Han vil ikke have børn
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej brevkasse, jeg skriver, da jeg håber i kan hjælpe mig. Min kæreste og jeg har været sammen i 11 år, han er 36 og jeg 30. Vi har for et par år siden snakket om at få børn, og han sagde først han ikke ville og så at han ville når vi fik mere styr på vores liv (økonomi osv.). Da jeg sagde, jeg ville gå fra ham, hvis det var hans beslutning, da jeg rigtig gerne vil have børn.
Nu er mit dilemma så, at jeg er nået til et punkt, hvor jeg har behov for klarhed om han vil eller ej, da jeg ellers burde finde en anden mand, som ønsker børn.
Da jeg tog snakke forleden om børn sagde han, at han ikke ville lave halve børn, han ville være sikker på, at han kunne give dem alt hvad de havde brug for. Han konkluderende at jeg ikke havde lagt en plan for hvordan jeg ville opdrage mine børn, og hvordan jeg ville håndtere problemer osv. Og sagde så at jeg kunne stille ham spørgsmålet om børn, når jeg havde en plan for hele deres liv.
Jeg synes ikke det er helt fair da vi jo skal være 2 om at få børn og ikke kun mig.
Men mit dilemma er at jeg jo elsker ham, men kan mærke at jeg på en måde ønsker at han bare går fra mig, for det ville være lettest.
Jeg er lidt konfliktsky, er god til at trække mig ind i mig selv når vi diskutere og vi kan ikke tage snakken stille og roligt da det altid ender med højt tone leje og mig der græder
Ved ikke hvad jeg skal gøre, det er ikke nemt.
Men et ved jeg, jeg vil ikke side om 20 år bitter over at jeg ingen familie har
Mvh. Mig

Svar
Kære Dig
Du har helt ret. Man skal være to om at få børn. Det er en stor ting at få børn, og når man er i et parforhold, så vil jeg give dig helt ret i at det er vigtigt at begge ønsker sig barnet.
Hvis det mest er dig, der ønsker dig barnet, da vil I formodentlig vokse mere fra hinanden når barnet kommer. Ligesom det heller ikke er godt for det kommende barn, ikke at føle sig ønsket af den ene forældre.
Umuligt krav
Hans krav om at du skal fremlægge en plan for hele barnets liv og opdragelsesmetoder er helt umuligt. Det kan man ikke. Man kan ikke forudsige ned i detaljer, hvordan det bliver at få et barn. Men man kan roligt gå ud fra, at det er krævende og til tider opslidende og vanskeligt at opdrage et barn.
Han har ikke lyst til det eller mod på det
Når han siger som han gør, så hører jeg det som en forholdsvis uklar måde at sige han ikke har lyst til at få børn. Ud fra jeres måde at være i konflikt på, så lyder det til, at når han hæver stemmen, så trækker du dig fordi du ikke bryder dig om konflikterne.
Når jeg skriver, det er en uklar måde han siger fra på, så er det fordi jeg tror, at hvis du skulle forsøge at komme med en 20 års plan for et barn, så vil han formodentlig afvise den, med nogle kommentarer om, at den ikke er god nok eller gennemtænkt og på den måde kommer han ikke med en klar udmelding.
Derved får I ikke talt det ordentlig igennem, og I får ikke talt sammen om det vilkår, at du ønsker dig at få børn mens han – ud fra det beskrevne – ikke ønsker sig det.
Det er min fornemmelse ligesom det nok også er din, at det er hans måde at sige nej på.
Konflikt
Som du skriver så ligger der en konflikt i dette. Dels den konflikt det er at bringe emnet på banen, men også den konflikt der handler om, at hvis det kommer til at stå endnu mere klart for dig, at han ikke ønsker sig børn, ja så skriver du, at du vil ud af forholdet. Det er en anden type konflikt. Det kræver at du kan stå fast på dit ønske, og kan stå ved hvad det må betyde for dig.
Del samtalerne op
Jeg vil råde dig til at finde et tidspunkt, hvor der er god tid til at tale sammen, og så fortælle ham at du ønsker dig en familie og børn. Tal med ham om, at det er urimeligt at du skal komme med en 20 års plan. Fortæl ham om dit ønske og lytte til hvad hans bekymringer går på. Jeg vil råde dig til ikke i denne samtale at true med at du vil flytte. Der bliver nemlig ikke nogen god samtale ud af det, hvis man truer den anden med at flytte ol.
Hvis han fastholder, at han ikke har lyst til at få børn – så skal du tænke det godt igennem om det betyder at du så vil gå fra ham. Den samtale må du så tage med ham på et senere tidspunkt.
Held og lykke med disse snakke.
Vh
Sten Kruse