Tillidsbrud (c)
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg finder ud af at min kæreste gennem snart et år har set sin ekskæreste i smug gennem et halvt år. Han siger, at de har set hinanden mellem 6 og 8 gange, og det primært har været fordi at han gerne vil være sammen med den fælles hund de havde, før de gik hver til sit. Derudover har hun hjulpet hende med PC-problemer, hvor han har været nede ved hende i hendes lejlighed og hun har samtidig været i hans, hvor jeg næsten er flyttet ind. Det har jeg det utrolig dårligt med, og reelt set ved jeg ikke hvad der er foregået mellem dem, når de har været sammen.
Jeg føler et eller andet sted at han har været mig utro, og jeg føler mig virkelig ført bag lyset. Samtidig undrer det mig også meget hvorfor han har lyst til at se hende og hende til hende´- ja i det hele taget være så meget i kontakt med hende. Hun var fra starten meget ‘livlig’, da hun fandt ud af at min kæreste og jeg havde fundet sammen, og havde meget travlt med at kontakte min kæreste og alle mulige mærkelige ting. Aldrig har hun skrevet ‘I’ til ham, men det var altid ‘du’, som om jeg ikke eksisterede. Det forklarede jeg ham, at jeg havde det svært med, da jeg ikke følte at hun kunne acceptere at han var sammen med en ny. Han sagde at han var ligeglad, og at jeg ikke skulle bestemme om han snakkede med hende – og i øvrigt kendte jeg hende heller ikke! den udmelding blev jeg såret over, da jeg ikke følte at han imødekom mine bekymringer og at vi kunne snakke om tingene. Da jeg så opdagede at han havde set en del til eks’en bag min ryg, sagde han at han ikke havde sagt noget fordi jeg ville blive ked af det.
Nu er mit spørgsmål: Hvad skal jeg stille op?

Svar
Kære Du
Tak for dit spørgsmål. Vi kan godt forstå at du føler dig forrådt, og at tilliden mellem dig og din kæreste er blevet brudt. Det er aldrig nemt, når der er en eks-kæreste med i bagagen. Vi tror, det som gør at du naturligt nok føler dig forrådt og ført bag lyset, er at din kæreste ikke har været åben omkring sine møder med sin eks, og bevidst har valgt at mødes med hende, selvom han vidste det ville såre dig. Han har brudt din tillid til ham, og du har ret til at føle dig forurettet. At satse på et forhold betyder, at der er ting man må fravælge for at skabe et tillidsfuldt og trygt forhold. Det kan f.eks. være flirteri og kontakt til eks-kærester. Havde din kæreste fra starten været åben omkring at han nogle gange ville komme i kontakt med sin eks pga. hunden eller lignende ville det være noget andet, for så ville du vide præcis, hvad der foregik, og alle kort ville være på bordet. Men nu er tilliden blevet brudt, og du spørger hvad du skal stille op. Det er vigtigt at du får fortalt din kæreste tydeligt at tilliden mellem jer er brudt, fordi han valgte at gå bag din ryg, og ligefrem gøre noget, han vidste ville såre dig. Sådan fortjener du ikke at blive behandlet, og det skal han have at vide. Prøv igen at fortælle ham hvad det gør ved dig at han er i kontakt med sin eks. Også selvom han ikke mener der er noget imellem dem, skal han stadigvæk som din kæreste tage dine følelser alvorligt, og det er slet ikke et urimeligt krav at bede ham droppe kontakten til eks’en.Vi vil faktisk mene at det er nødvendigt for at I kan få opbygget tilliden mellem jer igen. Og det er en god lejlighed for din kæreste at få vist at du kommer i første række. Er han stadig “ligeglad” når du fortæller ham dette, må du overveje om du ikke skal give ham et ultimatum: enten dropper han kontakten med hende ellers dropper du kontakten med ham.
Det kan virke lidt hårdt at sætte det sådan op, men det er også vigtigt at du tager dig selv alvorligt, og husker hvor spændende og dejlig et menneske du er, og du fortjener at blive behandlet med respekt og at have en kæreste, som du kan stole på. Er din kæreste ikke villig til at investere i dig, kan han heller ikke forvente at du investere i ham. Så tag dig selv alvorligt og tag snakken med ham, og vær ikke bange for at kræve, at han dropper kontakten med eks’en, så I kan begynde at genskabe tilliden i jeres forhold igen. Du er et værdifuldt menneske, som fortjener at blive behandlet med omtanke og respekt.
Kærlig hilsen
Maria og Jim Pfrogner,
Rådgivere på Adamogeva.dk