Min kæreste gemmer mig væk
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har en super sød kæreste, som jeg elsker meget højt. Og jeg ved, han elsker mig, men det er ikke altid nok.
Han har meget svært ved at gøre nogen ting for mig, selvom han ved, det betyder meget for mig. Bl.a. at lægge billeder op af mig på Instagram er en umulighed. Det får mig til at føle det, som om han ikke vil have at andre piger kender til mig.
Hvis jeg kommenterer et af hans billeder, så sletter han den enten eller svarer ikke på den. Igen som om andre tøser ikke må vide, at han altså har en kæreste.
Jeg er i syv sind. Fordi jeg gider ikke bruge mere af mit liv på en, der ikke er lige så stolt af mig, som jeg er af ham. Det gør så ondt at blive gemt væk, især fordi jeg føler, det er så andre piger ikke ser, han ikke er ledig.
Hvorfor tror du/I, han gør, som han gør?

Svar
Hej du
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Det er godt, du handler på det, som ikke føles helt rigtigt. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at give et hjælpsomt svar.
Det er meget naturligt, at man har brug for at blive bekræftet i den kærlighed, man har til hinanden i form af handlinger eller andet. Kender du mon kærlighedens 5 sprog? Som en start vil jeg blot anbefale dig at udforske disse enten alene eller sammen med din kæreste. De bliver beskrevet her på parvis.dk, og du kan læse om dem via denne artikel: 5 kærlighedssprog.
Dernæst vil jeg gerne kommentere på din situation. Jeg forstår godt, du bliver ked af det, når du har en oplevelse af at blive gemt væk. Jeg får lyst til at stille nogle spørgsmål i den forbindelse, som du kan overveje. Har du snakket med din kæreste om, hvad I hver især lægger i det at være synlige sammen på de sociale medier? Jeg vil klart opfordre dig til først og fremmest at tage denne snak med ham. Hvad betyder det for dig, at ”verden” får lov til at se, at I er et par? Hvad betyder det for ham? Hvad betyder det for dig, at han responderer på dine kommentarer? Hvordan kan det være, at han ikke gør det? Prøv, om du kan gå ind i en sådan samtale uden på forhånd at antage, at han prøver at gemme dig væk. Lyt til ham og lad ham forklare, hvad han lægger i synligheden på fx Instagram.
Jeg kender ikke din kæreste, men det ville ikke være underligt, hvis han vil have svært ved at forklare sig til en start. Så hvis du kan, vil jeg opfordre dig til at ruste dig med lidt tålmodighed og tillid til, at han vil dig det godt. Hvis andet bliver bevist – hvis han siger, at han helst ikke vil ses sammen med dig online – så synes jeg, du skal stille spørgsmålstegn ved, hvad det vil sige at være kærester for dig og for ham og som par. Men lad ikke dine tanker gå herhen, før du ved, at der er grund til det.
Vi piger har det med at lade vores (særligt negative) tanker gå meget langt, før vi når at stoppe den. Jeg kender ikke hele din situation, men hvis du er som de fleste andre piger, så er det meget muligt, at det også kan være en del af forklaringen.
Det er dejligt, at du er stolt af din kæreste. Fortæl ham det. Lad ham vide, hvor meget det betyder for dig, at du også oplever, at han er stolt af dig. Lad ham vide, at du faktisk er bange for, at han prøver at signalere noget til andre piger. Men fortæl ham det fra din egen synsvinkel, så det ikke bliver som en anklage. Brug sætninger som ”jeg bliver ked af det/usikker/irriteret, når…” eller hvad du måtte føle.
Dit egentlige spørgsmål er, hvad mit bud er på, hvorfor han gør, som han gør. Det er et godt spørgsmål, og jeg kan desværre ikke fortælle dig det, hvor meget jeg end gerne ville. I din beskrivelse får jeg dog lyst til at holde fast i din indledende sætning om, at I elsker hinanden, og det er et rigtig godt udgangspunkt for et parforhold – også når der er knas i det. Det håber jeg også, du kan holde fast i lige nu: At I er glade for hinanden. Lad det være udgangspunktet for dine spørgsmål til ham og for dit øre, når du lytter til hans svar.
Jeg håber, du kan bruge mine tanker til noget, og at I får jer en god snak om det hele
Kærlig hilsen