Hvordan kommer vi videre
efter mange års negativ spiral
og nu utroskab?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg mangler virkelig nogle gode indspark.
Jeg har været sammen med min mand i 17 år. Vi har 3 piger sammen. Vi er gift og bor i et hus, der er en del af hans virksomhed – han er selvstændig.
Vi er aktuelt i den situation, at jeg netop har opdaget, at en af hans medarbejdere og han har følelser for hinanden og har kysset ca. 3 gange. Hun har været i virksomheden i 2 år og hun er hans stjernemedarbejder. – Han er faktisk afhængig af hendes indsats, for hun er mega dygtig med toppræstationer- og det er umuligt overhovedet at finde nye medarbejdere i denne branche.
Faktum er, at 3 børn og en meget hårdtarbejdende mand har betydet, at vi ikke har fået plejet parforholdet. Vi er simpelthen kørt døde i hverdagspligter.
Jeg har følt mig alene og er endt op med at være afvisende, hver gang han opsøgte nærhed, og der er gået ½ år mellem sex de sidste par år. Jeg har været utilfreds med at vi aldrig foretog os noget, fordi hans virksomhed kom først. – Når vi endelig gjorde, så var børnene med. Vi har ikke bedsteforældre, der kan passe børn.
Vi er enige om, vi elsker hinanden stadig. Han er i tvivl om, om han tør tro på, at vi kan komme tilbage, hvor vi var. Han synes jeg ofte er negativ. Jeg er i tvivl om, hvordan vi griber det an med at prøve at vinde hinanden tilbage. Skal han straks fyre medarbejderen – eller er det rimeligt at beholde hende til ny medarbejder forefindes (meget svært)? Skal vi prøve at have nærhed imens evt. sex og gøre parting sammen eller skal jeg lukke helt af for al intimitet, indtil han træffer beslutning om, hvem af os han vil have? Han overvejer også at sælge virksomheden, hvilket dog vil gribe ind i hans integritet og skabe mange nye problemer. – Han aner så ikke, hvad han vil arbejde som, og salget bliver med et stort tab, som markedet er nu.
Min mand er landmand og hans arbejde er lidt som en fødsel – et mega slæb fra start til slut – altså når gården så sælges. Gode råd søges virkelig?

Svar
Kære du
Tak for dit brev og dine meget relevante spørgsmål om, hvordan man kommer videre efter mange års negativ spiral og nu utroskab.
Jeg tænker, når jeg læser dit brev, at der i dit brev ser ud til at være mange gode grunde til, at I har gode muligheder for at finde hinanden og nærheden igen – først og fremmest fordi I er enige om, at I har følelser for hinanden – derudover har I 3 børn sammen; endelig har I også hverdagen sammen – og selv om den lige nu føles som en ordentlig omgang hverdagspligter, som I er kørt døde i, så er det jo faktisk i hverdagen, man lever sit liv.
Og så spørger du om, hvad I kan gøre for at finde hinanden igen?
Konkret spørger du, om han skal fyre medarbejderen med det samme, eller kan vente, til han har ansat en anden. Det er ikke nemt at svare på det – men man kan sige, at så længe hun er ansat, vil der være en følelsesmæssig spænding både mellem hende og din mand – og sandsynligvis også en spænding af en anden karakter mellem dig og hende. At fyre hende vil løse det umiddelbare problem, at de ikke vil arbejde tæt sammen på daglig basis længere. Det vil muligvis gøre det nemmere for din mand at fastholde, at han gerne vil arbejde på at finde intimiteten med dig igen.
Du fortæller, at du er klar over, at du selv har været med til at lukke af for intimitet imellem jer, fordi du har følt dig utilfreds med, at I aldrig kunne gøre noget sammen.
Jeg tænker, at det er vigtigt at få fundet ud af, hvad du stiller op med den utilfredshed – for det lyder ikke som om, der er mulighed for, at jeres grundlæggende vilkår kan ændres – altså det lyder som om arbejde og gården er så tilpas vigtig en del af din mands identitet, at det altid vil fylde meget for ham; så spørgsmålet er, om du kan finde frem til en måde at leve med, at sådan er dit og hans liv – og ovenikøbet finde en glæde/tilfredshed i det? Ville der evt. være andre måder, du kunne få skabt mulighed for at få noget af det, du ønsker dig af din mand andre steder? Har du fx nogle veninder, som du vil kunne foretage dig noget af det sammen med, som du havde ønsket at kunne gøre sammen med din mand? Kan I evt. få en barnepige ansat, som kan passe jeres børn i lidt længere tid af gangen, så I kan komme afsted en gang i mellem bare du og din mand? Det er vigtigt at se, om det kan lade sig gøre at finde andre løsningsmuligheder, så du også føler, at du får tilfredsstillet nogle af dine behov – også selv om gården fylder meget, og I ikke har nogle bedsteforældre til at hjælpe jer.
Mht. hverdagspligterne kan I så kigge på dem sammen, og finde ud af om der er nogle af hverdagspligterne, der kan løses anderledes? Kan I evt. skrue ned på hvor meget rengøring, der skal laves – evt. få hjælp fra en til at gøre noget af det?
Hvis du gerne vil arbejde med din indstilling til ham og jeres liv sammen (og det lyder som om, det er et ønske hos både dig selv og hos din mand), så kan jeg anbefale at lave en taknemmeligheds-liste, hvorpå du skriver 1000 ting, du er taknemmelig for.
Nogle gange har vi som mennesker brug for at hjælpe os selv med at komme ud af en dårlig skurre – fx kan man have en tendens til at mene, at når man er ude at købe ind, så kommer man altid i den længste kø, eller der er flest røde lys, når man kører i trafikken. Sandheden er, at det ofte er sådan, at det vi er indstillet på at se efter, det er også det vi ser – og hvis vi er stressede, så ser vi kun de røde lys og de længste køer. Når vi har det sådan, kan vi have brug for at hjælpe os selv med at vælge at være opmærksomme på, at der faktisk er mindst lige så mange grønne lys som røde. På samme måde kan man have det med utilfredshed eller negativitet – det kan næsten blive lidt en vane, og så sker det, som du skriver i overskriften, at det bliver en negativ spiral nedad. Den gode nyhed er, at det samme gælder for positivitet, men det kræver meget øvelse og en del udholdenhed, når man mest er vandt til at være utilfreds. Og så kan sådan en liste, med 1000 ting man er taknemmelig for, hjælpe en til at fokusere på det positive, og få sat gang i den positive spiral.
Og jeg vil bestemt råde til at prøve at gøre parting sammen, have nærhed og at have sex, for det er det, som I begge to længes efter at have med hinanden, så hvorfor udsætte det? Det kan kun styrke jeres parforhold at gøre.
Alt godt til jer i jeres kamp for jeres parforhold
Mange hilsner