Utro med gift mand
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg gik fra min kæreste for 1 år siden, da jeg begyndte at se en gift mand. Jeg ser stadig den gifte mand, hvilket giver mig utroligt meget, men samtidigt påfører jeg mig selv smerte ved at blive ved. Jeg ved, at jeg er faldet for ham, og jeg har aldrig haft det sådan med en før. Han har hjulpet mig igennem meget, og jeg ved, at han selv “kæmper” med forholdet med sin kæreste, men de har børn sammen. Jeg har prøvet at trække mig, men hver gang kæmper han ihærdigt for, at jeg skal blive, hvilket endte med, at han kort forlod sin kæreste. Han er over mig hele tiden og bliver sygeligt jaloux, hvis jeg er i selskab med andre mænd. Jeg ved ikke, om jeg skal kæmpe eller gå? Vi lovede hinanden, det bare var sex, men det fylder efterhånden ikke mest, når vi ser hinanden. Ofte bruger vi bare tiden til at ligge i hinandens arme.

Svar
Tak for din henvendelse til brevkassen.
Du fortæller, at du er blevet forelsket i en gift mand. Du har forsøgt at trække dig fra forholdet igen, men du oplever det rigtig svært. Du er nu i vildrede med, om du skal blive ved med at kæmpe for jeres forhold, eller du skal forlade ham. Blandt andet også fordi du oplever ham meget jaloux, når du er sammen med andre mænd.
Din beslutning skal komme fra dit eget hjerte
Jeg kan ikke fortælle dig, om du skal blive i dit forhold til denne mand, eller du skal forlade ham. Det er en beslutning, som er nødt til at komme inde fra dit eget hjerte, og som du derfor selv må tage. Jeg vil derfor i stedet prøve, om jeg kan give dig nogle anvisninger på, hvordan du kan finde frem til, hvad der er den rigtige beslutning for dig.
Lad mig starte med at stille skarpt på, hvad der taler for, og hvad der taler imod denne relation.
Det er problematisk
Du beskriver nogle forhold i relationen, som jeg forstår på dig, du synes er problematiske:
• Manden er gift
• Manden har børn med sin kone
• Du oplever en smerte ved at være sammen med ham
• Han er meget jaloux og har det svært med, at du er i selskab med andre mænd
Det er rart og dejligt
Når du alligevel er sammen med ham, skyldes det at:
• Han giver dig utrolig meget
• Han har hjulpet dig meget
• Det er dejligt at ligge i hans arme
Der kan sikkert føjes flere ting på, som du ikke har nævnt i din henvendelse til os.
Lyt til dine indre værdier
For at finde retning i det valg du nødvendigvis kommer til tage, vil jeg råde dig til, at du prøver at lytte til dine indre værdier. Når vi er faret vild i livet, eller føler vi er på vej til det, kan det være godt at bruge et kompas. Et kompas er et hjælpemiddel til at pege på noget langt ude i horisonten, så man ikke kommer til at fare vild og gå i ring.
Det, jeg opfatter som et kompas på det følelsesmæssige plan og i et dilemma af den type, som du beskriver her, er de indre værdier. Det vil sige de svar, du har inde i dig selv på spørgsmål som:
• Hvordan ser du på begreberne utroskab og ægteskab?
• Hvordan vil du gerne forholde dig til jalousi og måden, den påvirker din oplevelse af frihed?
• Hvordan ser du værdimæssigt dit ansvar for mandens hustru og børn og betydningen af de hemmeligheder, du er en del af?
• Helt ind til benet er spørgsmålet: Hvilket slags menneske vil du gerne være?
Det, som ‘kompasset’ og svarene på disse spørgsmål måske kan hjælpe dig til, er at finde ud af, hvad det grundlæggende set er for et liv, du gerne vil have. Spørgsmålene retter fokusset på, hvad du vil med dig selv frem for, hvad du har lyst til. Vores umiddelbare lyst kan ikke bruges som kompas, for den er meget foranderlig. Det er vores værdier ikke på samme måde.
Du har nogle måneder været sammen med en gift mand, fordi det var noget, du havde lyst til. Det spørgsmål, jeg stiller dig, og som jeg tror kan hjælpe dig til afklaring, er: Er det, det du vil? Når du med bevidsthed om dine indre værdier ser dig selv i øjnene foran spejlet, hvad er det så, du gerne vil? Hvad er det for et liv, du gerne vil leve? Hvad er det for et menneske, du gerne vil være? Hvad vil du gerne, at dine børn (hvis du får sådan nogle) med stolthed en dag fortæller om dig som person, når de er blevet voksne?
Lytter man ikke efter sine indre værdier, giver det smerte
Jeg kender ikke dine værdier, men den smerte du beskriver, får mig til at tro, at du lige nu går på kompromis med dem. Hvis du bliver mere skarp på din værdier, og du vælger at følge dem fremadrettet, tror jeg, din smerte vil forsvinde. Så vil der komme sammenhæng mellem det, du gerne vil, og det du faktisk gør. Det er min fornemmelse, at det er der ikke lige nu.
At tage en beslutning om at ville gøre det, man synes er det rigtige, kan ofte være forbundet med en umiddelbar smerte. Måske er det først på længere sigte, man erfarer, at det føles rigtigt og godt, og ikke lige når beslutningen er taget.
Hvis du går på havnen en kold vinterdag og ser et barn falde i vandet, bliver du tvunget til hurtigt at tage stilling til, hvordan du vil handle. Du vil sandsynligvis have en indre værdi, der uden videre får dig til at springe i det iskolde vand og redde barnet op, uanset hvis barn det er. Det gør du ikke, fordi du har lyst til at springe i vandet, men fordi du føler det rigtigt at gøre det. Du vælger at gøre det. Du gør det, fordi du vil, og fordi du vil kunne se dig selv i øjnene, når du kommer hjem og ser dig selv i spejlet.
Hvem vil du være?
Mit spørgsmål til dig er derfor: Hvilket menneske vil du gerne være?
Og mit råd til dig er: Tag de nødvendige og måske smertefulde valg, der skal til for at være sådan et menneske.
Jeg ønsker for dig, at du må få mod til at tage disse valg.
De bedste hilsner
Benny Dein,
Psykoterapeut
Har du brug for hjælp?
Vi kan hjælpe dig videre
- Online
- Fysisk fremmøde
Book en gratis 📞visitationssamtale
Parterapeut og sexolog Bente Fischer-Nielsen
Psykolog Charlotte Falch Marquardt
Psykolog Michelle Lind Kappel