Genoptage forhold til eksmand
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg blev for godt et år siden skilt. Valget var ikke mit, men min eks der følte sig kvalt i vores forhold. Vi har begge haft det svært psykisk og det tog meget på vores forhold.
Vi mødte hinanden, da vi var 18 år, og flyttede sammen ret hurtigt. Jeg kommer fra et kristent hjem og han gør ikke. Dette har for mig været svært, da jeg altid har følt mig forkert pga. den beslutning jeg tog om at flytte sammen.
Vi blev viet på rådhuset efter godt 2,5 år. Der var flere ting, der gjorde, at vi begge følte os fanget i vores ægteskab. Vi var forskellige steder i vores liv og kunne ikke tale rigtigt sammen.
Skilsmissen var meget hård for mig på trods af at vi skiltes som venner.
Jeg er dog ikke i tvivl om, at det år jeg nu har haft til at stå på egne ben og finde mig selv har været godt for mig og jeg er glad for at have haft den mulighed.
Min eksmand og jeg taler sammen og ses igen. Vi har fået talt om de problemer vi sad med i vores forhold, og vi er begge vokset meget siden.
Vi vil rigtig gerne være sammen igen. Vi elsker stadig hinanden, og det har vi altid gjort. Jeg har altid vidst at jeg kun ville være sammen med én mand i mit liv og ellers ville jeg hellere leve alene. Han troede, han ville have en ny kæreste, men han har ikke kunnet tage skridtet og har fundet frem til, at der kun er mig, som han vil have.
Mit problem er, hvordan skal jeg forholde mig til denne situation? Jeg vil gerne giftes igen, men det er svært for os begge at vente med sex indtil ægteskab, da vi har levet sammen i 6 år, før vi blev skilt. Jeg føler, at det er forkert, men er samtidig meget tiltrukket af ham. Vi føler dog også, at det er voldsomt at starte ud med et bryllup, når vi først lige har fundet ud af, at vi gerne vil være kærester igen.
Hilsen en frustreret ung kvinde.

Svar
Hej frustrerede unge kvinde
Tak for dit lange brev, hvor du fortæller om det sidste års mange udfordringer i dit og din mands liv.
Hvor er det fint, at du og din mand ikke har givet op på hinanden, men at I oven i købet oplever, at I er vokset i løbet af det sidste år. Du skriver også, at det har været godt for dig at stå på egne ben, og at du faktisk er glad for at have haft den mulighed.
Nu mangler jeg rigtig mange detaljer, og dette gør det vanskeligt for mig at give et konkret råd. Men jeg vil dele nogle overvejelser med dig, og give dig nogle ideer til, hvor du kan søge mere viden.
For det første, er der noget, der tyder på, at I har meget forskellige værdier, idet du skriver, at du er kristen, og han ikke er. Det kan give nogle udfordringer, og jeg kan godt forstå, hvis det kan opleves svært for jer.
Din skilsmisse har været hård nu, men det er intet imod den smerte det er at skilles, med alle de mange udfordringer der følger, hvis I bliver en børnefamilie.
For det andet giver du udtryk for, at det måske ikke er så klogt at have sex lige nu, selvom I har rigtig meget lyst til hinanden. Sex er en vigtig del af et ægteskab, men lige så vigtig at holde ude af kærestetiden. I mine øjne er det flere grunde til dette. Sex er en meget dyb forbindelse, og lige nu har I brug for at lære hinanden at kende som venner. En partner for livet er først og fremmest en ven, og sex kan stille sig imellem, fordi det kan være fristende at lave noget, man ved er rart, når tvivlen nager. Men det holder kun i kort tid, hvad du og din partner har lært. I vil komme til at føle jer fanget igen, hvis ikke I virkelig har fået arbejdet med det, der fik jer ind i den situation. Tillige er det sådan, at afholdenhed styrker karakteren, hvilket I vil få meget brug for, når hverdagen melder sig med søvnløse nætter, og alle de mange andre udfordringer, der følger med at være en børnefamilie. Endelig bliver sexlivet kun bedre af en lille pause. Og JA – jeg synes I skal holde et rigtigt bryllup først.
Nogen gange kan det også være sundt at læse lidt om, hvad der kendetegner en sund familie, som jo er det, du gerne vil stræbe efter. Det kan du læse om her:
https://parvis.dk/10-kendetegn-pa-en-sund-familie/
Når man føler sig kvalt, kan det også skyldes, at man falder ind i et dysfunktionelt mønster. Der kan være handlemønstre, man ubevidst tager med fra sin barndom. En af disse dynamikker hedder dramatrekanten, og en af mine venner har skrevet en lille bog om den. Du kan læse de første par kapitler: HER
Ovenstående kan virke som om jeg synes, det er en rigtig dårlig idé at finde sammen igen. Sådan skal det dog ikke læses. Husk det er kun dig, der kan se hele billedet, og du skal leve med konsekvensen af dine beslutninger. Måske er det rigtige at nyde singlelivet lidt endnu, og måske er det rigtige at finde sammen. Jeg kan anbefale, at I måske får talt om det hele sammen med en parterapeut. Det er dyrt, men det er en investering for livet.
I første omgang kunne I dog også benytte jer af Parvis¨ tilbud om gratis telefonrådgivning.
Jeg ønsker dig og din mand al mulig velsignelse i livet fremover.
Kærlig hilsen
Tove Larsen, Cand. Pæd. Psych.