Jeg er klar til børn,
men han er ikke
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg er en pige på snart 28, som er nået dertil i mit liv (det var jeg allerede som 22-årig), hvor jeg brændende ønsker mig at slå mig ned og få en familie. Min ekskæreste og jeg forsøgte i halvandet år, uden held. Det gjorde desværre, at vi gik fra hinanden, og jeg har bl.a. mødt en ny kæreste, som jeg har været sammen med i et års tid nu.
Vi har mange problemer rent kommunikationsmæssigt, en tendens til ofte at snakke forbi hinanden, specielt når det angår noget som sårer den anden – Et problem vi dog er blevet bedre til at håndtere, fordi vi har stort fokus på det. De følelser jeg har for min nuværende kæreste, er meget meget dybe og kan ind imellem være sværere at håndtere.
Jeg står det sted i mit liv, hvor jeg så brændende ønsker mig snart at få børn. Mange i min omgangskreds er også i gang med at få børn – nogle endda deres andet barn. Og min kæreste ved ikke, hvornår han vil være klar til det. Han siger, han gerne vil have børn og heller ikke selv ønsker at være den sidste til at få børn. Han siger ydermere, at han gerne vil have børn med mig. Er pt stoppet med p-piller, fordi jeg får det dårligt af dem og ikke har følelsen af, at jeg mærker mig selv på dem. Det accepterer han, men han er bange for, at jeg bliver gravid, trods vi bruger kondom, og når vi ikke gør, så kommer han ikke op i mig.
Dette sætter en tvivl i mig, fordi at jeg er af den overbevisning, at sker det, så sker det. Ikke at det bevidst skal ske, fordi jeg respekterer, at han ikke vil prøve lige nu, men er samtidig nervøs for, at jeg risikerer at blive for gammel, fordi der kan komme en masse komplikationer undervejs, hvilket jeg har italesat. Men ved ikke hvornår han ville være klar til det, og det kan han heller ikke selv sige. Jeg er bare så bange for, at jeg går glip af min chance for at få børn. Og går bare og tænker på det hver evig eneste dag; om jeg bruger min tid forkert ift at vente på en mand, som jeg ikke ved, hvor længe jeg skal gå og vente på.. Han er færdig med sin uddannelse til sommer. Og jeg har fået arbejde. Ønsker dog på et tidspunkt at læse videre.. Han er 31 selv.
Vh den fortvivlede

Svar
Kære fortvivlede
Det er ikke en let situation at stå i, og jeg kan derfor nok heller ikke give dig et let svar.
Du skriver, at du gerne vil have børn nu, men at din kæreste ikke er klar til det lige nu og ikke ved, hvornår han er klar til det, men at han gerne vil have børn med dig. Du skriver, at I har mange kommunikationsmæssige problemer, som I dog er opmærksomme på. Du skriver ikke selv, om du gerne vil have børn med ham, og det tænker jeg er rigtig vigtigt, at du tænker meget over. For selvom det er et brændende ønske for dig at få børn, er det en rigtig vigtig beslutning, hvem der skal være far til dine børn, idet han dermed vil være en del af resten af dit liv.
Derfor er det også noget, du bør overveje, hvis du tænker at forsøge at finde en anden at få børn med, da det vil tage tid at skulle lære hinanden så godt at kende, at man er klar til at få børn sammen. Derfor er det ikke sikkert, at du får børn hurtigere ved at finde en anden. Så hvis du tænker, at du gerne vil have børn med din kæreste, så er du nødt til at snakke med ham om, at du har brug for at vide, hvornår ca. han tænker at være klar til at få børn, da du frygter at bruge din tid forkert, hvis det ikke er foreløbig.
Fortæl om dine overvejelser, så han forstår, hvor vigtigt det er for dig at have en nogenlunde fremtidsudsigt ift. barn. Ikke at han absolut skal sige et præcist tidspunkt, men forhåbentlig kan han sige, om han tænker tættere på et år end fem. Samtidig vil det også være godt at spørge ind til, hvad det er der gør, at din kæreste ikke føler sig klar, om det er personligt, økonomisk eller andet som står i vejen for det. Dermed kan I måske arbejde sammen på, at han også bliver mere klar til at blive far.
Jeg håber, at dette svar kan være en hjælp for dig, ellers kan du også kigge lidt på svarerne her i brevkassen: https://parvis.dk/?s=klar+til+b%C3%B8rn, eksempelvis det her: “Han er ikke klar til børn”
Mvh.