Tiltrukket af min bedste ven
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej!
Jeg er blevet skilt fra min mand, og så har jeg så fundet ud af, hvorfor jeg har det svært med forhold. For jeg har elsket min bedste ven, stort set i 16 år af vores venskab. Vi har 8 års forskel, han er ældre end jeg.
Jeg ved godt, han altid har været forelske i mig, og at jeg er den rette for ham, og at han er bange for at miste mig. Men jeg har ofte afvist ham, indtil nu, hvor jeg fundet ud af det og jeg har fortalt ham om min følelser og hvorfor jeg ofte afviste ham osv.
Han vil gerne nyde mig, men det føles som om, han ikke vil satse og tage chancen med os, men han vil kun have nydelser fra mig. Er det mulig, det er, fordi jeg har afvist ham i mange år, og han forsvinder i følelser for mig? Eller er det, fordi han er bange efter de år, jeg afviste ham? – Og om jeg gøre det igen?
Jeg har bruge for råd til, hvordan kan jeg tackler tingene bedre? Kort sagt: Han vil have, at jeg besøger ham og bor hos ham i perioder… Tror du, det vil være en god ide?

Svar
Kære tiltrukket kvinde
Tak for dit brev til brevkassen. Du spørger om råd til, hvordan du skal håndtere dit forhold til en mand, som har været din bedste ven i årevis, som i alle disse år har været forelsket i dig, og som du nu har opdaget, at du er forelsket i, men som du nu er blevet usikker på, om han virkelig gengælder dine følelser. Du skriver også, at han formodentlig er årsagen til, at du er blevet skilt fra din daværende mand.
Konkret spørger du, for det første om det er muligt, at hans følelser for dig nu er forsvundet, og om det i så fald kan skyldes, at du har afvist ham i så mange år, og han nu er bange for, at du skal afvise ham igen?  Og for det andet spørger du, om et godt råd i forhold til, at han har opfordret dig til at komme og bo hos sig i perioder.
På dit brevs formuleringer omkring, at din ven gerne vil nyde sammen med dig, men ikke satse og tage en chance med dig, forstår jeg, at du er bekymret for, om der er tale om at få et fast forhold til denne mand, som du nu har erkendt, at du er forelsket i. Jeg forstår dit brev som, at du er bekymret for, at han er interesseret i et mere løst forhold uden forpligtigelser – og af din måde at formulere dette på, forstår jeg, at det ville du ikke befinde dig godt med.
Mit råd til dig i den forbindelse vil være at være bevidst om ikke at få overskredet dine grænser, men at holde fast i, at selv om I har kendt hinanden så længe, og han har været forelsket i dig i så lang tid, og du nu har erkendt, at du også er forelsket i ham, og du nu er bange for, at han i mellemtiden har mistet sine følelser for dig, så skylder du ham ikke noget, du ikke har lyst til at give her og nu. Hvis det strider imod dine normer, og det du har lyst til, at skulle besøge ham og overnatte hos ham, så er det ok, at du siger det til ham.
Men det, som I begge kan skylde hinanden, er, at få talt sammen om, hvilke forventninger I har til hinanden. At få talt sammen om hvilke forventninger I har til et forhold og hinanden er altid en god forudsætning for at få og have et godt forhold. Fortæl ham gerne det, du har fortalt her i brevet til brevkassen og spørg ham, hvordan han har det med dig. Først og fremmest er det vigtigt for dig at få afklaret, om han ønsker at satse på jeres forhold, om han tør tage en chance sammen med dig. Det er kun ham, der kan svare på det. Så kan det være han fortæller dig, at han har brug for at lære dig nærmere at kende, og at det er derfor, han ønsker, at du skal komme og overnatte hos ham – så må du gøre op med dig selv og dine værdier, om det er den måde, du synes det er en god ide, at I lærer hinanden at kende på. Hvis du ikke har lyst til, at det skal ske på den måde, er det bedre for både ham og dig, at du står ved dig selv og siger fra overfor det, du ikke har lyst til. – Du kan så fortælle, hvordan du kunne tænke dig, at I lærer hinanden at kende. – Hvordan synes du, det er en god måde at lære hinanden at kende på og finde ud af, om man vil satse på hinanden? Allerede ved at have sådan en samtale vil I være tættere på hinanden og finde ud af, om I har nogle værdier eller en måde at respektere hinanden på, der kan danne basis for at satse på hinanden.
Måske kan I sammen læse nogle artikler her på hjemmesiden og bruge dem som udgangspunkt for at lære hinanden bedre at kende?
Alt godt til dig
Mange hilsner