Er hun utilfreds med størrelsen på min penis?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har været sammen med min kæreste i 10 år. I starten af vores forhold havde vi en del sex, og vi var begge to lige gode til at lægge op til sex. I de første par år var min kæreste vild med at ride mig, så hun kunne få klitorisorgasme, hvilket selvfølgelig var dejligt for os begge to, og ekstra dejligt når vi kom samtidigt.
Men det ebbede desværre ud, og nu lægger hun stort set aldrig op til sex mere. Vi har nærmest kun sex for min skyld og på min opfordring, og det har jeg det ikke godt med. Når vi har sex, er det altid i missionærstillingen og overstået efter 2-3 minutter, når jeg er kommet. Hun vil ikke have oralsex, og hun giver heller ikke oralsex.
For en måned siden fandt jeg en stor dildo i hendes klædeskab. (Min penis er under gennemsnittet). Derfor kan jeg ikke lade være med at tænke, at grunden til, hun ikke gider at have sex med mig, er, fordi hun har behov for noget større. Det er anden gang, hun har købt en stor dildo og ikke bare en almindelig størrelse dildo. Dildoen er 23 cm.
Jeg spurgte hende, hvorfor hun havde købt en dildo, når hun ikke gad at have sex, og ovenikøbet en stor en. Hun svarede, at det var, fordi hun forsøgte at genfinde sin sexlyst. Hun havde ikke hæftet sig ved, hvor stor den var, da hun bestilte den fra nettet. Det skal lige nævnes, at da vi mødtes for 10 år siden, havde hun også en stor dildo, som hun smed ud efter noget tid.
Jeg har lidt svært ved at tro på hende, for selvfølgelig tjekker man da størrelsen på en dildo, inden man bestiller den fra nettet? Man bestiller jo heller ikke tøj eller sko på nettet uden at tjekke, om det er den rigtige størrelse. Eller kan hun have ret i det, hun siger? Og hvad kan grunden være til, at hun ikke vil lade mig bruge dildoen på hende nu? Den første dildo hun havde, brugte vi på hende sammen. Hvad kan være årsagen til, at hun ikke gider at have sex med mig, når nu det fungerede så godt i starten af vores forhold?
Hun er stadig stram forneden som i starten af forholdet, og selvom min penis er under gennemsnittet, er den ikke blevet mindre med årene. Ingen af os har taget på i vægt i den tid, vi har kendt hinanden.
Kan grunden til, at hun har købt en stor dildo igen, være, fordi hun er utilfreds med min penis størrelse og nu føler mere behov for at blive fyldt ordentligt ud?
Hvis hun gerne vil fyldes mere ud, forstår jeg ikke, hvorfor hun ikke vil lade mig tage hende bagfra, så hun kan mærke mig tydeligere end i missionærstillingen. Penis føles jo større, når man gør det bagfra, har jeg selv erfaret med hende og tidligere kærester.
Jeg overvejer at købe en stor på-spændingsdildo, så jeg kan give hende noget stort og overraske hende med den. Vil det være en god ide? Hvordan vil andre kvinder reagere, hvis deres mand overraskede dem med en på-spændingsdildo, som er større end hans penis, og som han ville bruge på hende?

Svar
Kære spørger
Allerførst tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg kan sagtens forstå, at du finder tingene frustrerende, og at du ønsker, det var anderledes.
Tid og alder kan påvirke sexlysten
Det er ikke ualmindeligt, at lysten ændrer sig over tid, og i takt med at hverdagen indfinder sig. Samtidig ved vi, at lysten hos både mænd og kvinder daler med alderen. Det betyder naturligvis ikke, at den forsvinder helt – men det kan være en faktor, der spiller ind. Jeg kender ikke til jeres alder, så det er slet ikke sikkert, det er relevant endnu.
Et godt sexliv kræver mere end blot sex
Årsagen til ændringer i sexlyst kan ligge mange steder. I har været sammen i 10 år, og det er nemt at blive komfortable med hinanden på mange punkter. Jeg bliver lidt nysgerrig på, om I stadig begge gør noget ud af jer selv?
• Tager I vare på jeres udseende, hygiejne, romantikken, nærheden og intimiteten?
• Eller er samlivet blevet meget komfortabelt?
• Bruger I tid sammen, eller opholder I jer hver for sig?
• Har I fælles interesser?
I min erfaring kræver et godt sexliv mere end blot sex. Det kræver, at man også plejer forholdet, venskabet og intimiteten. Måske har din kæreste behov for at mærke en følelsesmæssig og intim forbindelse med dig, inden hun er klar til at fyre op under lagnerne – især efter 10 år sammen.
Ting udefra der påvirker lysten
Jeg spekulerer også på, hvordan jeres jobsituationer ser ud. Stress og travlhed er en lystdræber uden lige, så hvis I oplever store mængder af stress, er det ikke ualmindeligt, at det kan påvirke lysten. Der kan også være bivirkninger fra medicin, sygdom, angst og depression. Måske kan det være en god ide at overveje, om der er ting udefra, der påvirker din kærestes lyst til sex.
Gode stillinger
I har tidligere haft et tilfredsstillende sexliv, og du fortæller, at det før har fungeret godt med, at din kæreste red dig. Har du talt med hende om, hvorfor denne stilling ikke er i spil mere? Missionærstillingen er faktisk slet ikke en dårlig stilling. Den gør det ofte nemt for kvinden at bevæge underlivet og dermed selv være aktiv og have kontrol over stimulationen af klitoris. Samtidig giver den mulighed for øjenkontakt, hvilket for mange er ret intimt. Missionærstillingen giver også stor hud mod hud kontakt, som er med til at fremme følelsen af tryghed.
Måske er din kæreste ikke så optaget af størrelsen
Jeg kan godt forholde mig til, at det må have været noget af en overraskelse at finde en dildo, man ikke forventer ligger i skabet. Jeg synes det er godt, at du har talt med hende om den. Når man køber en dildo, er man sandsynligvis optaget af forskellige ting, herunder størrelse, farve, materiale, udformning og ikke mindst, om den har andre funktioner. Men når jeg tjekker forskellige hjemmesider, der sælger dildoer, er 23 cm ikke en ualmindelig størrelse. Måske er din kæreste slet ikke så optaget af størrelsen, som du tror. Jeg synes, at det er værd at hæfte sig ved, at hun gerne vil forsøge at genfinde sin sexlyst. Uden at kende til din kærestes side af sagen lyder det for mig, som om det handler om jeres samspil og jeres intimitet – inden I når til selve sexakten.
Størrelsen af penis betyder ikke helt så meget, som du måske tror, fordi gnidningen mellem skede og penis hovedsageligt foregår i de yderste 4-5 cm af skeden, som også er der, hvor penis kan stimulere den indvendige del af klitoris og dermed give nydelse. Så man kan sige, det handler mere om, hvordan og hvor længe du bruger penis, end hvor stor den er.
En ærlig og sårbar samtale
Du efterlyser svar på, hvorfor hun ikke længere har lyst til sex som tidligere. Har du spurgt hende?
Jeg synes, det er et vigtigt emne, I skal tage fat på. Måske kan det kaste lys over, hvad det er, der sker i jeres forhold. Jeg vil dog råde til stor tålmodighed og masser af kærlighed. Emnet er meget sårbart, og det er nemt at komme til at såre hinanden, hvis ikke man formår at møde hinanden med respekt. Jeg vil anbefale, at I aftaler med hinanden, hvornår og hvor længe, I vil tale om det. Sæt nogle rammer for samtalen, og overhold dem. Aftal eventuelt et nyt tidspunkt, hvis ikke I bliver færdige med snakken.
Jeg vil også anbefale, at I får noget rådgivning, enten hos en sexolog eller gennem Parvis’ eget tilbud om sexologisk rådgivning.
Respekter hendes behov
I forhold til brugen af dildo, synes jeg, at det er forståeligt, at hun ikke har lyst til at bruge den sammen med dig, eftersom hun ikke har lyst til sex. Det er et stort spring at gå fra at dyrke sex alene eller at have ”almindelig” sex uden legetøj til at have sex med legetøj, når man kæmper med sin lyst til sex. Måske bliver hun klar til det på et senere tidspunkt, men respekter hendes behov.
Med hensyn til din ide om analsex som en måde I kan være sammen på, vil jeg anbefale, at det bliver sat på pause lige pt. Det, at hun ikke har lyst til at dyrke analsex, kan jo betyde, at det ikke er størrelsen, det handler om, men noget andet. Det kræver, at I får snakket sammen om det. Du nævner også oralsex – er der også sket en ændring her, eller har oralsex aldrig været i spil? Hvis det på et tidspunkt er noget, I begge to har lyst til at afprøve, så kan man aftale nogle rammer, der måske gør det lettere at begynde på. Hvis oralsex er svært på grund af tanker om lugt og hygiejne, så tag et bad sammen. Eller aftal en kort tidsramme, som kan udvides i takt med, at begge parter føler sig trygge. Aftal, hvad der skal ske, hvis den ene af jer får orgasme. Det kan virke usexet at lægge konkrete planer, men mange par oplever, at tydelige aftaler gør det nemmere at udforske nye sider af sex sammen.
God sex kræver tillid og tryghed
Jeg tænker, at en strap-on ville kunne forværre jeres situation, hvis hun ikke er forberedt på det og har lyst til det. Jeg tror, at din kæreste måske vil føle, at sådan en overraskelse blot vil lægge ekstra pres på hende. I min erfaring kræver god sex, at der er tillid, tryghed og omsorg til stede i parforholdet. Så kan legetøj som dildoer og strap-ons være en tilføjelse, hvis begge parter ønsker det.
Jeg håber, I kan få gang i nogle gode samtaler og sammen finde frem til, hvordan jeres sexliv kan blive tilfredsstillende for jer begge to.
Med venlig hilsen
Gitte Falk Jakobsen, sexolog