Kan ikke slå min kollega
ud af hovedet
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
For et par mdr. siden indledte jeg et forhold til min kollega. Det startede med små flirtende kommentarer, som senere blev til udveksling af intime billeder, og til sidst sex. Problemet lægger i, at vi begge har kærester.
Jeg har været sammen med min kæreste i snart 10 år. Jeg er midt i tyverne, så vi var meget unge da vi fandt sammen. Vi havde tidligere en kort periode, hvor vi var fra hinanden, hvor jeg var sammen med andre, men er bange for, at det tilsyneladende ikke er ude af mit system.
Min kæreste og jeg har ikke haft et optimalt sexliv det seneste år, og jeg aner ikke, hvordan jeg skal komme videre herfra.
Min kollega og jeg har ikke haft meget kontakt de sidste par uger, og det driver mig til vanvid!
Jeg kan ikke slå ham ud af hovedet.
Jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal gå til bekendelse overfor min kæreste, eller om jeg skal ende det her. Vi har ingen børn sammen, men alligevel har vi 10 års forhold, som er blandet godt sammen.
Jeg har ikke dårlig samvittighed, hvilket jeg heller ikke forstår. Hvorfor har jeg det ikke dårligt?
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal styre alle de spørgsmål, der er i mit hoved. Hele mit liv er et stort rod efter affæren, hvilket mit spørgsmål nok også afspejler.
Men hvordan kommer jeg videre herfra?

Svar
Kære spørger
Tak for dit brev til brevkassen. Det er godt at søge om hjælp, når det er svært at se vejen frem.
Du beskriver ikke så meget om, hvordan du har det med din kæreste. Elsker du ham, eller er jeres forhold blevet til hverdag efter 10 år? Der er noget, der tyder på, at I ikke har så nært og varmt et forhold, som du og også han måske kunne ønske sig, når du indleder et forhold til en anden, og ikke rigtig har dårlig samvittighed over det.
Før utroskab er der som regel et forhold, som ikke fungerer optimalt, men det er en rigtig dårlig løsning på det at indlede et forhold til et andet menneske, det skubber bare forholdet længere ud over kanten. Og som jeg læser dit brev, er du lige nu mere optaget af din ”nye” kæreste, end du er i, at du faktisk har været utro mod din kæreste.
Når du spørger, hvordan du kommer videre, så tror jeg, du skal finde svaret i dig selv. Du skriver, at du og din kæreste har været fra hinanden før. Du skriver ikke, hvor lang tid det er siden, men at du ikke tror, det er ude af kroppen endnu. Det er formentlig også derfor, jeres sexliv ikke fungerer, og du har været sammen med din kollega. Så de to spørgsmål, du skal stille dig selv er, har du fået det ud af kroppen nu, og elsker du din kæreste? Det er spørgsmål, kun du kan svare på, og det er vigtigt, at du giver dig god tid til at finde frem til dit svar. Ud fra hvad du skriver i dit brev, er det hurtige og korte svar lige nu, at du gerne vil være sammen med din kollega, men måske du alligevel skal bruge lidt tid til at tænke på, hvad det er, du og din kæreste har sammen, og hvad du har sammen med kollegaen.
Du skriver, at I har været sammen i 10 år, og som du skriver, var I meget unge, dengang i mødtes. Der er ikke nogen tvivl om, at man gennem de 10 år gennemgår en stor udvikling. På de år har I formentlig uddannet jer, eller fundet frem til hvilken vej jeres arbejde skal gå, I har mere og mere fjernet jer fra jeres forældre og har skabt jeres eget hjem og tilværelse. Det kræver meget af et forhold at følge med i hinandens udvikling gennem alt dette, og samtidig blive ved med at væres både kærester og partnere.
Jeg ved ikke hvor meget I har gjort for at holde kærligheden i live, men at holde et forhold levende gennem disse år kræver arbejde, det kommer desværre ikke af sig selv. Hvis I ikke har taget jer tid til at være både kærester og partnere i den proces, forsvinder nærheden og intimiteten. Det behøver ikke at betyde, at jeres kærlighed er væk, eller at der ikke er mere at bygge på. Men det betyder, at I begge skal være klar til at arbejde for jeres forhold.
Det er vigtigt, at du gør op med dig selv, om du har du lyst til at blive sammen med din kæreste og få det bedre, det er bestemt en mulighed. Der er mange måder at arbejde med et forhold, som er gået dødt, men det kræver, at det er det I vil begge to. Jeg synes du skylder jer begge at finde frem til, om det skal være jer, og hvis du ikke vil arbejde for at jeres forhold bliver bedre, skylder du jer begge at bruge tid til at få afsluttet forholdet og sige farvel til de gode ting, som I har haft med hinanden.
Jeg kan godt forstå, at det er fristende at søge kærlighed og sex et andet sted, når jeres forhold ikke fungerer, men jeg vil opfordre dig til ikke at give op på jeres forhold på baggrund af sex og en forelskelse i en anden, det er vigtigt at tænke det godt igennem og ikke lade sig styre af følelser.
Håber du finder frem til den rigtige løsning for dig.
Held og lykke med fremtiden
Med venlig hilsen