Fejring af fødselsdag
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har snart fødselsdag, og på den pågældende dag skal min kæreste til en koncert, som blev udsat pga. corona. Her er problemet. Jeg er ked af, at han skal afsted, men samtidig vil jeg ikke sige til ham, at han ikke må tage afsted.
Jeg går op i fejring af fødselsdage og vil gerne fejre andre. Derfor er jeg ked af, at der ikke bliver fejret for mig. Jeg har ingen familie i landet, så det er kun ham og mig. Måske er jeg bare barnlig og skal glemme alt om det??
Mvh
Skuffet og ked af det

Svar
Tak for din henvendelse med dine tanker og spørgsmål! Jeg vil prøve at komme med nogle refleksioner, som jeg håber, at du kan bruge.
Du vil ham det godt
Det lyder til, at du holder meget af din kæreste og gerne vil ham det bedste. Du vil gerne give ham den oplevelse, som koncerten vil kunne bringe ham, fordi den pågældende koncert har en betydning for ham. Det er jo en fantastisk kærlighedshandling – at du gerne vil gøre ham godt!
Samtidig kæmper du med dine egne tanker. Tanker, som er svære at dele med ham, fordi du er bange for at gøre ham ked af det, og måske fordi du er usikker på, om du kan tillade dig at have de tanker, du har.
Når vi elsker et andet menneske, vil vi gerne gøre det andet menneske glad. De glade ting deler vi gerne. Når der er noget, der går os på, kan det nogle gange være mere vanskeligt at dele de tanker, vi går med. Måske fordi vi ikke vil gøre hinanden kede af det, fordi vi ikke vil være til besvær, fordi vi tænker, at vores tanker er pinlige og ikke-legitime, måske fordi vi er bange for at få kritik af det andet menneske, vi holder så meget af.
Jeg tænker, at det er her, der er noget, der bliver svært for dig. Jeg får indtryk af, at du er lidt flov over dit ønske om at blive fejret – og at den flovhed gør, at du ikke tør sige det højt.
Betydningen af fejringer
Fejringer af fødselsdage betyder meget for nogle mennesker, og for andre mennesker betyder det ikke så meget. Det, der betyder meget for os selv, tillægger vi stort vægt, og hvis andre ikke tillægger det samme en stor betydning, kommer vi let til at misforstå hinanden. Ofte tager vi det som en selvfølge, at det der betyder meget for mig, også betyder meget for den anden, men sådan er det langt fra altid.
Der er intet forkert i at have et behov for at blive fejret. At blive fejret kan vække mange glade følelser i os. De ord, man får at vide, den eller de gaver, som det andet menneske har udvalgt særligt til os, de små søde ting, der måske bliver gjort i løbet af dagen. Alt sammen dejlige ting, som får os til at føle os elsket og som får os til at føle, at vi har en betydning for et andet menneske. Det har vi alle sammen behov for at mærke!
Måske kommer du også fra nogle særlige traditioner omkring fejringer eller fra en kultur, hvor fejringer har haft en særlig betydning. Uanset hvordan det forholder sig, er det helt legitimt at have et ønske om at blive fejret!
De fem kærlighedssprog
Der er forskellige måder at vise kærlighed og omsorg på. Mærker jeg mig elsket ved at andre gør noget for mig, som f.eks. at fejre min fødselsdag, bliver det på samme måde, at jeg viser andre, at jeg holder af dem. Det vil sige, jeg fejrer gerne deres fødselsdage.
Der er et begreb, der hedder de fem kærlighedssprog, som dækker over fysisk berøring, tid, anerkendende ord, tjenester og gaver. Mærker jeg mig elsket ved at andre gør mig en tjeneste, bliver det samme måde, jeg forsøger at vise andre, at jeg holder af dem. Føler jeg mig bekræftet gennem at få gaver, giver jeg også selv gaver til mennesker jeg gerne vil vise, at jeg holder af. Men i et parforhold er det sjældent det samme kærlighedssprog, der virker for os begge.
Lad os antage at din kæreste føler sig bekræftet gennem anerkendende ord, så betyder handlingen at fejre fødselsdag ikke helt så meget. I stedet vil han føle sig elsket, når du siger anerkendende ord til ham, og han vil gøre det samme over for dig.
Prøv at overveje, hvilket kærlighedssprog du har, og hvilket kærlighedssprog din kæreste har. Mon det kan forklare jeres forskellige tilgang til din kommende fødselsdag?
1) Hvad får ham til at føle sig elsket af dig?
2) Hvad får dig til at føle dig elsket af ham?
Betydningen af fejringer i jeres parforhold
Jeg synes, at du skal være ærlig overfor din kæreste. Fortæl ham, hvad det betyder for dig at have fødselsdag i et land, hvor du ikke kender nogen. Fortæl ham, at du har brug for at blive fejret samtidig med, at du også har brug for kunne glæde ham med koncerten. Dermed får I et fælles ansvar for at finde ud af, hvordan I kan fejre dig og samtidig give ham mulighed for at komme til koncert.
Kan det være en mulighed at kombinere koncert og fødselsdag? Kan I gøre noget rart og hyggeligt om formiddagen for at fejre dig og så kan han tage til koncert senere på dagen? Kan I gøre noget rart sammen dagen før eller dagen efter?
Gå på opdagelse
Jeg tænker, at det vil være godt for jer at gå på opdagelse hos hinanden. Gøre jer nysgerrige og finde ud af, hvordan I hver især har det med fødselsdagsfejringer. I kan stille hinanden følgende spørgsmål og virkelig øve jer i at lytte til den andens svar:
1) Har fødselsdagsfejringer en betydning for dig?
2) Hvad forbinder du med din egen fødselsdag?
3) Hvilke traditioner synes du, at vi skal have i forbindelse med vores fødselsdage?
4) Hvordan kan jeg glæde dig på din fødselsdag?
5) Hvordan har du været vant til at fødselsdage blev markeret, før vi lærte hinanden at kende?
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig videre! Jeg vil gerne ønske dig hjerteligt tillykke med fødselsdagen og ønske dig en rigtig dejlig dag!
Lisbeth Andreassen Ryelund, Psykoterapeut (MPF), certificeret i PREP, KIFF og Partjek