Er jeg helt forkert,
fordi jeg er følsom?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg skriver, fordi jeg er desperat efter at turde tro på, at jeg er noget værd og at jeg ikke er skør, fordi jeg er meget følsom og ekstrem empatisk. Jeg er godt klar over, at mange synes, det er noget underligt noget, at kunne græde på andres vegne. Gør det mig til en lille særling? Nej, det er urimeligt!
At besidde medfølelse er da efterhånden noget, jeg oplever som en mangelvare på hylden med evner og kvalifikationer. Desuden er det faktisk voldsomt hårdt, at føle og mærke andres smerte, se deres aura, fornemme deres tanker, altid alle steder, uden pause. Jeg synes selv, at jeg er blevet ret skarp til at tune lidt ud, for mit mentale helbreds skyld, og undgå vanvittig konflikter med min kæreste. Jeg føler desværre, at min kæreste har mistet respekten for mig, idet han synes, det er et tegn på svaghed og eller en ond måde at kunne manipulere med ham for at opnå kontrol og dominans. Han synes ikke, det er normal at være så følsom og intuitiv, at have “klarsyn” eller whatever. Jeg skal ihvertfald ikke føle mig bedre eller lignende! Men sådan er jeg jo slet ikke! Tværtimod, min akilleshæl er da, at jeg har en tendens til at glemme mig selv. Jeg vil så gerne behage, gøre gavn, skabe glæde, for det giver mig super meget bekræftelse, og så føler jeg mig på toppen. Er det forkert?  Er jeg helt bagvendt her?
Den ultra følsomme

Svar
Kære ultra følsomme.
Mange tak for din mail og dine gode spørgsmål. Først har jeg lyst at besvare dit første spørgsmål, som går på, om du er noget værd. Det kan jeg kun svare et stort og afgjort JA til. Du er bestemt noget værd! Du er endda virkelig meget værd. Det kan jeg sige dig, uden at kende dig, for det er du i kraft af, at du er et menneske og et menneske er uendeligt meget værd. Du er meget værd, hvad enten du føler det eller ej, hvad enten andre opdager det eller ej. For din værdi ligger ikke i andres eller dit eget syn på dig, din værdi ligger i, at du er værdifuld i dig selv.
Det svarer lidt til, hvis vi havde en ”animeret 100.000kr seddel” Den gik den ene dag rundt og tænkte ”Ihh hvor er jeg meget værd!!” mens den en anden dag tænkte ”Øv, jeg er da heller ikke noget værd” Begge dage ville den havde samme værd – nemlig en værdi på 100.000 kr. uanset om den kunne mærke det eller ej. Sådan er du også altid uendelig meget værd, uanset hvad andre eller du selv måtte tænke de forskellige dage, for din værdi ligger i, at du er dig, i at du er menneske.
Det samme gælder i øvrigt for alle andre mennesker. De er også altid meget værd – fordi mennesker har en høj, høj værdi.
Din værdi afhænger derfor heller ikke af om du er ultra følsom, intuitiv og klarsynet eller ej – du er uendelig værdifuld – uanset. Men du har fået nogle evner, som du skal bruge på bedste vis. De evner, du har fået, er på mange måder nogle gode evner, som både du selv og mange andre kan få stor glæde af. Du kan være omsorgsfuld og se den, der trænger til omsorg. Du kan bemærke den, der har brug for hjælp og du kan derfor give en hånd til ham eller hende. Du kan selv blive glad af at være til glæde for andre, og det er der noget virkelig godt og smukt i, så det skal du endelig værne om, og blive ved med.
Men med de evner du har fået, har du også fået et ansvar. Et ansvar for at lade andre beholde deres ”selvbestemmelsesret”, og et ansvar for, at andre oplever sig ligeværdig i forhold til dig. Sagen er, at der er magt i at ”kunne fornemme og se klart” og det skal du være opmærksom på. Det betyder, at du skal være ekstra opmærksom på at sætte andre mennesker høj –IKKE ved at sætte dig selv lavere end dem, men ved at give dem frihed til at tænke deres egne tanker og træffe deres egne valg. Disse valg kan nogle gange være inspireret af, hvad du har foreslået. Andre gange vil valgene måske gå i en anden retning, og her er kunsten at elske og respektere andre, også selvom de skulle gå i en anden retning, end du ville anbefale dem. Det kan være svært, men jeg tror godt, du ville kunne det.
Så tillykke, ultra følsomme, med at du er uendelig værdigfuld og tillykke med de fine gaver og evner du har fået. Brug dine evner til glæde og gavn for andre og dig selv, og i stor respekt både for dig selv og for andre.
Kærlige hilsner fra
Louise Sølvsten Nissen,
Psykolog aut.