Er jeg afhængig af porno/onani?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg er en mand på 29. Jeg er blevet gift for nyligt, og det er rigtig skønt. Vores sexliv er egentlig kommet godt i gang, men jeg har det problem, at jeg har meget svært ved at få udløsning. Hun tænder mig fint og det fungerer egentlig godt under samleje, men jeg mærker ikke så meget i penis. Det kræver ret meget arbejde at nå til udløsning, hvis det overhovedet lykkes. Ofte bliver jeg for udmattet inden det sker, og jeg er ellers i en normal god form. Ofte føles det som om at jeg er lige ved, men at jeg ikke kan “give slip”. Det er meget frustrerende og begynder at lægge en dæmper på sexlysten. Jeg kan føle at jeg ikke “får noget ud af det”, hvilket jeg egentlig synes er en forkert holdning til sex, men det er altså det jeg føler.
Den anden udfordring i dette er, at jeg gennem mange år, inden jeg blev gift, har set porno på nettet. Når jeg falder i at se porno, er det mænd der tænder mig, hvilket jeg har meget svært ved at forstå og acceptere, for det er ikke noget jeg vil, når jeg er uden for pornoens verden. Det er som om jeg bliver en anden, når jeg “falder i”.
Min kone ved, at jeg har set porno, men ikke at det er med mænd, det er for skamfuldt til at jeg kan sige det til nogen…
Når nu jeg oplever vanskeligheder sammen med min kone, bliver jeg bange for, om jeg faktisk er homoseksuel eller om mit forbrug af porno og onani har ødelagt min evne til at have et normalt sexliv. Hvad skal jeg gøre?
I de sidste 14 dage har jeg været meget fristet til at se porno igen og til onani, og jeg er også faldet i nogle gange. Det skammer jeg mig meget over bagefter, og jeg føler, at jeg svigter min kone. Jeg bilder mig selv ind, at det er fordi, det er svært at få udløsning sammen med min kone, men jeg er kommet til at tænke på, om jeg måske er afhængig og er midt et tilbagefald.
Jeg har tidligere prøvet at stoppe mange gange, hvor det kun er lykkedes i begrænsede perioder.
Jeg har brug for jeres hjælp.
Mange tak for jeres arbejde!

Svar
Kære Mand
Tak fordi du skriver til Parvis.dk. Det er et meget relevant spørgsmål, du har, og det er vigtigt, at du hurtigt får hjælp.
Først vil jeg godt sige tillykke med, at du lige er blevet gift, og at du oplever det som skønt. Det skulle det gerne blive ved med, og derfor er det vigtigt, at du hurtigt får hjælp.
Du fortæller, at du har set porno på nettet, inden du blev gift, og at du nu har set det igen, efter du er blevet gift, fordi du oplever, at du har svært ved at få udløsning, når du er sammen med din kone. Du fortæller også, at det er mænd, du tænder på, når du ser porno, mens du i dit almindelige liv er til kvinder.
Du oplever dette som skamfuldt og er havnet i løgn if. din kone med, at du ser porno nu, og at det er mænd, du ser. Du føler, du svigter din kone.
Er jeg homoseksuel?
Nej jeg tror ikke, du er homoseksuel, når du forelsker dig i en kvinde og kan tænde på hende og opleve, at det er skønt at være gift med hende. Men du tænder på homoseksuel porno, som desværre ødelægger din evne til at nyde ”almindelig” sex med din kone.  Din hjerne har vænnet sig til, at det er det, der skal til for at få udløsning, og så har den svært ved at få udløsning, når det er en anden måde, du har sex med din kone.
Har mit forbrug af porno og onani ødelagt min evne til at have et normalt sexliv?
Ja, det er helt sikkert, at dit forbrug af porno og onani spiller ind på din evne til at få udløsning med din kone. Det er almindelig kendt, at pornoafhængighed kan ødelægge evnen til at få udløsning i det ”almindelige” samleje. Hjernen kræver nogle bestemte billeder for at give slip, og når det er ”trænet” over længere tid igennem afhængigheden, er det svært at få den til ”at give slip” med mindre stimulation eller anderledes stimulation.
Du er derfor nødt til at stoppe med at se porno for altid, mens du fortsætter med at gå i seng med din kone, også selvom du oplever, at du ikke får noget ud af det. Din hjerne skal igennem længere tid træne, at det er den måde, den skal have udløsning på.
Over tid vil evnen til at få udløsning komme igen, men det tager tid. I den periode må du fokuserer på nogle andre ting i jeres sexliv. Du må glæde dig over din kvinde og hendes hengivenhed til dig. Du må eksperimentere med, hvordan I kan have sex, så det er frækt og ophidsende for dig og hende. Du må gå på opdagelses i dit følelsesliv og opleve, hvad det gør ved dig, at et andet mennesker elsker dig så meget, at hun vil have sex med dig. Prøv også at opleve, hvad det gør ved dig, hvis du kigger hende dybt i øjnene, hvis du berører hele hendes krop, mens du ser på den, hvis hun berører hele din krop, mens hun ser på den, eksperimenter med anerkendende ord eller frækt tøj og sexlegetøj, hvis I tænder på det. Du må gå helt ind i den seksuelle akt med din kvinde og gøre den til genstand for din jagt på seksuel nydelse, også selvom du den første lange tid ikke opnår samme styrke i den som ved porno og onani.
Professionel hjælp
Det er er en svær proces, og du kan få brug for hjælp på vejen. Jeg vil derfor anbefale dig, at du får professionel hjælp undervej. Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men du kan finde en liste over terapeuter og psykologer på Parvis.dk´s hjemmeside, som kan hjælpe dig. Du er også velkommen til at henvende dig til sexolog Heidi Ringheim, som har specialiseret sig i pornoafhængighed.
Ærlighed
Ærlighed rimer på kærlighed, og det er meget sårbart, at du så tidligt i jeres ægteskab er nødt til at gå med fortielser omkring din kønsbestemte pornoafhængighed. Vi vil opfordrer dig til at være meget varsom, hvis/når du skal fortælle din kone det. Det er vigtigt, at det ikke ødelægger jeres seksuelle liv sammen. Derfor kan det være nødvendigt, at det foregår i en parterapi, hvor der er professionel hjælp til at støtte jeres kommunikation. Jeg tænker, at jo tidligere, du får det sagt, dets bedre. Det kan være meget sårende, hvis det er en hemmelighed, der springer ud af skabet om mange år. Men vær klar over, at det måske kan gøre noget ved jeres sexliv, når det bliver sagt. Måske kan det gøre hende ked af det og få hende til at lukke ned. Men det kan også gøre hende glad, at du er ærlig. Jeg ved ikke hvordan hun vil reagere, men jeg ved, at et forhold, hvor der er hemmeligheder og usagte ting, over længere tid kan få det meget svært og kan gå i opløsning.
Det er vigtigt, at du tager dette her meget alvorligt og får stoppet din pornoafhængighed. Den går helt tydeligt udover dit sexliv, og det kommer til at ødelægge dit ægteskab, hvis du ikke gør noget ved det.
Jeg håber, du vil søge den nødvendige hjælp og kan bruge nogle af de råd, du har fået her.
Kærlig hilsen fra
Lise og Frederik Berggren Smidt,
Krops- og psykoterapeut og præst