Hun mangler bekræftelse
fra andre og vil skilles
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har været sammen med min kæreste i 9,5 år og sammen har vi en datter på 3,5 år.
For 2 mdr. siden fortalte hun, at det ikke gik mere. Hun elskede mig, men hun manglede bekræftelse fra andre, og hun manglede at komme ud og møde andre. Hun siger, hun slår op, fordi hun ikke har lyst til at være utro. På den måde mener hun lidt, hun holder en dør åben, for at vi kan finde sammen igen. Vi har ALTID kunnet være ærlige overfor hinanden og stolet på hinanden.
Jeg foreslog i starten af bruddet, at vi skulle prøve og søge noget professionel hjælp hos en parterapeut, men det havde hun ikke lyst til lige nu. Under hele det her forløb har jeg egentlig følt, at det kun er mig, som har kæmpet for vores forhold, og det har gjort mig virkelig ked at det.
Vi har i de sidste par år af vores forhold været virkelig dårlige til at kommunikerer eller lytte til hinandens behov. – Der er simpelthen gået for meget hverdag i den, og vi har glemt at være kærester.
Vi bor stadig sammen i vores fælles hus, men det er svært at gå op og ned af hinanden, og det bliver i perioder meget akavet.
Vi har haft flere snakke om, hvad der gik galt, og hvad der manglede, og det er lidt som og vi har fået hul på bylden nu.
Vi har snakket om at sælge huset, men nu er det som om, det hele bliver lidt for virkeligt for begge parter.
Jeg er bare stadig i tvivl, om det her kan reddes…
Jeg har lyst til at redde det, men jeg ved ikke om det ville være bedre at være fra hinanden for en periode.
Skal jeg give det mere tid og håbe hun finder ud af, at græsset ikke er grønnere på den anden side, eller er det tid til at komme videre??
HJÆLP!!!

Svar
Kære du
Det lyder som en svær situation, du er havnet i. Jeg kan godt forstå, at det må være hårdt og svært at være i. Det er ikke nemt at føle sig som den eneste, der kæmper for noget, der er stort og vigtigt.
Når jeg læser din besked, så bliver jeg i første omgang nysgerrig efter at forstå mere af, hvad der gør, at hun ønsker at slutte jeres forhold. Du skriver, at hun savner bekræftelse og ønsker at få den fra andre mennesker. Her bliver jeg nysgerrig på, om der er noget, hun savner i jeres forhold, som gør, at hun nu savner noget fra nogle andre mennesker?
Du skriver, at kommunikationen og det med at lytte til hinandens behov har været udfordret de seneste år. Og at hun, selvom hun savner noget bekræftelse fra andre, så elsker hun dig stadig. Det får mig til at tænke på, om hun (og om du) vil have motivation for at arbejde på bedre kommunikation mellem jer? Du skriver, at du føler dig som den eneste, der kæmper for jeres forhold. Vil hun mon være med på at prøve noget af for en tid, hvor I arbejder specifikt med kommunikation, eller hvor er hun henne?
Jeg forstår, at hun ikke ønsker parterapi, men måske hun kunne have motivation til at tage på et PREP-kursus? De er tilgængelige i flere kommuner, mange steder helt gratis. Her kan man lære mere om kommunikation og praktiske redskaber til et parforhold, og der er tid til at få talt sammen om de konkrete udfordringer, man er i – men man sidder ikke i konkret parterapi eller med en terapeut overfor sig.
Du skriver også, at I er begyndt at få hul på bylden om, hvad der gik galt for jer hen ad vejen. Hvad er det mon, der er dukket op her – og er det noget, som I kan arbejde for at rette op på?
Det er svært for mig at sige, om du er nødt til at give slip på hende eller ej. Der skal to til at ville et parforhold, og hvordan det er bedst for dig at agere i, er ikke til for mig at sige ud fra, hvad jeg ved. Jeg har lyst til at opmuntre jer til at arbejde på at blive bedre til at kommunikere og lytte til hinanden og se, hvad det gør ved jeres forhold – og om det kan gøre noget ved det, hun eller I begge savner i forholdet. Hvis hun ikke ønsker noget af det, vil jeg anbefale dig at opsøge en terapeut/psykolog selv til at finde ud af, hvordan du bedst håndterer det.
Jeg håber, disse overvejelser og tanker kan være en hjælp for dig.
Med venlig hilsen