usikkerheden, om han vil have dig. Så hvordan får du sagt til ham, at han bliver nødt til at vælge mellem dig og hende.
Tre i et parforhold
Helt grundlæggende tror jeg ikke på, at der kan være tre i et parforhold. Drømmen om et parforhold er for de allerfleste, at her kan vi være der 100% for hinanden. Vi drømmer om at få støtte og at være der for hinanden. Her knytter vi os til hinanden i tillid til, at den anden vil mig det bedste. Tilliden brydes, når en af parterne har et forhold ved siden af.
Parforholdets forpligtigelser
Når vi indgår parforhold og ægteskab, lader vi os binde til hinanden, og vi forpligtiger os på hinanden. Parforholdets liv skal næres, og det skal der hele tiden arbejdes på. Der skal vilje til at elske og blive ved med at elske. Men samtidig er det ikke nok, at det kun er den ene, der vil elske.
Tilgivelse
I parforhold bliver vi såret, og vi sårer den hinanden, og utroskab påfører dybe sår. Det kan være svært at erkende, at man har dummet sig og påført samlivet sår. Det kan være svært at bede om tilgivelse. Men tilgivelsen er et redskab til reparation af parforholdet. Tilgivelse er en proces, og den kan tage lang tid. Den frisætter først, når den forurettede har sagt ja til at ville tilgive. Ved utroskab kan det være svært, for fortsætter den anden med at være utro? Man er bange og leder efter tegn på, om de to stadig har kontakt. På den måde næres angsten for, at den elskede er på vej væk. Forsoning og genopbygning kræver, at begge parter arbejder på at hele sår. Her vil jeg foreslå, at man får hjælp af en tredje part, for eksempel en parterapeut. I kan måske også få hjælp ved at læse følgende artikler skrevet til den utro part og til den svigtede part.
Hvordan kommunikere så det høres?
Du skriver, at når du siger, at du flytter, så forstår han, at det er alvorligt for dig. Du får kommunikeret på en kraftig måde, at du ikke kan acceptere det han gør. Når du siger, at du flytter, får du sagt fra og får kommunikeret, at du ikke er ligeglad med, hvordan han behandler dig. Så hvordan holder du fast i dig selv og det, du mener? For du risikerer jo, at han fravælger dig. Jeg kan kun opfordre dig til at holde fast i, at han må vælge mellem hende og dig. Hvis han vælger dig, vil jeg foreslå, at du stiller som krav, at han skal gå med til parterapi. Her kan I samtidigt få kigget på de uhensigtsmæssige parmønstre, I har sammen. I kan også starte med at ringe til vores gratis parrådgivning, der har åbent hver mandag aften.
Krise kan åbne op for vækst
Jeg kan håbe, at I finder sammen igen, og at I begge ønsker at arbejde helhjertet for jeres parforhold. Kriser i samlivet kan være det, der gør, at man får talt om de ting, man savner i forholdet. Det giver mulighed for vækst, men også risiko for at gå fra hinanden, og det har konsekvenser – ikke mindst for jeres børn. Det har også konsekvenser for dig og jeres familie, hvis du bliver i et forhold, hvor din mand er dig utro. I et godt parforhold skal der være plads til dig og mig og ikke til en tredje part. I kan læse mere om utroskabens faser, og hvordan I kan arbejde jer bedst igennem dem her.
Jeg håber for dig, at din mand vil vælge dig fuldt ud. Held og lykke med at elske ikke kun ham, men også dig selv.
Med kærlig hilsen
Erna Nielsen, Psyko- og parterapeut