Min kæreste vil gerne dele mig med en anden mand
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Brevkasse
Jeg har gennem snart et års tid haft den mest fantastiske kæreste, som på alle områder rummer og indeholder alt det, jeg ser i en potentiel livsvarig partner.
Vi har et sexliv, hvor vi taler åbent og ærligt om tingene, udforsker og afprøver lyster og fantasier. Til trods for vores distance formår vi at pleje vores sexliv med legetøj, telefonsamtaler mm. Så mit indtryk er ikke, at nogen af os mangler noget udover de dage, hvor vi selvfølgelig savner hinandens kropslige nærvær.
Men for godt et halvt år siden åbnede min kæreste for samtalen om “en anden mand” i vores sexliv. Det foregik under en samtale, mens vi havde sex. I fantasien og i akten er tanken legende nem, men jeg er også bevidst om, at der for mit vedkommende er langt fra sjov og fantasi til, hvad jeg kan realisere.
Han spørger mig jævnligt, om ikke jeg vil forsøge at tage “hul” på det ved at begynde at skrive med en anden mand. Jeg har været noget afvisende. Jeg har forklaret ham, at det for mig er fantasi og har samtidig udtrykt min bekymring for vores kærlighed. Jeg oplever ham i andre sammenhænge lidt halv jaloux, og jeg har da af flere omgange oplevet, at han kiggede i min telefon.
Men han kredser fortsat om tanken at dele mig med en anden. Han giver sågar udtryk for, at han ikke behøver at være tilstede, for det at jeg fik nydelse ville være nydelse nok for ham.
Jeg kan ikke finde rundt i de blandede signaler fra ham. Jeg har svært ved at få sat en stopper for, at dette emne gentagende gange bliver bragt op. Jeg ser mig nødsaget til at “lege med” i fantasien under sex.
Mvh den forvirrede

Svar
Hej
Tak for din mail, hvor du beskriver et skønt forhold til din kæreste, men også en svær udfordring i at sætte/finde egne grænser. De tanker og bekymringer, du står med lige nu, kan være svære at få styr på alene – så det er rigtig fint, at du søger hjælp til dette. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål og hjælpe dig videre i dine overvejelser.
Fantasi og virkelighed
I din beskrivelse af jeres forhold, fortæller du om et åbent og ærligt forhold, hvor I sammen udforsker lyster og fantasier. Hvilket lyder skønt og dejligt.
Mange fantasier skal have lov til kun at være fantasier. I fantasien har I mulighed for at lege og udfordre jeres seksualitet sammen. Det spændende her er, at der ikke er nogen grænser  – netop fordi det er fantasier. Mange oplever, at når fantasier bliver ført ud i virkeligheden, så mister de straks deres intensitet og begær, fordi virkeligheden ikke kan stå model til fantasien, og lige netop derfor skal fantasien nydes i fantasien.
Tydelige grænser
Du beskriver en usikkerhed på, om du skal ”køre med” på din kærestes ønske, selvom du ikke er sikker på, at det er en god ide. Jeg vil råde dig til at stå fast på de grænser, du kan mærke hos dig selv. Hvis du ikke vil føre det ud i livet, skal du få det sagt tydeligt til din kæreste. Samtidig er det også vigtigt, at I begge får fortalt, hvad I selv kan være med til uden at føle jer presset af den anden. Måske har din kæreste brug for at se dit spørgsmål og mit svar til dig, så I sammen kan tage hul på snakken om grænser, lyst og følelser.
Jalousi og åbne forhold
Et åbent forhold, hvor der kommer en tredje partner til, er mange ting. Det kræver mange regler og aftaler, for at det skal fungere. Samtidig har jeg brug for at sige, at jeg sjældent har set det fungere i praksis, fordi det ofte fremkalder jalousi og usikkerhed i et forhold. Du skriver, at din kæreste tidligere har været jaloux. Jeg tænker, det vil være en god ide at få undersøgt, hvad der ligger bag både din kærestes fantasier og hans jalousi. Måske er din kæreste bange for at miste dig? Måske vil han teste, om han kan stole på, at du vil ham også selvom du har mulighed for at vælge en anden? Læs gerne mere om jalousi her.
Gratis sexologisk rådgivning
Jeg håber for dig og din kæreste, at I sammen kan få snakket om noget af det her. Det kan være en svær samtale at tage hul på. Måske vil det være godt at få hjælp til det. I kan lige nu få gratis sexologisk rådgivning, som I måske kan få glæde af i forhold til at undersøge, hvad der ligge bag fantasierne og få snakken om, hvilke rammer og grænser I ønsker i jeres sexliv og parforhold.
Jeg håber, du har fået nogle ideer, du/I kan arbejde videre med – og god arbejdslyst!
De bedste hilsner
Filip Smidt, Psykoterapeut