Har været utro
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har været min kæreste utro. Og er det stadig.
Jeg har været sammen med min kæreste i 2 år. Vi bor sammen. Jeg har en datter fra tidligere forhold på 8 år. Jeg har aldrig været forelsket i min kæreste – men trygheden og forventningerne fra andre af jeg skulle falde til ro. Jeg har længevarende uddannelse og ikke haft andre forhold før det her.
Men for et år siden går jeg ned med stress og massiv angst. Jeg kæmper mig op – og de sidste 2-3 mdr. er det kun gået fremad. Min kæreste har været støttende, men også en slags sutteklud for mig.
Nå men ham jeg er utro med – vi har altid haft noget for hinanden. Men han har været i forhold i mange år. Men er nu blevet single og vi har altid været gode venner. Men pludselig fortæller han mig, han har stærke følelser for mig – og jeg kan mærke, at jeg også har. Vi skriver frem og tilbage og opdager, vi har en masse til fælles. Han har to børn (min kæreste har ingen børn) – han har de samme værdier som mig, hvor min kæreste ønsker sådan et Hr og Fru Danmark forhold. Og det er jeg bare ikke til. Ham jeg er utro med – vi har kun kysset og gået nogen lange ture sammen og bare delt tanker osv. Men har så stor længsel efter ham.
Da min kæreste og jeg flyttede sammen – ville min kæreste gerne have, jeg solgte mine ting – da han har dyre møbler osv. Jeg gik med til det. Min kæreste har pludselig for 2 mdr. siden (før mit utro begynder) sagt, hvis vi gik fra hinanden – fik jeg intet – andet end min datters værelse. Jeg ved han mener det. Føler jeg er bundet på hænder og fødder – dette giver mig både stress og en smule angst igen.
Min kæreste og jeg fungere heller ikke på det seksuelle plan. – Jeg har meget mere lidenskab i mig – og elsker at prøve nye ting. Han er bare så traditionel. – Jeg har haft flere samtaler med ham omkring det, men det hjælper desværre ikke.
Jeg er nervøs og ved ikke hvad jeg skal gøre? 🙁 det ødelægger mig inden i. Og har konstant uro i kroppen og sug i maven- men alt det forsvinder, når jeg går mine ture med ham den anden.
Min kæreste er et sødt og omsorgsfuldt menneske – og han ville dø, hvis han fandt ud af, jeg havde været ham utro. Så vil aldrig fortælle ham det. Men hvad skal jeg gøre? Er også nervøs for at knække igen ovenpå det hele?
Men jeg er bare så glad og fyldt med energi med ham den anden. Hvor min kæreste trækker mig ned – fordi han er meget doven. Vil bare se tv når han kommer hjem til han går i seng. Det er så kedeligt – og igen har efterspurgt det mange gange om vi ikke skulle lave noget.
Tak på forhånd.
Mvh forvirret 31 årig

Svar
Kære forvirrede 31-årige
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg kan godt høre at situationen er svær for dig, og at du føler dig meget presset af den uden helt at vide, hvad du skal stille op. Jeg kan ikke tage valget for dig, eller fortælle dig hvad du skal gøre. Men jeg kan hjælpe dig med at se på situationen lidt nøgternt ift. konsekvenser af de forskellige muligheder. Du kan selv tilføje eller trække fra, jeg har jo ikke et så indgående kendskab til din situation. Måske kan du mærke, hvad der er det rigtige at gøre for dig, når du går fra forvirrede tanker til lidt fakta sort på hvidt. Lad os se på det sammen.
Umiddelbart er der 4 mulige udfald af situationen:
1. Du bliver hos din kæreste, og opgiver relationen til den anden mand.
• Fordele: Det er trygt, din kæreste er sød og omsorgsfuld, er en støtte og hjælp så du forhåbentlig ikke ”knækker”, du kan fortsætte med at bo, hvor du gør, hverdagen forandres ikke for din datter, du skal ikke spille ”dobbeltspil”. Det kan være at uroen og suget i maven hører op, hvis du lander godt med beslutningen.
• Ulemper: Du er ikke tilfreds med forholdet til din kæreste, du oplever det som kedeligt, at han trækker dig ned, og at det seksuelle samspil ikke er optimalt. I deler ikke i så høj grad værdier, og han ønsker noget andet af tilværelsen end du. Han virker for dig som en slags sutteklud, måske du bliver i tvivl, om du ikke kan udvikle dig og blive fri af din angst, hvis du fortsætter relationen til din kæreste? Hertil kommer, at han har stillet en ”trussel” op omkring jeres ejendele, som er med til at gøre det svært at føle dette valg som helt frivilligt. Desuden kan længslen efter den anden mand fortsætte, og gøre det svært at være i relationen.
1. Du bliver hos din kæreste, og fortsætter med at udvikle relationen til den anden mand.
• Fordele: Har mange af de samme fordele som scenarie 1, men hertil kommer, at du kan finde ud af, om du virkelig vil noget med den anden du ser. Om længslen fortsætter med at være den samme.
• Ulemper: Et sådant valg kan give et moralsk problem ift. begge mænd, den ene fordi han bliver bedraget, den anden fordi han ikke bliver valgt fuldt til men er ”på prøve”. Det kan også være hårdt og angstfuldt/stressende for dig at skulle holde forholdet skjult for din kæreste.
1. Du forlader din kæreste og opgiver også relationen til den anden mand (eller sætter den på pause).
• Fordele: Du kommer ud af et forhold, som du ikke virker til at trives i, og som du har forsøgt at ændre på uden held. Du behøver ikke have dårlig samvittighed overfor din kæreste, som ville ”dø”, hvis han fandt ud af, du havde en anden. Du kan nå at finde på plads og ”lande” ift. bruddet før du starter en ny relation, og du kan arbejde med at klare angsten på egen hånd og opnå større selvstændighed.
• Ulemper: En del praktiske og økonomiske udfordringer da du ville stå uden et sted at bo, uden møbler etc. Det sætter både dig selv og din datter i en usikker situation. I hvert fald kræver det en del forarbejde, som fx at du finder et andet sted, du kan bo midlertidigt, der er møbleret, eller at du får sparet op til at møblere et nyt sted. Desuden er du her bekymret for om omvæltningen vil knække dig, og om du kan klare det uden støtte. Det ville kræve, at andet netværk omkring dig kan bakke dig op, som fx veninder eller familie. Beslutningen ville sandsynligvis også give anledning til savn og længsel efter den anden mand.
1. Du forlader din kæreste, og fortsætter med at udvikle relationen til den anden mand.
• Fordele: Som i scenarie 3 kommer du ud af et forhold, du ikke virker til at trives i. Du kan være sammen med en person, som du længes efter, og som du deler værdier og drømme med. En som giver dig ro indeni, men som også gør, at du føler dig glad og fyldt af energi.
• Ulemper: Giver som i scenarie 3 en del økonomiske og praktiske udfordringer, hvis du ikke flytter ind hos den anden mand. Hvis du flytter ind hos ham, giver det nye udfordringer ift. at skulle balancere en sammenbragt familie samtidigt med at forholdet er ret nyt. Din datter vil både skulle forholde sig til et nyt sted at bo, og ”en ny familie”. Hertil kommer, at den nye relation kan blive en ”sutteklud” ift. dit arbejde med dig selv og din angst.
Som sagt kan jeg ikke vurdere for dig, hvad der er det bedste valg. Hvis jeg sad med dig, ville jeg spørge ind til dit øvrige netværk, og hvor mange ressourcer du har der, hvordan din datter har det med din nuværende kæreste etc. Men måske kan du fortsætte snakken med en tæt på dig? En som kender dig godt, og som kan hjælpe dig med at vurdere, hvad det gode valg er for dig.
Den forelskelse, som kendetegner din relation med den anden mand, vil også ændre sig med tiden. Alt vil ikke blive ved med at være nyt og spændende. I et nyt forhold vil det på et tidspunkt også blive “hverdag”.
Har du brug for mere inspiration, kan du evt. læse videre i disse artikler:
– Forelsket i den forkerte
– Hvorfor opstår utroskab
Jeg håber, du finder den bedst mulige vej frem.
Kærlig hilsen