Min søgen på opmærksomhed
kvæler ham
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Brevkassen.
Jeg har været sammen med min kæreste i ca. 1 år, og vi kan virkelig have det fantastisk sammen. Jeg er ikke i tvivl om, hvor dejlig jeg synes, han er, og hvor meget jeg elsker ham.
Vi har dog nogle udfordringer. Jeg føler mig tit usikker på hans følelser ift. mig. Vi har aldrig været på en date, han har ikke sagt, han elsker mig, og han vil helst have, at jeg besøger ham fremfor omvendt. Det gør mig usikker på, om han nu også vil mig, vil prioritere mig og elsker mig. Til gengæld er hverdagens små ting med ham rigtig dejlige. Jeg mangler bare en lidt grundlæggende tryghed i vores forhold, føler jeg. Og det resulterer nok i, at jeg bliver meget opmærksomheds- og anerkendelsessøgende og får høje forventninger til ham, som ofte ikke indfries.
Til gengæld føler han sig nogle gange kvalt i forholdet. Og jo mere jeg søger hans opmærksomhed, des mere trækker han sig og giver den ikke. Det er lidt en ond cirkel.
Han er vokset op med en meget narcissistisk mor, som har været meget dominerende og haft meget høje forventninger til ham. Måske dette kunne have en betydning.
Håber måske på at få en større indsigt i, hvorfor vi føler og reagerer, som vi gør i dette forhold. Og eventuelt hvordan vi kan komme udfordringerne til livs. For det gør mig rigtig ked af det, og han bliver kvalt og får dårlig samvittighed.
Mvh D

Svar
Hej kære D, tak for dit brev.
Jeg vil starte med at ønske dig tillykke med, at du har fundet dig en kæreste, som du er glad for. Det kan i sig selv være noget, mange har svært ved at finde. Kærlighed og parforhold er en vanskelig størrelse, fordi det indebærer, at to personligheder forsøger at leve tæt op og ned ad hinanden. Der skal helst gerne både gives og modtages i sådan en relation.
Udfordringen er, at vi som mennesker er forskellige, og vi har forskellige ting med i bagagen, som du også selv er inde på. Man kan derfor komme til at misforstå hinanden, men man kan også have forskellige behov, som man ønsker opfyldt. Jeg forstår lidt det, du skriver omkring dig og din kærestes dynamik, som om I har forskellige behov. Din kæreste har behov for plads, fordi han føler sig kvalt, og du har behov for nærvær og anerkendelse, og du bliver i tvivl, om han vil dig, når du ikke synes, han viser dig det.
Du siger, at du mangler den grundlæggende tryghed i jeres forhold. Har du et bud på, hvad der skal til, for at du vil opleve den tryghed? Har du været i andre forhold, hvor du havde sådan en tryghed? Det kan godt være, at din kæreste ikke gør så meget for at vise, at han elsker dig, men det kunne også være, at du stadig ville være usikker på jeres forhold, selvom han viste det mere? Med det jeg skriver her, prøver jeg at få dig til at kigge indad og undersøge, om din usikkerhed måske også kommer indefra, men det er jo ikke sikkert, at den gør det. Det samme kunne siges til din kæreste. Hans reaktion med at trække sig kunne godt være noget, han ville gøre i ethvert forhold, men det kan også være, at det har noget at gøre med jeres forhold specifikt. Det kan være meget svært at afgøre.
Jeg synes, at du har nogle gode overvejelser omkring, hvorfor mon din kæreste reagerer, som han gør ift. hans opvækst, men har I snakket om hans reaktion sammen? Kommunikation er altid godt. Tal med hinanden om jeres forskellige behov og jeres forskellige syn på, hvordan jeres forhold er, og hvad det rummer. Jeg tænker, at ærlighed er den bedste vej frem, selvom det kan være svært. Måske kunne du fortælle ham, ligesom du skriver i dette brev, at du godt kan blive i tvivl om, hvor meget han vil dig, og at du har behov for, at han viser dig det på en eller anden måde. Det kan være, at I så sammen kan finde frem til en måde, hvorpå han kan vise dig, at han vil dig samtidig med, at han ikke føler sig kvalt.
Usikkerhed kan komme til udtryk på flere måder. Det kan godt være, at den samme usikkerhedsfølelse, som får dig til at søge mere opmærksomhed i forholdet, er det, som får din kæreste til at trække sig fra relationen. Det kan være, han gør det, fordi han er bange at blive såret eller for at såre eller skuffe. Det er jo også en mulighed, at han trækker sig, fordi han er i tvivl om forholdet, men du finder kun ud af årsagen ved at snakke med ham om det.
Hvis I har lyst til at arbejde på jeres forhold, er det jo også en mulighed for jer at opsøge et kærestepar/ægtepar, som har været sammen i mange år (hvis I kender nogen), og snakke sammen med dem omkring, hvordan de har fået deres forhold til at fungere. De vil måske kunne give jer nogle konkrete redskaber til, hvordan I kommer tættere på hinanden, eller fortælle jer om faldgruber, som I skal prøve at undgå. Jeg tror, man kan lære meget af at lytte til andre, som måske har stået i lignende situationer.
Jeg håber, du og din kæreste finder frem til, hvad der ligger bag jeres forskellige reaktioner og i fællesskab kan arbejde på at komme tættere på hinanden. I ønskes det bedste for jer begge.
Vh