Svært at slippe mands utroskab
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Parvis.
For nogle år siden var min mand mig utro med en fra hans job. Det er en lang historie, og jeg har haft kontaktet jer før. Jeg har bare så svært ved at lade det ligge, for hvornår forsvinder dette spøgelse ud af mit liv igen? Min mand gør alt, hvad han kan for at gøre det godt igen. Han er blevet så kærlig efter alt dette, og jeg får ofte at vide, han elsker mig og helst vil glemme det hele, fordi jeg ikke havde fortjent den behandling, og han forstår ikke, han kunne gøre det.
Jeg har bare dage hvor jeg bliver så vred indeni og tænker, at den kan han ikke redde, selvom jeg så gerne vil. Og jeg har enkelte dage, hvor jeg tvivler på, om han lyver om noget som helst, han siger, og at jeg må få hans mobil og tjekke, samt hans kode til facebook. Min inderste mavefornemmelse siger, han er ærlig, men jeg må tit sige til mig selv, at han kan ikke være sådan overfor mig nu og så være en løgner stadig. Der er nogle, som siger “ud med ham, de gør det igen”, men det siger han, han aldrig kunne finde på igen.
Jeg tror, jeg tvivler på ham, fordi da han valgte at komme tilbage til mig, var der en aften, hvor han sad oppe til efter midnat og hørte musik med hans øretelefoner på og drak øl, selvom han skulle arbejde dagen efter. Jeg stod op og spurgte, om han ikke kom ind i seng. Han sagde “gå nu bare i seng”. Jeg tror, han sad og græd og hørte musik, han har hørt med den anden. Det sagde jeg til ham dagen efter, hvorfor han sidder oppe så længe og virker som om, han har hjertesorg, det er da ikke normalt, er det, eller hvordan skal man forstå det?
Skal jeg bare lade dengang ligge og kun se på, hvordan vi har det nu? Jeg forstår bare ikke, hvordan en mand kan sige “jeg elsker dig” til en anden kvinde og faktisk var villig til at droppe flere års ægteskab og flytte herfra også, for derefter at komme kravlende tilbage til mig og nærmest virke nyforelsket i mig. Hvad mener I – var det kun for spændingens skyld alt det andet? Og hvad mener I – har han ligesom fået et wakeup call og indset, hvad han havde til at starte med? Tænker I må have noget erfaring med, hvordan mænd tænker, når de er utro og vælger konen alligevel.
Hilsen konen

Svar
Kære Kvinde.
Tak for din henvendelse og godt at høre, at du tidligere har benyttet dig af Brevkassen.
Problemet.
Jeg læser dit brev og mærker den smerte, du har oplevet og til dels forsat oplever. Du er blevet svigtet med utroskab, og det har sat sig dybe spor i dit sind og gør det forsat. Du har svært ved at tro, din mand taler sandt, og din tillid er brudt og virker ikke til at være blevet genoprettet.
Din mand giver udtryk for, at han har fortrudt sin handling. Han giver dig lov til at tjekke både mobil og få kode til facebook. Hvad skal der til, for at du får tillid? Episoden med at din mand sidder oppe og hører musik og drikker øl og din fornemmelse af, at han græd, kunne jo også være udtryk for, at han fortryder sin handling. En erkendelse af, at han har såret dig og er ulykkelig herover.
Du spørger om vi på Brevkassen har erfaring med, at manden vælger konen, når der har været utroskab fra mandens side. For mig er der ikke nogen færdige svar. Der er så mange forskellige typer mennesker og ægteskaber, så det er individuelt, hvad valget bliver.
Mange tror, at utroskab er et tegn på, at der er noget galt derhjemme. Det kan det være. Men mænd, der elsker og begærer deres partner, er også utro. I dit tilfælde, hvad tænker du så, at utroskaben er et tegn på? Hvad har utroskaben reelt betydet for din mand?
Det kan være vigtig at få så mange nuancer med som muligt. Ikke fordi du skal acceptere tilstanden, men med den indsigt du får at vurdere på, om du er villig til at forsætte sammen med ham. Er det et svigt, du ikke kan leve med, eller kan du intergrere det i jeres forhold? Kun du kender dine værdier, dybeste følelser og længsler.
Du beskriver vrede i dit forhold overfor din mand. Har du givet udtryk for den vrede overfor din mand? Vreden kan være konstruktiv og skal placeres det rigtige sted. Hvis ikke, kan det få depressive følger.
Du beskriver meget sigende, “hvornår forsvinder dette spøgelse ud af mit liv?”
Løsning.
Jeg tror ikke, spøgelset forsvinder ud af dit liv af sig selv.
Du nævner, at det er nogle år siden, at utroskaben kom ind i jeres forhold. Du er forpint i dine tanker og følelser. Du må tage handling, for ellers vil tilstanden fortsætte.
Jeg vil anbefale, at I sammen som par får hjælp via en terapeut eller psykolog. Her vil I have mulighed for at dele jeres smerte og blive afklaret i, om I fortsat skal vælge hinanden som partnere.
Forslag til dig kunne være at forsøge at skrive de positive sider ned, som du oplever, din ægtefælle har. Ligeledes de negative. Det kunne være en god forberedelse til videre samtale hos en terapeut.
Elsker du din mand, selv om han har svigtet dig? Der er muligheder for at opbygge et kærlighedsforhold selv efter utroskab. Men det kræver mod og hårdt arbejde.
Varmeste hilsner