Forelsket i min veninde
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej brevkasse
Jeg har en rigtig god veninde, som jeg er begyndt at få rigtig mange følelser for og få en helt vild seksuel tiltrækning til.
Vi har været venner i næsten 5 år og lige fra starten af har jeg nok gerne ville være mere end venner.
Vi har i perioder været meget tætte og kunne snakke i telefon i flere timer være dag, men i en periode på næsten 1,5 år har vi næsten ikke snakket grundet hun var kommet i forhold. Det forhold sluttede for et halvt års tid siden, og siden da er vi blevet meget tætte igen og har rigtig meget kontakt.
Men nu kan jeg mærke, at min følelser er ved at æde mig op, og jeg kan slet ikke tænke på andet end hende.
Hvad skal jeg gøre? Jeg vil jo heller ikke risikere at ødelægge vores venskab.
Håber at I kan hjælpe
Vh. den forelskede

Svar
Hej kære forelskede
Jeg kan godt forstå, disse tanker fylder meget for dig. Det kan være rigtig svært og frustrerende at gå og være fyldt af nogle stærke følelser, som man ikke kan vise andre. Det kan nogle gange være rigtig svært at få lukket op for ”mere end venner” overfor en, som man har rigtig meget at gøre med og bruger meget tid sammen med. Så kan man nemlig, som du skriver – føle at man næsten ”risikerer” ens venskab, hvis man skulle fortælle den anden, at man har fået følelser.
Jeg bliver nysgerrig på, om du mon tidligere (før hun fik en kæreste) har givet udtryk for dine følelser for hende – og hvordan hun mon i så fald har reageret? Du skriver også, at I er meget sammen. Er I lige opsøgende overfor hinanden, eller er det mest dig eller hende, der opsøger den anden? Får du lige nu indtryk af, at hun også er tiltrukket af dig?
Jeg bliver også nysgerrig på, når du skriver at I inden og efter hendes forhold til en anden, har haft rigtig meget kontakt – og indimellem næsten ingen kontakt (hvor hun havde en kæreste). Hvorfor mon I ikke havde kontakt, mens hun havde en anden kæreste?
Du kan evt. spørge dig selv, om du ville ønske, en veninde fortalte dig om hendes følelser, hvis hun var fyldt af stærke følelser mod dig? Du kan også overveje, hvordan hun kunne reagere, hvis hun ikke har samme følelser for dig. Kunne hun fx have lyst til stadig at være sammen med dig og kæmpe for jeres venskab – men på en måde, hvor hun mere klart viser dig, at hun (kun) ønsker at være din ven? Kunne det være en hjælp for dig?
Jeg har lyst til at opmuntre dig til at fortælle hende om dine følelser, så I kan få ”rent bord” mellem jer. Men det er i sidste ende op til dig – for som du selv skriver, så kan du ”risikere” at jeres venskab ændrer sig ved, at hun får kendskab til dine følelser, i så fald hun ikke gengælder dem. Eller at du vil have lyst til at trække dig noget tid, fordi det er ubehageligt at få et afslag. Spørgsmålet er måske også, om du kan holde til at være i al denne uvidenhed?
Jeg håber, disse tanker kan være en hjælp for dig.
Alt det bedste