Hvem skal jeg vælge?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg står i et kæmpe dilemma. For lidt over et år siden begyndte jeg at skrive med en fyr. Vi har mest af alt snakket som bedste venner med lidt flirteri ind i mellem. For lidt over to uger siden skrev han om en pige, som synes, han er sød. Jeg vidste ikke, om jeg skulle græde eller grine, hvis du forstår. Så jeg sagde til ham, at han skulle gøre, hvad han følte, var rigtigt. Jeg hørte ikke mere om hende pigen, men han begyndte at svare lidt langsommere.
Jeg forventede bare, at han ville gå efter hende, da hun bor i samme område som ham selv. Jeg bor langt derfra. Jeg var indstillet på, at det kunne ske, men for mig er han bare the one!
Jeg ses så med en anden fyr, som jeg havde lidt med, før jeg mødte min “bedsteven”, og vi kommer godt ud af det med hinanden. Tingene er gået lidt stærkt, men det føltes rigtig i momentet, og vi er nu sammen. Min “bedsteven” ville så tage afstand for et par dage siden, fordi han ikke ville ødelægge noget mellem min kæreste og jeg.
Han indrømmer nu, at han er jaloux og faktisk ikke sås med pigen, før jeg begyndte at ses med min kæreste. Han skulle have været i min kærestes sko, som han selv sagde.
Sagen er nu den, at jeg er sindssygt meget i tvivl. Skal jeg gå eller blive? Jeg føler lidt, at jeg holder min kæreste for nar.
Min “bedsteven” er nede på jorden og tager alting med ophøjet ro. Han er høj, hvilket jeg sætter pris på, og dyrker meget sport – også et kæmpe plus. Vi kender hinanden rigtig godt efterhånden, og jeg føler mig helt tryg ved ham. Eneste minus er, at han bor langt væk, men hverken ham eller jeg er bange for at rejse lidt frem og tilbage.
Min kæreste er omkring samme højde som mig, meget følsom og nemt ved at blive usikker. Har også en del angst og nogle tidspunkter, hvor han bliver fjern, hvis noget trigger ham. Han er en smule ustabil og har behov for konstant fysisk kontakt og opmærksomhed, hvilket jeg ikke altid kan tilbyde.
Min “bedsteven” er min one and only, føler jeg, men jeg tror bare, at jeg har mistet chancen hos ham.
Min kæreste er også en dejlig fyr. Jeg kunne sagtens leve fint med ham. Og spørgsmålet er, om jeg skal lægge min “bedsteven” bag mig som en god ven?
Mit hjerte ved, hvor det hører hjemme, men skal jeg forsøge at følge det? I så fald, hvad siger og gør jeg i sådan en situation?
Jeg er så lost og ked af det.
Hilsen X

Svar
Kære kvinde
Tak for din henvendelse til Brevkassen.
Problemet
Du har en bedste ven, som du nærer stærke følelser for og bekriver ham som “bare the one”.
Du har skrevet sammen med ham over længere tid og derved fået kendskab og indsigt i hans liv og hans fritidsinteresser.
I bor med en ret stor afstand.
Han har skrevet, at han har mødt en sød pige, og her trækker du dig lidt.
Samtidig ses du med en anden fyr, som du betegner som din kæreste.
Du beskriver din kæreste som en dejlig fyr, og at du sagtens kunne leve fint med ham.
Løsning
Du spørger direkte om et svar og nævner, at du er lost og ked af det.
Jeg give dig et svar, som det ser ud med mine øjne.
Du skriver: “mit hjerte ved, hvor det hører hjemme”.
Her er du allerede inde på svaret.
Få afklaret med din bedste ven, hvor han er i forhold til dig.
Spørg direkte enten via brev eller mail eller aftal at mødes face to face.
Lad være at gå i uvished, det skaber utryghed. Livet er ikke en gætteleg. Ord forløser og er den eneste måde, vi mennesker bliver afklaret på.
Enten svaret er positivt eller negativt giver det afklaring.
Han nævner selv, at da han hører om din kæreste, bliver han jaloux. Det kunne tyde på, at der stadig kunne være følelser for dig.
Jeg bemærker din beskrivelse af din kæreste og hans karaktertræk, som nok ikke er uden problemer.
Sætningen, at du fint kunne leve med din kæreste, gør også, at jeg reagerer.
Lad dig ikke nøjes med. Tænk stort og godt om dig selv.
Målestok
Læste et citat på et tidspunkt, som lød således:
”Man skal ikke leve med et menneske, man kan leve med, men med et menneske, man ikke kan leve foruden.”
Det kunne måske blive en målestok for dig.
Vær tro overfor dig selv, godt at mærke du er i kontakt med dine følelser.
Gå efter dit hjerte, vov og vind.
Varmeste hilsner
Ellen Hedelund, Psykoterapeut