Hvordan genskabe tilliden
hos min kæreste?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Med Jer
Jeg har lige brug for nogle svar eller hjælp.
Mig og min kæreste er gået fra hinanden efter 6 år, da hun ikke har tillid til mig.
Det har været nogle svære 6 år, fordi jeg havde et hus med min ex-kone, som ikke betalte sine regninger osv. Vores 2 fælles børn boede i huset. Det var hårdt, for jeg skulle leve med den ene tvangsauktion efter den anden, og kreditorer/foged der ville have penge hele tiden, fordi jeg også stod på skødet. Og der har været lukket for vand, el, varme så mange gange, hvor jeg har betalt for, at mine børn kunne være der. Og med kun en indkomst. Problemet er, jeg ikke altid har fortalt min kæreste, hvor svært det har været. Jeg har været så bange for at fortælle sandheden og være ærlig. Jeg har levet med hele tiden at være bange for min e-boks. Og mulighed for miste alt uden nogen fremtid og ikke skulle kunne skabe et liv med hende.
Jeg har kæmpet mig gennem uden hjælp fra nogen, og når jeg har været i kontakt med min familie, har jeg altid skulle forklare om huset og økonomien som det først. Jeg orker ikke mere hele tiden at skulle forklare mig. Jeg har også betalt for mit eget lille andelshus. I samme periode har jeg næsten mistet min datter på 17, at fået at vide at det er min skyld, hendes mor har et dårligt liv og jeg bare er flyttet væk.
For alt er solgt nu, og jeg går derfra med en lille gæld, som er til at overse inden for de næste 4-5 år.
Jeg elsker min kæreste så meget og er flyttet 200 km væk, fået nyt arbejde her for at vi kunne have et liv. Jeg er så led og ked af ikke at været ærlig over for hende i de mange situationer. Jeg kan godt forstå hende, at hun har mistet noget for mig. Men det har aldrig været for at skade hende på nogen måde – tværtimod. Men nu skader det mig pga. min uærlighed. Hun føler sig ført bag lyset, og hun er bange for, det kan ske igen. Den er svær at sige noget til, men som jeg siger, er der ikke mere, der kan komme bag på nogen mere. Det har også været mit lille frirum hos hende, for ikke altid skulle være i forsvarsposition og ikke i forklare-rollen, bare være glad.
Jeg har været ved at gå ned med stress flere gange de sidste par år på grund af job osv. Jeg har tilbudt, at vi skal gå i parterapi. Den vej er hun ikke helt med på. Ikke at hun ikke vil prøve noget – bare ikke den vej. Vi taler stadig sammen, og det er ikke mig, der tager kontakten, for jeg vil gerne give hende ro. For hun har det heller ikke godt med det her, for vi er gode sammen på alle måder og vil det samme her i livet. Det er bare så ærgerligt/træls det her. At nu er man ovenpå med økonomien og skulle til at være under samme tag, og så er det den økonomiske uærlighed fra tidligere i mit liv, der ødelægger det her.
Jeg er altid opmærksom på hendes børn og hende og vil det godt. Jeg er flyttet ind i en lille lejlighed nu inde i byen. Ved ikke hvad jeg skal gøre mere. Jeg har været hudløs ærlig de sidste 4 uger – talt om alt, hvad der har været sket. Og jeg er heller ikke bange for at få at vide, at jeg at har været helt gal på den, eller jeg har været en klovn. Der har været så mange ting, jeg skulle rumme i mit hoved på en gang. Jeg vil gerne videre med hende, men jeg vil have nogle værktøjer til at komme videre på, jeg er åben for alt. Husk jeg er ikke sur på hende og kan godt følge hende.
Ham der kæmpede.

Svar
Kære Mand
Problemet
Tak for din henvendelse til brevkassen.
Du underskriver dig, som ham der kæmpede.
Når jeg læser dit brev, forstår jeg, at du har stået i store og tunge problemer og over lang tid. Du har været presset økonomisk og samtidig levet i frygt for, hvad der nu kunne være af henvendelser i e-boks.
Samtidig har du næsten mistet kontakten til din 17 årige datter, som anklager dig for at have svigtet hendes mor.
Du har haft et lyspunkt i dit liv en kæreste, som du er glad for, og hvor du har oplevet at have et frirum.
Men nu bider tingene sig i halen, fordi du på en måde har villet skåne din kæreste og har undladt at fortælle, hvad virkeligheden har været omkring din økonomiske situation.
Jeg får også den tanke, at du måske også har skånet dig selv, fordi du frygtede, hvad det kunne medføre. – Hvilke konsekvenser det kunne få i jeres forhold.
Din kæreste føler sig ført bag lyset, ved at du ikke har fortalt hende, hvad sandheden var.
Svar
Du efterlyser værktøjer til at komme videre med jeres forhold.
Selv har du foreslået parterapi, som din kæreste ikke umiddelbart er med på.
Jeg læser, at du gerne vil forsætte forbindelsen med din kæreste.
Din kæreste har miste tilliden til dig, og det er et problem. Her skal du have opbygget tilliden.
Du har de sidste 4 uger været hudløs ærlig.
Læren af den her oplevelse kan måske udmønte sig i, at det er bedre at være 100 procent ærlig hele vejen igennem, selv om det er store og vanskelige problemer.
Sandheden sætter fri, uanset hvad sandheden er.
Jeg tro ikke, du behøver mange værktøjer, men du behøver en nøgle til at nå ind til din kæreste, så hun tør tro på en fremtid sammen med dig.
Du kan jo spørge hende, hvad der skal til.
Hun ved nok, hvad hun savner og ønsker fremadrettet, hvis hun skal begynde på en frisk med dig.
Hvis ikke din kæreste vil med til parterapi, tænker jeg, at du kunne have brug for selv at gå i terapi efter de hårde og anstrengende år, du har haft.
Det er flot, at du økonomisk er kommet ovenpå igen. Men glem ikke dig selv midt i travlheden med at tjene penge, da du tidligere har været ved at gå ned med stress.
Jeg ønsker at du må finde vej og søge hjælp. Du har båret på alt for meget over al for lang tid.
Det lyder ikke til, at  der fra din familie har været den store hjælp.
Har du venner, som du kunne dele de svære ting med? Eller er du typen, der holder kortene ind til kroppen, så der ikke er nogen, der må komme tæt på, når livet gør ondt?
Varmeste hilsner