Hvad skal jeg gøre – min kæreste kommer op at slås?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg har en kæreste, som har været oppe og slåes to gange nu. Og efter det er han begyndt at ignorer mig og han vil ikke det han plejer. Han tror også, at jeg er sur på ham hele tiden. Hvad skal jeg gøre?

Svar
Kære pige på 15 år
Tak for dit spørgsmål. Nu skriver du ikke ret meget, hverken om dig selv eller din kæreste, så det er lidt svært for mig at danne mig et indtryk af jeres forhold. Men jeg vil ikke tøve med at skrive, at jeg bliver bekymret, når jeg hører om en kæreste, som tyr til fysisk vold i omgang med andre. Jeg ved jo ikke, hvad der er gået forud og hvilket miljø, slåskampene er foregået i. Hvis man mener, man er ”nødt til at slås”, er det ofte et udtryk for, at man ikke har værktøj til at kommunikere på en hensigtsmæssig måde – også når det gælder konflikter. Hans efterfølgende reaktion i forhold til dig, kan måske godt være et udtryk for, at han har dårlig samvittighed, men det er  efter min mening en reaktion, som hverken er velovervejet, hensigtsmæssig eller moden.
Frygt i parforholdet
Jeg forstår godt, at du er frustreret og usikker i forhold til, hvad du skal gøre. Jeg vil opfordre dig til at overveje, om din usikkerhed er forbundet med en frygt for, hvordan han vil reagere fremover, og hvad der kan blive konsekvenserne af det? Og om du er begyndt at forestille dig, at han også på et tidspunkt vil reagere fysisk over for dig? Hvis du er usikker på, hvad der er ok adfærd, kan du finde hjælp hos Lev uden vold eller tage testen her.
Sig fra
Du har forhåbentligt et langt liv foran dig, og det bliver sjældent godt, hvis det skal deles med en, man ikke føler sig tryg og glad sammen med. En som tror, at problemer og konflikter løses med vold. Jeg tænker, at din kæreste har brug for hjælp. Så det håber jeg, at han vil opsøge. Og min anbefaling og mit håb for dig er, at du kan komme godt ud af det forhold, som det ser ud nu. Men det er kun en beslutning, du selv kan træffe. Overvej derfor, om du er nødt til at træffe den beslutning. Måske du kan finde vejledning til den proces blandt andre spørgsmål og svar på Parvis.dk.
Du kan også ringe til vores gratis telefonrådgivning, der har åbent hver mandag aften.
Mange hilsner
Inge Bøgel Lassen, Forfatter, certificeret PREP-kursusleder