Min kæreste er psykisk syg
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Min kæreste og jeg har været sammen i 13 år.
Min kæreste har aldrig haft en særlig stor sexlyst, hvor det er lige omvendt med mig. Det har altid været lidt af et problem for mig, men så de sidste par år har han været syg med bl.a. stress og har nu fået en diagnose, han også medicineres for. Det nedsætter endnu mere hans sexlyst, og oveni at han også er syg, så tænker han slet ikke på det (hans ord). Han er træt af at have den samme samtale om og om igen. Men sex betyder ekstremt meget for mig, og jeg vil ikke være den, der altid skal ligge op til det. Jeg vil gerne kunne mærke, at han også har lyst til mig. Selv i hverdagen er der ikke ret meget intimt. Vi kysser Max 1 gang om dagen. Jeg har brug for, at han viser, at han elsker mig og anerkender mig og giver mig komplimenter, men jeg får desværre Ingen af delene, og han siger bare, at jeg jo bare kan komme og kramme ham og kysse ham. Han siger også, at jeg jo kan få sex, når jeg har lyst, for jeg kan jo bare ligge op til det.
Jeg ved, at han er syg og tænker på en masse andre ting. Men hold nu op det er svært, Især når han ikke vil snakke om det. Han bliver sur, hvis jeg bringer det på banen.
Jeg er klar over, at han har meget at tænke på, når han er syg, men det æder mig op. Jeg føler mig ikke værdsat, og det er mig, der klarer det hele og tager mig af vores barn.
Jeg prøver at skrive herinde, for jeg aner ikke, hvor jeg ellers skal gå hen.
Jeg elsker ham ufatteligt højt og ønsker virkelig at få det til at fungere. Han ser desværre ingen problemer i vores forhold. Han mener, det er mig, der er forkert på den og har et problem med det. Det virker ikke engang til, at han vil prøve at få sex lysten igen.
Der er bare så mange ting i det og aner ikke, hvad jeg skal stille op. Jeg begynder bare at trække mig mere og mere fra ham.
Håber I kan hjælpe på den ene eller anden måde eller give råd til, hvem jeg kan snakke med om det.

Svar
Kære du.
Tak for din mail. Jeg er ked af at læse om, hvordan du har det og kan godt forstå, at du både er såret og frustreret over situationen.
Det kan være svært, når man som par har forskellige behov for sex og fysisk nærvær og intimitet. Og det er selvfølgelig endnu sværere for jer, når din kæreste er syg og derved ikke har så stort et overskud til at være der for dig. Du skriver, at du har prøvet at snakke med ham om det mange gange, og at han bliver sur og frustreret, når du bringer det på banen. Af den grund er det jo svært at vide, hvordan du kan tale om det, så han forstår alvoren i det.
Den amerikanske parterapeut Gary Chapman taler om, at der findes fem forskellige kærlighedssprog, som vi bruger til at udtrykke vores kærlighed og måden, vi oplever kærlighed på. En af disse er fysisk nærhed, og det virker til, at det er et vigtigt kærlighedssprog for dig – altså det er en måde, du oplever kærlighed på fra din kæreste, men dette sprog virker ikke så vigtigt for din kæreste. Jeg vil opfordre dig til at fortælle dette til din kæreste; at det er måden, du oplever kærlighed på, og at manglen på fysisk nærvær og intimitet gør, at du mangler at føle dig elsket, og at du trækker dig fra ham, som du skriver.
Jeg tror, denne snak vil være gavnlig for jer, så I sammen kan blive klar over, hvordan I oplever kærlighed, og hvordan I hver især kan blive bedre til at vise det til hinanden, så det passer med jeres kærlighedssprog. De resterende kærlighedssprog er ifølge Gary Chapman anerkendende ord, tid til hinanden, gaver og til sidst tjenester. Det er sandsynligt, at din kæreste har et eller andre kærlighedssprog end dig, og det kan være virkelig gavnligt at tale om disse forskelle.
Du skriver, at du har prøvet at tale med ham mange gange, og han altid bliver sur og frustreret, fordi I har den samme snak igen og igen. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvad der skal til, for at I kan få en god og konstruktiv snak om det her, men jeg tror en mulighed kan være netop at lægge vægt på, hvor vigtigt og alvorligt det er for dig, og at du mangler at føle dig elsket af ham på hans initiativ.
Det er dog også vigtigt at have for øje, at din kæreste er diagnosticeret og medicineret for dette, og det spiller højst sandsynligt en rolle i forhold til de problemer, I oplever i jeres parforhold. Derfor vil jeg råde dig, hvis du ikke allerede har gjort det, til at opsøge viden om lidelsen, og hvordan det kan påvirke din kæreste. Denne viden kan muligvis give dig større forståelse for din kærestes handlinger.
Det kan være enormt hårdt at være pårørende og leve i et parforhold med en, som er psykisk syg, og det oplever du. Derfor er det også en mulighed at søge hjælp. SIND pårørenderådgivning tilbyder rådgivning for alle, som er pårørende til en person med psykisk sygdom, og det kan være, at det kan hjælpe dig at tale med nogle herfra. Det vil jeg opfordre dig til at undersøge.
Jeg fornemmer også, der er noget andet, der nager. Du skriver, at det er dig, der klarer det hele og tager dig af jeres søn. Du mangler, at din kæreste tager ansvar – både for at vise kærlighed overfor dig, men måske også generelt i jeres hverdag og liv sammen. Jeg fornemmer også, at du er ved at give op og har brug for, at der snart sker noget. En mulighed for jer kunne derfor også være at søge parterapi. Det virker til, at I har svært ved at kommunikere om det her, og derfor kunne det være gavnligt med en, der kunne hjælpe jer med at tage denne snak. Det vil jeg opfordre dig til at overveje og snakke med din kæreste om.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Jeg vil ønske dig og din familie alt godt.