Jeg orker ikke at kæmpe mere…
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg orker ikke at kæmpe mere…
Jeg er 52 år og lever sammen med min kæreste på 4. år. Jeg har et forlist ægteskab på 15 år og 2 kortere forhold bag mig. Jeg føler, jeg elsker ham, men vi har sjældnere og sjældnere sex nu. Jeg er meget følsom og søger den dybere elskov, men han har ikke rigtig lyst længere. Han siger, det er pga. ham selv, at han ikke synes han længere er attraktiv (han har taget en del på). Jeg synes jo det indre tæller mere, men sådan er det ikke for ham. Han lukker bare af for følelserne, det kan jeg ikke.
Jeg forsøger at spørge ind med jævne mellemrum, men det hjælper ligesom ikke. Nu mærkes det som om, det er ved at hælde mod, at vi skal gå fra hinanden. Jeg ønsker jo heller ikke at mangle det kærlige forhold. Men det gør så ondt, for når der er lidt kærligt, så er det så dejligt. Vi har grundlæggende et godt liv sammen, er samme sted hvor vores hver isærs børn nu har deres eget liv. Vi har fælles interesser og er gode sammen på mange punkter. Jeg har foreslået parterapi, gode råd til at få sexlysten tilbage, men det er ligesom kun mig, der prøver noget. Sender jeg ham inspiration, så læser han det ikke. Jeg magter ikke at skulle starte forfra, magter snart ikke længere alle de udfordringer, livet byder mig, jeg er træt og har virkelig brug for vejledning.

Svar
Kære spørger
Du begynder med at beskrive, at du har et ægteskab og et par forhold bag dig. Den del af dit liv kunne være interessant at vide lidt mere om for at kunne rådgive dig bedst muligt. Hvorfor mon de forhold gik i stykker? Er der noget, du har lært fra de forhold?
Det, tror vi, at du skal kigge lidt på, inden du tager beslutning om at slutte dit nuværende parforhold. Statistikkerne viser, at det er sådan, at risikoen for at et forhold går i stykker øges, jo flere forhold man har bag sig. Løsningen er nemlig sjældent at finde en ny, men at lære at reparere på det, der ikke fungerer. Nissen flytter som regel med. Et eksempel kan måske sige det tydeligere: En kvinde, hvis første ægteskab har været præget af fysisk vold, vil af meget gode grunde være optaget af, at det aldrig skal ske for hende mere. Ikke desto mindre sker det tit, at hun ryger ind i et voldeligt forhold igen. Hvorfor? Fordi nære relationer bygger på meget dybe mønstre at knytte sig til andre på. De kan være meget svære at opdage og ændre på selv. Et spørgsmål, du kunne prøve at stille dig selv kunne lyde: Er det nogle af de samme problemer, du er løbet ind i før?
En mulighed for dig kunne derfor være at snakke lidt med en terapeut selv. Samtalerne kunne handle om, hvordan du selv indgår i forhold. Du skriver til sidst, at du ikke længere magter de udfordringer, livet byder dig. Derfor tror vi, at det kunne være godt under alle omstændigheder at få lidt hjælp. Vi er overbeviste om, at du fortjener at have en god samtalepartner, som kan gøre det lidt mindre tungt for dig. Det er ikke meningen, at det skal være så hårdt, og selvom det kræver en indsats at gå i terapi, så nytter det at kæmpe. Måske er der så også nogle ting, der ændrer sig i jeres parforhold, hvis du selv har det bedre.
Problemer med sexlyst er den mest almindelige begrundelse for, at par søger terapi eller rådgivning. Meget ofte er det kvinden, der ikke har lyst, men i modsætning til, hvad mange tror, så kan mænd også få problemer på dette område. Når det gælder seksuelle problemer, så er der desværre ofte ikke én årsag, men som regel er der fem eller seks faktorer, der bidrager til problemet. Som regel er begge parter med til at komplicere sagen med hver deres problemer, så når din kæreste ikke har lyst, så kan det skyldes mange faktorer i jeres forhold. Hvorfor mon han har taget en del på? Er det fordi han har andre problemer også? Måske er det lidt svært for ham at tage del i parterapi, fordi det er lidt tabuiseret, hvis mænd mister sexlysten.
Vores råd vil derfor være, at du selv går i gang med at arbejde med dig selv i terapi, og opmuntrer ham til at gøre det samme – gerne sammen. Vi vil ønske dig og jeres forhold det bedste.
Kærlig hilsen