Depression og på pause
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har i en del år bøvlet on/off med en depression. Det har påvirket mig ret meget på følelsesplanet, fordi jeg aldrig rigtigt har kunnet udtrykke de følelser og romantiske handlinger, jeg gerne ville med mine partnere.
Min første partner under depressionen var bestemt ikke god for mig, og han endte med at slå op med mig.
Efter det fandt jeg verdens bedste mand, ærligt. Jeg havde super meget angst gennem hele forholdet. Jeg tror aldrig, jeg turde at lade mig selv falde for ham helt, selvom jeg gerne ville. Vi har dog holdt ud i omkring et par år, og nu.. har jeg sagt, jeg har brug for en pause fra os, fordi det bare gør så ondt ikke at kunne give ham, hvad jeg gerne vil… Jeg havde ikke lige forventet, jeg ville gøre det. Og nu er jeg bare ulykkelig, fordi jeg elsker ham så meget. Jeg ville ønske, jeg ikke var kommet til det punkt, for jeg vil ham gerne.. Jeg er der bare ikke følelsesmæssigt.
Har jeg taget det rigtige valg? Kunne det måske gøre noget godt for vores parforhold i min del af det? Jeg er så bange for, at jeg har ødelagt os.

Svar
Kære du
Det gør mig ondt at høre, du længe har kæmpet med depression og angst. Det er hårdt at være i, uanset hvor længe det varer. Det er også rigtig hårdt at være i så stor usikkerhed om et forhold, som man er, når man er ”på pause”. Det er følelsesmæssigt meget hårdt, når der bliver sat spørgsmålstegn ved de helt nære relationer i livet.
Som jeg forstår det, du skriver, så har depression af forskellige omgange påvirket dig på den måde, at du er udfordret på at udtrykke dine følelser og vise ham romantiske handlinger. Og at det er svært for dig at ”tillade” dig selv helt at falde for ham – og at det er denne oplevelse af ikke at kunne give ham alt det, du ønsker at give ham, der har fået dig til at sætte forholdet på pause.
Du skriver også, at du elsker ham og er ulykkelig over at være adskilt – men samtidig ikke oplever følelsesmæssigt at kunne genforenes med ham. Her er jeg lidt i tvivl om, hvad du mener.
Jeg bliver nysgerrig på, hvad du konkret længes efter at give ham. Er der noget særligt, du længes efter at kunne give ham? Og hvad holder dig mon tilbage? Har han mon været utilfreds eller frustreret over den måde, du har vist ham din kærlighed på? Generelt er jeg nysgerrig på, hvordan det ser ud fra hans side af sagen. Hvad synes han om jeres forhold, og hvad tænker han om denne pause? Og hvad tænker du om hans mening om det hele?
Du spørger, om du har taget det rigtige valg ved at holde en pause. At du frygter, det ødelægger jeres forhold. Det kan jeg desværre ikke svare dig på. Jeg bliver nysgerrig på, hvad du havde håbet på med denne pause. Det er ikke sikkert, der var noget konkret du ville – måske bare at du vidste, det ikke kunne fortsætte sådan.
Som du beskriver det, lyder det som om noget af det, du længes efter, er påvirket af depressionens indvirkning, eksempelvis det med at mærke færre stærke følelser. Jeg kender meget lidt til jer og jeres situation, og jeg sidder allermest med et ønske om, at du kan tale med en professionel om det, gerne en psykolog. For at tale om, hvordan du oplever, at depressionen spiller ind i dit liv og dit forhold, og til at tale med om den tvivl og frustration, du mærker omkring forholdet.
Jeg håber disse tanker kan være en hjælp.
Alt det bedste,