Min mand føler sig afvist af vores små børn, hvad skal jeg gøre?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg skriver, fordi min mand og jeg har to børn på henholdsvis 4 og 2 år. De er begge to meget livlige og er nok det, som mange beskriver som “viljestærke børn”.
Vi har mange konflikter i hjemmet – vores dreng er meget udadreagerende. Han bliver meget hurtigt hidsig, slår, nikker skaller, kaster med og ødelægger ting. Vi ved efterhånden ikke, hvad vi skal stille op.
Begge børn er MEGET morsyge og afviser 97% af tiden deres far. Hvis han kommer glad ind og siger godmorgen, bliver han stort set altid mødt af skrig og skrål.
Vi deler opgaverne herhjemme meget ligeligt, og min mand er god til at tage et af børnene og putte etc. Men vores datter bliver altid sur og siger fx: “Jeg vil ikke have dig, jeg vil ha min mor putter.”Han bliver rigtig ked af alt den afvisning fra vores børn, og jeg kan fornemme, at det tager meget på ham. Han prøver virkelig at være positiv og optismistisk, men det går ikke særlig længe ad gangen.
Vi har et godt forhold og er meget glade for hinanden. Men flere gange har han nu (i opgivende situationer) sagt, at hvis vi går fra hinanden, så er det ikke pga mig, men vores børn. Han har også sagt, at han nogle gange fortryder, vi har fået børn. Det skræmmer mig, og jeg tænker, at han (vi) har brug for hjælp.
Alle de konflikter og utaknemmelighed er drænende for vores humør og parforhold.
Hvorfor mistrives vi i forældrerollen? Det er jo ikke normalt at ønske, man ikke havde fået børn, eller?

Svar
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Det er ofte svært at stille det spørgsmål til sig selv, som du har gjort: “Hvorfor mistrives vi i forældrerollen?” Så jeg vil egentlig starte med at sige: “Godt gået! Sejt, at du ikke bare lader tvivlen blive i dit hoved, men derimod får det sagt højt.” Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig/jer videre i den svære situation, I står i.
Gennem din beskrivelse får jeg et indtryk af, at på trods af udfordringerne med jeres børn er det særligt forholdet til din mand, du kan være usikker på. Hvor meget mere det kan bære, når han virker til at mistrives i den forældrerolle, han står i.
Der er ikke nogen nem løsning ud af det, han/I står i. Jeg vil forsøge at pege ind i forskellige vej, I kan gå mod nogle forandringer og et liv som familie, i alle fire kan trives med at være i.
Udfordrende tid
Det sted, I er i livet lige nu med børn på 2 og 4 år, er en af de mest udfordrende perioder i forældrerollen. Forældrerollen og hverdagens vaner har ofte bidt sig godt fast nu. Det kan derfor bliver sværere at forandre dagens vaner og rytmer, hvis hverdagen for jer er nogenlunde ens. Energiniveauet er måske også begrænset, og hverdagen kan opleves fastlåst. Der kan være en forventning om, at dette er, hvad vi har i vente de næste 15 år. Men det behøver det ikke være.
Markante forandringer
Hvis I ønsker markante forandringer i jeres liv, så tag markante valg. Du og din mand skal sætte jer ned og drømme sammen. Hvilke drømme og ønsker har I for jeres familie, hvis alt er muligt. Giv jer god tid, til at beskrive det, og inspirer hinanden. Når I har fået jeres drøm beskrevet, skal I beslutte jer for, om I vil gå ”all-in” på forandringen.
Opsøg hjælp og rådgivning hos andre
Hvis I vil gå ”all-in”, så søg sparring hos nogle professionelle. Det kan både være familiebehandlere i kommunen, private familieterapeuter, økonomisk rådgivning osv. Den hjælp og rådgivning, I kan søge, kan måske give jer nye perspektiver på den fastlåste situationer, I står i. Måske vil det også være en god ide, at din mand får noget hjælp til at kigge nærmere på, hvad der sker i ham, når han føler sig afvist af jeres børn. På den måde kan han bedre forholde sig til følelsen og reagere konstruktivt på den.
Dyrk jeres parforhold
Du beskriver i din mail, at I har et godt forhold og er glade for hinanden. Det blev jeg simpelthen så glad for at læse, fordi forholdet ofte bliver sat på prøve i forældreskabet. Sørg for fortsat at dyrke jeres forhold, og hold jeres kærlighed i live. I den frustration, du beskriver, din mand står i, vil det sandsynligvis være særligt vigtigt for ham at kunne mærke den kærlighed og tryghed, du kan give ham, når han mister modet og kan opleve sig mislykket i opgaven som far.
Del gode oplevelser med børnene
Til sidst vil jeg også opfordre jer til at holde ud. Hvis din mand skal have en tæt og behagelig relation til sine børn, skal der sættes aktivt ind på dette. En af måderne at skabe tættere relationer er ved at lave ting sammen, som børnene nyder, men hver for sig. Din mand kan tage på tur med den ene af jeres børn. Det kan være i skoven med en lille lækker madkurv, en tur i svømmehallen eller et besøg på McDonalds. Find på noget, som i ved jeres barn elsker, og sørg for, at det ikke bliver for lang en tur.
Forstør det gode
Efterfølgende er det vigtigt at få barnet til at beskrive, hvad de oplevede, og dette skal så forstørres ved at gentage mindet igen og igen. Det kan være ved aftensmaden, under putningen, eller hvis I genser billeder fra oplevelsen. Børn elsker ofte gentagelser, genkendelighed og gode oplevelser – og de kan altid krydres med små lækkerier, der kan forstærke behaget.
I kan skabe forandringerne
Det er muligt for jer at få skabt forandringerne, men det vil sandsynligvis kræver både sved og tårer. Så derfor bliver det meget vigtigt, at I to voksne er trygge og sikre på hinanden.
Jeg vil ønske jer god arbejdslyst med projektet og opmuntre jer til at holde ud. Jeg har set andre forældre stå i samme situation og set mindst lige så mange forældre, der er lykkedes med at få forandret de udfordringer, de stod i, så forældrerollen også kan være en glæde.
Hvis I har lyst til at læse mere om, hvordan I kan arbejde med “morsygen”, kan I finde inspiration i artiklen her.
De bedste hilsener
Filip Smidt, Psykoterapeut