Min mand har hemmeligt set
og skrevet med sin ekskæreste
gennem 20 år.
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min mand gennem 20 år har et venskab med sin eks. Det var tilfældigt, at jeg så en pop-up sms, hun havde skrevet til ham. Han siger, det er et rent venskab, hvilket jeg vælger at tro på. Han oplyser, at de ses et par gange om året til en kop kaffe hjemme hos hende (hun er single). Derudover skriver de indimellem til hinanden. Jeg må ikke se, hvad de skriver. Han siger, at så føler han sig overvåget. Han mener ikke, at han gør noget forkert, at det er min egen skyld, at han holder det hemmeligt, da jeg jo bare ville blive sur og gal.
Jeg har fortalt ham, at jeg er rystet, at det gør mig usikker, ked af det, og at jeg mister min tillid til ham. For mig er det mentalt utroskab, hvilket han synes, er helt hen i vejret, da der hverken er kys eller sex involveret. Han siger, det er mig, han vil dele sin fremtid med. Samtidigt vil han ikke begrænses i, hvem han ser og skriver med. Og han vil ikke afbryde venskabet. Han siger, hun jo bare kan komme hjem til os og drikke kaffe. Men det vil jeg ikke. Jeg kender hende ikke, og hun har aldrig været en del af vores fælles liv. Kun hans hemmelige veninde igennem vores 20 år sammen.
Er jeg for snæversynet? Er det ok, det han gør? Hvad skal jeg gøre?

Svar
Kære kvinde
Tak for dit brev! Jeg kan godt forstå, du er rystet, usikker og ked af det. Det er aldrig sjovt at opdage, at nogen har holdt noget skjult for én i 20 år, og da særligt ikke når det er ens ægtefælle.
Men for at svare på dit første spørgsmål synes jeg ikke, du lyder snæversynet. At møderne og beskederne mellem dem er foregået hemmeligt, og at du ikke må se, hvad der er skrevet, lyder mærkeligt. Som om der er noget at skjule. Det giver mening, at du mister tilliden og måske tænker på, hvad han ellers kan have skjult.
Din mands perspektiv
På den anden side kan der måske være nogle grunde til, at det er blevet sådan. Nu ved jeg ikke, hvorfor din mand tænker, at du ville være blevet sur og gal, hvis han havde fortalt om forbindelsen fra starten? Om der er en dynamik mellem jer, hvor du let bliver jaloux og måske kontrollerende? Hvis det er tilfældet, eller var det engang, kan det være, at din mand var usikker på, hvordan du ville tackle forbindelsen til at starte med. Når han så var gået ned ad den sti, kunne det være svært at sadle om. Nu har du så opdaget deres relation og må gerne møde hende, men ikke læse deres beskeder. Måske er det, som han siger, bare fordi det er grænseoverskridende at få læst sine private beskeder. Men det kan også være, at han har brugt hende til at sige, når noget har været svært i jeres relation. Det kan vi ikke vide noget om, så det er rene gætterier fra min side.
Åbenhed forud for genoprettelse af tillid
Jeg kan godt følge dine overvejelser om, hvorvidt der er foregået utroskab på et mentalt plan. Altså om han i perioder måske har været følelsesmæssigt tættere forbundet med hende end med dig. Derfor vil det fra mit perspektiv være en nødvendighed, at du får lov til at læse, hvad de har skrevet sammen om, hvis tilliden skal genoprettes. Det er ikke det samme som, at du skal læse alt, hvad han har skrevet til alle. Det her er en særlig situation, hvor noget har været hemmeligholdt i 20 år, og skal man videre fra det, må man i min optik have vished.
Så nej, jeg synes personligt ikke, at det er okay, at han nægter dig indsigt. Jeg tror, din mand må opgive lidt privathed for at genskabe tilliden. Når alt så er på det rene, kan I drøfte, om og hvordan deres relation kan fortsætte. Er det bare en veninde, vil jeg – igen personligt – ikke se noget problem i at deres relation fortsætter. Men afsløres en dybere relation, der kan sætte spørgsmålstegn ved, hvem af jer der står ham nærmest, er snakken en anden.
Forslag til hvad du kan gøre
En mulighed kunne være at vise ham dit brev og mit svar og se, om det kan skabe nogle nye overvejelser hos ham. Om han kan se fornuften i at åbne op, så I kan finde en vej frem sammen, som I begge kan leve med. Ellers kan det også være en mulighed at opsøge en parterapeut og få hjælp til at løse den svære situation, I står i lige nu.
Med venlig hilsen
Rebecca Schønherr Thomsen, Psykolog, forfatter og foredragsholder